Welk bit voor mijn shetlander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisanS13

Welk bit voor mijn shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 21:27

Hoii, voor mijn shetlanderxfalabella van 8 jaar heb ik laatst een hoofdstel gekocht, en nu ben ik op zoek naar een bit, maar ik wil graag een bit dat niet te sterk is omdat ze niet veel gewend is, en het is niet om te rijden, maar voor wandelen (omdat ze regelmatig zomaar stopt of dat soort kuren,) etc weet iemand een soort bit die daar binnen valt? Alvast bedankt :)
Laatst bijgewerkt door lisanS13 op 13-01-15 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

m1992

Re: Welk bit voor mijn shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:28

Dubbelgebroken watertrens of ongebroken trens?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:28

een simpel water of bustrensje

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:29

voor mijn shet met een klein mondje die ook vrij gevoelig was had ik een ongebroken watertrensje, een van de fijnste bitten die ik heb gehad.
Voor een gebroken bitje was haar mondje te klein.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:31

Ik zal voor ongebroken gaan. De water of bus trens is vaak te dik voor zo'n klein mondje.
Ik raad je het ongebroken bit van benjamins ruitersport aan, die is precies goed qua dikte voor een Shetlander mond

Maar in jouw geval moet je geen bit willen. Is je pony druk oid bij het wandelen? Anders zie ik het er nut niet van in, en omdat je het leuk vind is al helemaal geen goeie reden
Laatst bijgewerkt door Weggebokt op 13-01-15 21:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:32

Waarom een bit om te wandelen? Een leuk halster is voldoende. Een bit is geen leuk dingetje. Een bit is een communicatiemiddel, dat eigenlijk niet zo vriendelijk is. Als je wat meer inwerking wil hebben, is een touwhalstertje heel handig.

lisanS13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 21:37

Jetta schreef:
Waarom een bit om te wandelen? Een leuk halster is voldoende. Een bit is geen leuk dingetje. Een bit is een communicatiemiddel, dat eigenlijk niet zo vriendelijk is. Als je wat meer inwerking wil hebben, is een touwhalstertje heel handig.

Ik snap wat je bedoeld, en daarom zoek ik ook een simpel bit, en niet alleen omdat het leuk is, maar ook omdat ze nogal kan trekken of flauw doen, dus dan heb ik ook iets meer te zeggen. :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:37

Ze vraagt toch helemaal niet of ze wel of geen bit in moet doen?
Als de mijne mee over straat gaan (en ja die zijn kuikenmak) gaan ze vaak mee aan de lange lijnen en dus met bit maar ook aan de wandel of bv aan de fiets gaat er een bit in. Ik vertrouw ze volkomen maar het blijven dieren langs de weg en ik vind dat je die ten allen tijde onder controle moet hebben en ik vind het dus veiliger met bit dan met zo'n stukkie stof.

lisanS13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 21:39

Polly schreef:
Ze vraagt toch helemaal niet of ze wel of geen bit in moet doen?
Als de mijne mee over straat gaan (en ja die zijn kuikenmak) gaan ze vaak mee aan de lange lijnen en dus met bit maar ook aan de wandel of bv aan de fiets gaat er een bit in. Ik vertrouw ze volkomen maar het blijven dieren langs de weg en ik vind dat je die ten allen tijde onder controle moet hebben en ik vind het dus veiliger met bit dan met zo'n stukkie stof.

dankje :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:42

Ik geef je groot gelijk hoor, die van mij zijn echt bomproof (letterlijk) maar het blijven dieren..

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:44

Mij is altijd geleerd, en uit ervaring. Als een paard schrikt en je gaat in de mond trekken word het alleen maar erger.
Met een halster krijg je een paard aan de en vooral een Shetlander veel sneller terug.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:48

mijn shets verzetten geen stap als ze schrikken maar ik neem het zekere voor het onzekere, ze lopen beide voor de wagen en ik vind het onverantwoord als ik mensen met paarden met alleen een halstertje zie wandelen, je hebt geen schijn van kans.
Je wil er toch niet eens over nadenken wat er gebeurd als ze losbreken omdat ze die nek erop zetten?

Lotte_Bjorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:05

Je kan ook proberen zonder bit te gaan rijden voor informatie kan je op Facebook Amore horse training opzoeken en op YouTube bjorkalover12

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:24

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:31

wie weet wil ts in de toekomst ook wel langelijnen oid ?

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:34

Grondwerk kan nog zo goed werken , doe het zelf ook , maar ik ga nooit zonder bit of in ieder geval ketting naar buiten , al kunnen ze nog zo bomproof zijn .
Wel loop ik soms een klein blokje met ons oudje met touwhalster .

Ik zou kijken wat voor botje passen , maar miss is een appeltjesbit iets

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:48

Mijne heeft een simpel watertrensje gebruik hem alleen bijna nooit.
Pony's lopen keurig mee en zijn super braaf en ook aan het halster goed te hanteren.