Shetlander is dominant en steigert contstant

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TheSounddxx

Shetlander is dominant en steigert contstant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 11:34

Hoi allemaal,
Ik en mijn vriendin zijn laatst bij onze verzorgshet geweest.
Op stal was hij heel erg lief, we hebben wel sowieso 6 emmers warm water over hem heen moeten gooien.. Er zat zoveel modder op.. En na die 6 emmers war hij nogsteeds bruin van de modder.

Toen gingen we naar buiten alleen hij steigert de heletijd als het hem eventjes niet bevalt.
Hij steigert dan heel erg hoog en slaat met zijn hoeven.

Mijn vriendin is daardoor 2 keer geraakt en ik 1x.

Wat moeten wij doen?
En hoe moeten wij dat hem afleren?

Hij is 5 jaar oud..
Rond de 1.05
Super eigenwijs en dominant..
En staat helemaal alleen in een modder poel dus heeft geen voorbeeld van andere paarden

xx

Mira283

Re: Shetlander is dominant en steigert contstant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:38

Zal bokt over me heen krijgen met dit advies. Zweep mee en als ie omhoog komt hem een flinke lel geven, schop is nog beter. Consequent zijn maar als ie het goed doet belonen. Mijn mini deed het ook toen ie hengst was na een goed getimede schop heeft ie het nooit weer in zijn kop gehaald te steigeren. Dit gedrag is een hele grote no go voor mij

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:42

Hier nog 1 die hem even een flinke tik zou verkopen als hij de lucht in gaat. Hij mag gewoon niet steigeren klaar. Consequent zijn wat hij wel mag en niet mag, anders loopt hij over je heen.

Ik vind dan ook dat je hem mag belonen als hij het goed doet. Maar steigeren is echt not done als hij dat steeds doet.

edit: Zie dat ik het vorige bericht bijna herhaald heb.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:44

Heeft hij een bit in, zou sowieso niet met een halster gaan wandelen.
Daarbij nooit voor je laten lopen en loop maar eens slingerend me hem over de weg, onverwacht een draai maken, zo houd je hem bezig en heeft hij geen tijd om dit soort dingen uit te halen

En hoewel ik absoluut tegen het schoppen of slaan ben van een paard vind ik het in dit geval wel geoorloofd om hem eens 1x een flinke oplawaai te geven maar dit wel met een volwassenen erbij.
Dit om dat het gewoon echt gevaarlijk is.
Daarnaast is het voor jullie wel goed om je eens te verdiepen in grondwerken

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:46

Wat doen jullie als de shetlander steigert? Ik zou hem ook een flinke lel geven, maar beloon hem dan wel als hij braaf is. Hij moet weten dat jullie de baas zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:47

:n :n :n
Wat een reacties zeg....
Zo blij dat mijn paard dan niet bij jullie staat.

TS, misschien kun je contact opnemen met http://www.gaiyara.nl
Zij kan je heel goed helpen en verder begeleiden!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:49

Waarom emmers lauw water er overheen gooien? Ik vraag me af op jullie weten waar je mee bezig bent!? Ik mag toch hopen dat jullie hem niet zo op hebben laten drogen buiten :? Als je hem helemaal schoon wilt hebben moet je hem wassen, niet enkele emmers er overheen gooien. Maar waarom moet hij helemaal schoon zijn? Als hij buiten staat is het juist belangrijk dat je hem niet vaak wast en niet al te veel poetst. Hij moet zich wel warm kunnen houden.
Modder kun je er voor het grootste gedeelte gewoon afpoetsen.

Het gedrag vind ik ook een no go. Maar ik vraag me af hoe veel ervaring jullie hebben? En waar de shetlander zelf mee bekend is.
Ik zou er geen zwepen bij gaan halen of gaan schoppen, maar niet meer met die pony naar buiten gaan. Dit is gewoon gevaarlijk en straks gaat het echt een keer fout!!!

Wat vindt de eigenaar hier allemaal van? Wist hij van die emmers water? Mogen jullie zo maar met hem naar buiten nadat jullie 3 keer door zijn hoeven geraakt zijn bij het steigeren????

Laat dit oplossen door iemand met veel ervaring of laat hem lekker in de wei staan en beperk je tot wat poetsen. Maar ga niet zelf lopen rommelen, want dit is vragen om ongelukken!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:51

NikkiTazz schreef:
Wat een reacties zeg....

