Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Maar dat ligt echt aan jezelf en waar jij meer een klik mee hebt.
Citaat:Kopen:
| waar moet je op letten als je er eentje koopt
Dat het een gezonde pony is, je zou hem kunnen laten keuren door een dierenarts. Al gebeurt dat vaak niet bij die kleintjes omdat ze relatief goedkoop zijn. Vaak is de keuring duurder dan de pony zelf. Verder zou ik naar karakter kijken en of de pony past bij wat je wil gaan doen. Wil je bijvoorbeeld veel gaan mennen dan zou ik een grote maat shet kopen. Daar kun je toch net wat meer van vragen dan een kleintje. En je kunt makkelijker een ruitertje vinden mocht je er iemand op willen laten rijden.
| wat kan je het beste kopen een merrie, ruin of hengst
Ligt er maar net aan waar hij bij komt te staan. Als dat merries zijn dan moet je een merrie of een ruin nemen. Verder hangt het ervan af wat het best bij je past.
| wat is de beste leeftijd
Ligt eraan wat je ermee wil gaan doen en hoeveel ervaring je hebt met een jonge pony opvoeden.
| wat is de gemiddelde prijs van een shet.
Tussen de 0 euro en een paar honderd euro.
Onderhouden:
| hoe vaak moet een gemiddelde shetlander bekapt worden
Mijn shetten en welsh worden om de 8 weken bekapt.
| hoe vaak moet een shet ingeënt worden
Die van mij worden 1x per jaar geënt.
| hoe vaak moet je een wormen kuur geven per jaar
Ik doe dat 2x per jaar preventief en verder mestonderzoek. Maar daar vind je niet altijd eitjes in, dus vandaar wel minimaal 2x preventief in voor- en najaar.
| hoe vaak per jaar naar de tandarts
Je kunt ieder jaar laten controleren. Ik doe dat enkel als ik het idee heb dat er iets niet goed zit. Inmiddels ken ik ze heel goed en merk ik veranderingen snel op.
| heeft een shetlander biks nodig
Nee tenzij ze echt heel erg hard moeten werken. Die van mij krijgen een vitamine supplement om tekorten te voorkomen. Ruwvoer is voor ieder paard het allerbelangrijkste.
| moet een shet hoefijzers als ik er mee men
Oja ik had ook nog even de kosten op een rijtje gezet misschien mis ik nog wat ofzo
Wormen kuur: 8,99 daar doe je twee keer mee
Inenten: 30,00 Vaak moet je ook nog consult/voorrijkosten betalen
Hooi: 3,- per baal 1 baal per week? In de zomer red je het mss met een baal als er genoeg gras is, in de winter zul je er aan een niet genoeg hebben. Ik denk eerder 2 a 3 balen per week
Bekappen: 20,- Ik betaal per pony 25 euro
Tandarts: 21,- Controle zal wellicht rond die prijs zitten, maar als de tandarts nog iets moet doen zal het duurder uitvallen.
Weidegang: ong. 50,- per maand incl. Hooi en biks