Eerste keer mini scheren, welke deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xMayo

Eerste keer mini scheren, welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 16:23

Hallo!

Ik heb sinds een tijdje mijn pony verhuisd en ze staat nu ook voor de kar en ik merk dat ze last heeft van die dikke vacht.. Voorheen heb ik dit nooit gemerkt, maar toen hoefde ze ook niet te 'werken'. Nu heeft ze een enorme wintervacht en met name onder haar buik zitten altijd modderklonten en haar vacht is echt heel onpraktisch voor het tuig.

Nu wil ik na overleg graag toch haar vacht er deels af laten halen. Ik dacht er eerst aan om alleen op de plekken van het tuig, dus een streek op de borst+buik, maar gezien haar enorm lange vacht verwacht ik niet dat dit echt een potje is, dan maak ik liever haar lijfje kaal met een lekker warme deken. Op haar benen (en hoofd wss) wil ik de vacht wel laten zitten.

Nu vroeg ik me af welke deken jullie aanraden? Het is écht een mini. Ze staat 24/7 buiten maar heeft wel een water/winddichte schuilstal tot beschikking met een hoop stro.

Het gaat om deze mini. Foto is van vorig jaar, maar geeft wel een goed beeld van haar vacht.
Afbeelding

En een foto van zo'n 2/3 weekjes geleden. Haar vacht is nu ondertussen al wel weer wat langer.
Afbeelding

Groetjes Marjolein

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 16:25

Mijn mini is 1,5 maand geleden geschoren en staat nu nog onder een 200 grams maar gaat binnenkort toch wel over op een 300 grams. Ga haar van de week voor de tweede keer scheren. Als het echt koud wordt krijgt ze 500 gram op. Ik heb haar lijfje geschoren en de hals en benen doe ik als het weer wat warmer wordt.

Welshponyfan

Re: Eerste keer mini scheren, welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 16:31

Bij Luba paardendekens hebben ze wel dekens in kleine maten geloof ik.

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 17:48

Een 300 grams deken met hals + een 200 / 300 grams onderdeken. Zou dit voldoende zijn? Ik wil het hier eigenlijk eerst mee proberen. Mocht het te weinig zijn kan ze eventueel in een dichte stal tot ik een dikkere heb.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 17:49

Mijne staat nu kaal onder 300 grams. kleine 3 a 4 weken geleden geschoren. ik heb voor als het kouder word ook een 200 grams nog voor eronder. denk wel dat je voldoende hebt hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:02

Ik heb in principe drie dekens, een regendeken, een 200 grams staldeken en een 300 grams outdoor. Zo heb je vaak wel genoeg. Maar dat is heel verschillend per pony, de 300 grams gebruik ik bij mijn paard alleen als het vriest, maar bij mijn pony nu al.

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:19

Mijn pony is ook geschoren, alleen haar benen niet. Ze staat niet met een 300 grams met hals met een dunne fleece eronder. :)

Kijk anders eens bij www.de-shetlandhoek.nl
Veel goedkope dekentjes in de kleine maatjes.

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 20:05

Bedankt!

Ik heb haar ruglengte en onderlengte gemeten
Rug - 81
Onder - 107.

Meet het morgen nog een keer na want ik twijfel een beetje.
Kan ik dan beter de deken ietsje ruimer bestellen? Heb nog nooit eerder een deken gekocht dus ben er niet zo in thuis nog ..

LoveXenH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:12

ik heb ook een regendeken, 150 gram , 300 gram en evt een zweetdeken eronder als het echt heeeel koud is.

als je een maat ruimer koopt moet je goed oppassen dat de hals niet te wijd wordt, ik neem ze zelf wel altijd wat ruimer zodat ik nog makkelijk een deken eronder kan doen

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:04

Zou ik voor een maatje 110 gaan ja! :)

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:36

Klinkt alsof je maat 110 onderlengte nodig hebt! :j

Ik heb voor mijn mini:
- 0 grams Premiere deken
- 150 grams Bucas deken
- 200 grams staldeken
- 300 grams Bucas deken
- 2 zweetdekens

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 08:34

Ik hou meestal aan tot -1 graden 300 gram op en daaronder er 100 gram bij in de vorm van een onderdekentje of staldekentje.

Fleece dekentje aanschaffen om na het werk even mee uit te stappen.

Als het buiten staat zou ik evt de benen er aan laten, is toch een stukje bescherming.