Ja doet dit allemaal vast voor niks.
TS is 14 en zal vast geen baan hebben waar ze heel veel mee verdiend
Ik denk dat je in dit geval wel realistisch moet blijven kijken.

Dit moet nu accuut worden aangepakt want anders gebeuren er ongelukken.
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 23-12-14 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:52

Mira283 schreef:
Zal bokt over me heen krijgen met dit advies. Zweep mee en als ie omhoog komt hem een flinke lel geven, schop is nog beter. Consequent zijn maar als ie het goed doet belonen. Mijn mini deed het ook toen ie hengst was na een goed getimede schop heeft ie het nooit weer in zijn kop gehaald te steigeren. Dit gedrag is een hele grote no go voor mij

Zo ook opgelost met mijn shetlander.
Die kwam telkens omhoog en sprong dan weg. Dat houd je nooit.

Dus elke keer op het goede moment een schop. De dierenarts heeft haar toen ze omhoog kwam uit balans gehaald en toen lag ze op de grond. Daarna was ze zo mak als een lammetje.

Nu is het een super lieve kinder pony, zoals het hoort.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:53

Nassie je pony bewust laten vallen vind ik echt ontzettend gevaarlijk, als ze verkeerd vallen kunnen ze het weet ik niet wat oplopen of breken. Slecht advies

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:54

Gillbo schreef:
NikkiTazz schreef:
Wat een reacties zeg....

Ja doet dit allemaal vast voor niks.
TS is 14 en zal vast geen baan hebben waar ze heel veel mee verdiend
Ik denk dat je in dit geval wel realistisch moet blijven kijken.

Dit moet nu accuut worden aangepakt want anders gebeuren er ongelukken.

Realistisch blijf ik zeker... en dat is dat je nooit een paard moet straffen.
Zeker niet met schoppen, slaan, zwepen etc (wat ik allemaal voorbij zie komen)
Dan liever goede begeleiding, dan dat.

Een paard begrijpt geen mensentaal, dus zal een paard begrijpen waarom jij hem mishandeld? Waarschijnlijk niet.
Zal hij het wel snappen als hij ontzettend beloond word als hij iets goed gedaan heeft?
Waarschijnlijk wel.

Daar is mijn realistische punt ;)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:57

Sorry hoor maar slaan met zwepen, schoppen, uit balans halen tijdens steigeren zodat hij op de grond zou vallen.
Wat een adviezen lees ik hier .....

Beseffen jullie ook wel dat het een meisje van 14 jaar is en het niet eens haar pony is? Ik zou woest zijn als ik de verzorgsters van mijn shetlander zie slaan en schoppen e.d. om gedrag af te leren. Al zou ik ze nooit alleen met de pony naar buiten laten gaan en helemaal niet nadat ze 3 keer geraakt zijn.

Waarom direct grijpen naar dit soort maatregelen en direct met geweld gaan afstraffen? Wat als hij nog meer in protest gaat en het fout afloopt? Nogmaals het gaat hier om twee jonge meiden. Daar adviseer je dit soort dingen toch niet, zonder te weten hoeveel ervaring ze zelf hebben??? Misschien is die shetlander nog nooit buiten geweest en gewoon bang. Met zo weinig info kun je dit toch allemaal niet adviseren.

Nogmaals haal er een volwassene met ervaring EN GEDULD bij of kies ervoor om de pony lekker in de wei te laten lopen en je te beperken tot poetsen. Anders is het vragen om ongelukken, vrees ik. En overleg eens met de eigenaar.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 23-12-14 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:58

Oke hartstikke realistisch om een kind van 14 een dure cursus aan te raden.
Deze pony steigert en wat denk jij dat ze in de natuur dan doen....juist
Ik zeg niet dat je er maar oplos moet meppen maar een duidelijk punt maken op het moment van het gevaarlijke gedrag vind ik gewenst.
Ik vraag me ook af wat jij zou doen als je een mep met een voorbeen krijgt of zou deze shet dat bij jou nooit doen denk je.....

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:58

Gillbo schreef:
Nassie je pony bewust laten vallen vind ik echt ontzettend gevaarlijk, als ze verkeerd vallen kunnen ze het weet ik niet wat oplopen of breken. Slecht advies

Is ook zeker niet mijn keuze geweest toen der tijd. Dierenarts handelde heel erg snel.
Pony heeft er niets van over gehouden :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:59

nee, wat als er wel wat was gebeurd, had de dierenarts jou rekeningen betaald denk je?
Echt een gevalletje DON'T TRY THIS AT HOME

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 12:01

Er zit ook nog een verschil tussen even een goeie tik geven wanneer hij zomaar richting jou (tegen jou) steigert dan hem keihard te slaan en te rammen met de zweep.

