Pony voorbereiden op de keuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

REYNIR

Pony voorbereiden op de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 17:28

Het gaat hartstikke leuk met mijn kleine Finley. Hij is nu 2,5 jaar en ik wil hem volgend jaar op laten nemen in het stamboek. Hij heeft nu alleen veulenpapier.

Kunnen jullie mij misschien vertellen hoe je een jonge pony voorbereid op een keuring? Dus welke voeding, (lichte) training ect ect. Of pluk je hem daarvoor uit de wei en lopen maar :o
ik wil er alles van weten! Ik heb er geen ervaring mee.

Liezja

Re: Pony voorbereiden op de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:29

Wij wassen de paarden, doen de manen in staartjes aan een kant en zetten ze een nacht op stal met deken op zodat ze mooi schoon blijven. Trailer in en lopen maar. :Y)

REYNIR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 19:32

Ja, dat is de dag er voor, maar ik bedoel meer het voor bereiden qua training en spier opbouw. Bij de ijslanders worden ook de 3 jarigen wel voorbereid op de keuring met training (uiteraard niet onder het zadel) maar wel qua conditie en spieren door longeren, aquatraining ect ect.

Het lijkt mij ook bij een shetlanderkeuring wel de bedoeling dat je pony op zijn voordeligst in de ring komt, toch :D

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:46

De paarden bij ons worden gereden en de jonge paarden worden gelongeerd. Verder niet echt een speciale training, wel letten we op de voeding zodat ze niet te dik worden. :Y)

Verder plukken we ze gewoon van de wei en gaan met die banaan. }:0

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:24

Die van mij zijn normaal de enige in de ring die werk verrichten, en chronisch te dun zijn voor de keuring.

Voor stamboek opname doe ik echt niet meer dan staartje wassen, goed borstelen en staart en manen uitkammen.

Voor de premiekeuring natuurlijk het zelfde, en mijn ponys die in het werk staan train ik minder en gaan meer t gras op voor de keuring.

kimmeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:32

Voor de keuring krijgen ze bij mij vaak extra gras en elke dag klein beetje brokjes.
Gewoon wassen en alles uitborstelen/kammen.

Op de dag zelf glansspray en vooral vaak de manen kammen

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:35

Ik zou wel oefenen met netjes naast je lopen in stap en draf, correct halthouden en dan ook een tijdje blijven stilstaan. Gaan eens kijken op een keuring van je ras (of kijk naar video's) zodat je ziet wat je moet doen met je pony in de ring.

kimmeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:41

Ja wij beginnen vaak een maand van te voren en dan regelmatig oefenen