[shet] Rantsoen, stalling en weidegang in de winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

[shet] Rantsoen, stalling en weidegang in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 13:59

Beste bokkers,

Tegenwoordig is mijn zoon (6) de trotse eigenaar van een few spot shetlander. Natuurlijk winterhard en erg sober in onderhoud, maar aangezien er waarschijnlijk het één en ander gaat veranderen aan haar huidige plekje zullen we wat vindingrijker moeten worden met de ruimte die ze heeft.

Op dit moment deelt ze haar stal met een jaarling mini, ze beschikken samen over een stal van 3,5 bij 4 meter, een verharde uitloop van ongeveer 20m2 en overdag een grote ruime weide. Omdat we midden in de polder wonen wil de boer niet hebben dat ze in de wintermaanden het weiland belopen en zijn we dus beperkt tot de verharde uitloop.

Nu heb ik nooit eerder shetlanders gehad, en vraag ik me toch af of er in de wintermaanden nog iets is waar ik aan moet denken m.b.t. rantsoen en stalling?

De pony is nu aan de stevige kant, al verliest ze snel gewicht nu ze regelmatiger aan het werk is. Ze werkt ongeveer 3 kwartier per dag onder het zadel of tussen de lange lijnen. Als ze straks hele dagen op de verharde uitloop staat zal ze beduidend minder kilometers maken per dag, en dat zal haar gewicht niet ten goede komen. Hoe doen jullie dat in de wintermaanden?

Tips zijn welkom :)!

Odette_

Re: [shet] Rantsoen, stalling en weidegang in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:55

Zorg dat ze lekker veel ruwvoer ter beschikken hebben om te knabbelen, houdt het motortje van binnen lekker aan de gang. Desnoods in hooinetten dat ze er wat langer mee bezig zijn.
Mocht dat niet genoeg zijn kan je er altijd slobber bij geven (lekker na het werk :) )

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:56

Hier lopen ze in de paddock, deel bestraat en de rest zand. Slowfeeders op het straatje.
Hier vermaken ze zich prima, zelfs zo goed dat ze nu halverwege de dag al van het land af willen en weer terug naar de paddock willen omdat het gras minder word.

's Winters kan je juist makkelijker ze op gewicht houden omdat je weet wat je voer. Dat is op het land lastiger (ook al lopen ze dan meer te scharrelen).

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 02:32

heb je misschien een foto van rocky?
ik ben op zoek naar mn oude pony

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 02:53

Serieus hoe krijg je dit topic ineens bovengehaald? Zag je niet de grote letters staan dat dit een oud topic is? :')
En wie is rocky?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 03:04

daarnaast staat er een foto'tje op het profiel met heel duidelijk
'dametje' en geboren in 2007 dus ook nog behoorlijk te jong voor de door jouw gezochte ruin van 10-20 jaar oud. tenslotte, de stippen op het hoofd komen niet overeen met de door jezelf geplaatste foto's.

graag voortaan eerst even zelf goed doorklikken voor je een oud topic een push geeft zonder dat dat nodig is.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:59

Hier mag inmiddels een slotje ;).