Een tik geven geeft aan dat hij naar jou hoort te luisteren en niet zomaar moet gaan steigeren. Dat vind ik terecht en geen mishandeling :)

Maar dat is weer mijn mening.

Snap overigens niet waarom jullie een pony verzorgen die dit doet, ik zou er zelf niet van mijn ouders heen mogen toen ik 13/14 was. Zeker niet zonder een volwassenen bij een pony die naar je steigert.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 12:03

Inderdaad Nassie een volwassen persoon met wellicht veel meer ervaring. Een 14 jarig meisje moet hier haar handen gewoon aftrekken en niet zelf gaan oplossen met behulp van online tips. Ze zijn al 3 keer geraakt door de hoeven. Wat als het echt een keer fout gaat?
Ze moeten dit door een volwassen iemand met meer ervaring en iemand met geduld op laten lossen. Ik snap ook niet dat die eigenaar dit allemaal toestaat. Of weet de eigenaar hier allemaal niet van af TS?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 12:06

Ik word gewoon misselijk... ik besef nu hoeveel mensen er dus slaan schoppen etc.
Onmacht...
Bah!

En ja liever een (dure? Ik weet niet waar je dat vandaan haalt) cursus, dan ongelukken en slaan en/of schoppen!

Mensen, leer toch eens met paarden om gaan. Met straffen kom je nergens!
Ik ontstip dit topic, ik ben er letterlijk misselijk van.
Ik wil niet eens lezen hoe jullie je paard be(MIS!)handelen.

TheSounddxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 12:12

We hebben hem wel grondig afgedroogd zodat hij weer gewoon naar buiten kon ! (niet dat jullie denken dat we zo onverstandig zijn dat hij straks kou zou vatten) Het is gewoon op het erf wandelen en niet naar buiten langs een weg. Hij zou daar helemaal gek worden! We belonen hem inderdaad vaak! Wij vinden belonen beter dan straffen. De eigenaren vinden alles prima. Ze waren onder de indruk van ons dat wij hem aankonden. (de andere verzorgers komen langs fietsen, zwaaien en rijden dan snel weer weg.) Wij hebben ze gezegd dat we in de lente hem echt zouden doen , want ik speel in een musical van Albert Verlinde en daardoor heb ik het echt heeel erg druk in Januari. Als wij tijd hebben komen wij gewoon want hij heeft echt heel erg veel aandacht tekort en ik vind hem echt super zielig.. Hij weet gewoon niet zo goed wat hem overkomt als ik hem opeens een trap geef. Wij geven hem ook welleens een tik maar dan wilt ie een klap terug geven. Dat pikken wij natuurlijk niet ! Als hij wilt steigeren houd ik altijd zijn halster vast en duw heel erg hard tegen zijn schouder aan zodat hij niet naar mij kan steigeren. Net zolang totdat hij netjes 10 seconden stilstaat.. 10 seconden is heel erg lang voor hem.. Op et gras lukt het niet want dan denkt ie alleen maar aan eten en gaat ie tekeer.
Beetje een probleem shet, maar we willen hem zo graag helpen !
dankjulliewel voor jullie advies en ik laat dit zo even aan mijn vriendin lezen om te kijken wat we met hem moeten doen en wat het verstandigst is!

Reacties mogen altijd blijven komen natuurlijk :) !

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 12:19

NikkiTazz schreef:
Wat een reacties zeg....

Jouw eerste reactie zegt voor mij alles!
Absoluut belachelijk. We hebben hier met een jonge dame te maken die misschien niet eens veel van de pony af weet.
Jullie reactie is een lel geven? Misschien steigert deze pony wel wegens pijn..

Daarnaast is TS een verzorger! Als ik er ooit achter komt dat iemand mijn paard op zo'n moment een lel geeft, lig je er absoluut gelijk uit en krijg je van mij een schop na.

TS ik zou allereerst even naar de eigenaar van de pony toegaan om aan te geven dat hij steigert en dat je hier moeite mee hebt. Misschien kan de eigenaar aangeven wat je anders moet doen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 12:21

*knip* computer deed raar
Laatst bijgewerkt door Vayo op 23-12-14 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 12:21

NikkiTazz schreef:
Ik word gewoon misselijk... ik besef nu hoeveel mensen er dus slaan schoppen etc.
Onmacht...
Bah!

En ja liever een (dure? Ik weet niet waar je dat vandaan haalt) cursus, dan ongelukken en slaan en/of schoppen!

Nou met alleen een aaitje kom je er niet hoor..
Hoe denk je dat paarden met elkaar communiceren in de natuur? Van dat miezerige schopje zullen ze echt niets overhouden.

Je moet alleen je macht niet misbruiken als mens zijnde. Ik hoef bij mij pony nu alleen maar mijn stem wat te verheffen. Al moet ik toegeven dat ze eigenlijk nooit stout meer is.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 12:23

NikkiTazz schreef:
Onmacht...
Bah!

nou nou nou,alsof de shet afgeslacht wordt zeg

En duur, ja ik weet niet hoe hoog jou salaris was toen je 14 was.
TS moet veel leren maar de shet moet veel afleren en wel direct anders gebeuren er serieus ongelukken, wel met een volwassenen erbij zoals ik in mijn eerste post al schreef

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 12:31

TS als de situatie zo vervelend is als je aangeeft zou ik er allereerst een volwassene bijhalen die hier verstand van heeft. Heb je iemand in je omgeving die goed met paarden om kan gaan? Hebben jouw ouders eventueel kennis van paarden? Waarin is de situatie exact zo slecht volgens jou? (Mag in pb natuurlijk)

Dan kun je de hele situatie goed bekijken. Het steigeren kan dominantie zijn, maar daarentegen ook pijn of onmacht..daarom moet je goed beseffen wat er aan de hand is alvorens je gaat handelen.

Hoe vaak komt de pony nu buiten? Wandelen jullie enkel of ook wel eens een drafje? Wat wordt er allemaal met de pony gedaan?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 12:41

Emmers water er overheen gooien zou ik niet meer doen TS. Droge modder kun je er gewoon wat vanaf poetsen, dat is voldoende. Half wassen heeft geen zin, want als je hem terug zet zit hij toch weer zo onder de modder.

Wat een vreemde reactie van de eigenaar. Jammer dat hij het gevaar er niet van in ziet en hij het beestje helemaal alleen heeft staan.

Natuurlijk kun je proberen om dit gedrag te corrigeren, maar inderdaad zoek eerst uit waar het vandaan komt.
Ik vind dat jullie hier je handen van af moeten halen. Haal er een volwassene bij die jullie erbij kan en wilt helpen. En anders zou ik er voor kiezen om de shet gewoon in de wei te laten staan en je te beperken tot het poetsen.
Het beestje hoeft helemaal niet aan het werk gezet te worden. Dat is wat jullie leuk vinden, en begrijpelijk(!), maar het beestje krijgt er niets van als hij enkel gepoetst wordt.
Als het dan, net als nu, zo gevaarlijk wordt moet je er gewoon mee stoppen.
Het enige wat hij wel nodig heeft is een andere pony als maatje, maar helaas hebben jullie daar weinig over te zeggen.

Gillbo natuurlijk wordt de shet niet afgeslacht al vind ik schoppen, slaan en uit balans trekken wel ver gaan. Maar ik begrijp totaal niet hoe diverse mensen hier dit kunnen adviseren aan een jong meisje. Het is niet eens haar pony. Het is erg weinig informatie, dus je weet eigenlijk erg weinig over de shetlander en zijn gedrag en achtergrond. En wat als ze dit verkeerd uitvoeren, de shet nog meer in verzet gaat en vol met de hoeven tegen het hoofd van één van die meisjes komt!?

EDIT. Ik kom net dit topic van jullie tegen: [SMP] Mennen met dominante shet

Dat jullie met deze bewuste shet willen gaan mennen. Ook tips willen en geen verstand hebben van mennen. Maar geen cursus willen volgen.

Echt TS, begin hier niet aan. Zelf 0,0 men ervaring en een onervaren pony die jullie niet in de hand hebben. Dit is vragen om ongelukken!!! Als je niet eens met hem een stukje aan de hand kunt lopen, moet je mennen uit je hoofd zetten. Daar moet je al helemaal niet zelf aan beginnen zonder enige ervaring.