zelf shetlander rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pollewopsie7

zelf shetlander rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 14:24

Hoihoi,

Hopelijk heb ik dit topic hier goed geplaatst. Ik zit namelijk met een vraag.

Afgelopen week is voor het eerst de gedachte bij mij opgekomen om misschien zelf een keer op mijn shet te stappen, ik weet dat dit altijd een gevoelig en discutabel onderwerp is hier op bokt en toch plaats ik dit topic omdat ik graag de mening van een aantal andere mensen hierover wil horen voordat ik het evt. Tot uitvoering breng.

Even wat uitleg over de situatie (lees dit aub ook voordat je een reactie plaatst ;) )

In februari heb ik mijn shet gekocht. Beleerd onder het zadel maar mijn conclusie was wel dat nog niet alles goed bevestigd was. Na een maand had ik al een leuk ruitertje voor haar gevonden die ook al aardig kon rijden. Pony pakte alles eigenlijk goed op, vond bepaalde dingen nog wel moeilijk zoals bijv. Galloperen maar dat is niet ongewoon voor een jonge pony natuurlijk.
In die tijd ook zelf begonnen met een mencursus om haar op die manier ook zelf wat te trainen. Dit doet ze ook erg leuk en goed!

Goed..nu begon ze dan wat kuren te krijgen ohz zoals omdraaien of een hoek inlopen en erg slecht op been reageren. Dus ik heb een stap terug gedaan en ben haar ohz aan de longe gaan zetten. Longeren deed ik haar al eens per week voor training op stemhulpen. Dit doen we dus nu ook ohz zodat ze been en stemhulp gaat koppelen. Dit gaat super! Maar zodra ik de longe eraf haal vervalt ze weer in het oude gedrag. Haar huidige ruitertje is nog niet kundig genoeg om dit op te lossen en helaas heb ik nog geen ander meisje (of jongen) kunnen vinden die dit wel kan.

Ik zit al een tijdje na te denken hoe ik dit het beste kan aanpakken. ze hoeft niet veel te kunnen maar ik wil wel graag dat ze linksom en rechtsom een rondje door de bak kan stappen, draven en galloperen. Dit omdat ik haar wil gebruiken als pony waarop gereden kan worden door kinderen die nog moeten leren rijden.

Dus afgelopen week kwam dan de gedachte bij mij op; moet ik er dan zelf opstappen? Feit is dat ik de afgelopen tijd (onbedoeld) erg ben afgevallen en momenteel 51 kg weeg. Dit is imo normaal gesproken wel wat zwaar om echt je shet nog mee te berijden maar dat is dan ook niet de insteek en bedoeling. Puur het corrigeren van hdt gedrag dat ze vertoont ohz.

Hoe ik het nu bedacht heb om het aan te pakken als ik het zou gaan uitvoeren is om haar eerst warm te laten lopen aan de longe zonder ruiter om er vervolgens zelf 10 a max 15 min. op te stappen en haar die basis dingen te leren die ik eerder noemde.

Mijn eigen voor en tegens zijn als volgt;

Voordeel;
- eerder kunnen reageren op en corrigeren van omdraai acties ed.
- stillere zit en handhouding

Nadeel;
- zwaarder gewicht
- jonge pony dus is meer gewicht schadelijker dan voor een meer volgroeide oudere pony.

De shetlander is 1.03 m (volgens de advertentie waarvan ik haar heb gekocht, heb haar nog niet opnieuw gemeten) ik ben 1.62 m en dus 51 kg.

Wat ik me dus afvraag is; gaat de pony hier beter van worden of juist niet?

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken of suggesties hebben voor een andere oplossing.

Groetjes Rhodé

MarlindeRooz

Re: zelf shetlander rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:28

Lastig! Ik snap dat ruitertje slecht te vinden zijn... Heb je al bij de maneges briefjes opgehangen? Markplaats / boktmarkt?

Ik heb de dikke mazzel dat ik een veel jonger zusje heb die er nog nét op past.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:51

Ik denk echt dat dit niet zoveel kwaad kan.
Je gewicht is wel acceptabel vind ik, je lengte is onhandig. Maar nogmaals; ik denk dat dit niet zoveel kwaad kan.. Paar keer in de week, niet te lang.

Lovehorses55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:57

ik denk ook wel dat het kan,
natuurlijk niet voor altijd maar om hem alleen het nodige te leren kan het wel
succes :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:00

Ik zeg doen. Lichamelijke schade voor je pony is in mijn ogen in deze situatie minimaal, gedragsproblemen die ontstaan als de pony niet goed beleerd word, lijken me tot grotere schade te zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-09-14 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:01

Ik zou het zeker niet doen...
Ik snap dat het knap lastig is om een goed passend ruitertje te vinden, maar er zelf opstappen zou ik echt absoluut niet doen...

Lovehorses55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:03

ik ben wel benieuwd waarom je dit vind
dit is niet aanvallend bedoelt maar ik ben gewoon nieuwschierig

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:05

Ik zou het doen!
Tuurlijk is het niet goed om iedere dag ermee te gaan rijden, helemaal omdat het nog een jonge pony is en je gewicht dan wel wat te veel is.
Maar om nu even te corrigeren kan imo wel! 51 kg kan je pony echt wel aan een paar keer :)
Succes!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:05

Ik denk dat dit wel kan, zeker als je er geen uur op gaat rijden :D

Zelf ben ik echt veel te groot voor mijn shet, maar ik heb nu op een manege een meisje gevonden die er echt super op rijd! ook als hij met 4 benen de lucht in springt omdat hij iets niet wil rijd ze hem netjes door. Die meisjes bestaan dus wel echt :) Dit zou nog een optie kunnen zijn als je merkt dat de shet jou niet kan dragen.

Ken je ook dat filmpje van zorro de dressuur shetlander, wel leuk om te kijken voor jou denk ik :j

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:06

Lovehorses55 schreef:
ik ben wel benieuwd waarom je dit vind
dit is niet aanvallend bedoelt maar ik ben gewoon nieuwschierig

Lijkt mij vrij logisch :) Ts is gewoon veel te lang en ook te zwaar voor een Shetlandertje van 1,03

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:06

Niet doen.

Waarom niet? Met jou lengte kan je de pony nooit het gevoel aanleren van kids op haar rug.
Je zult qua gewicht er al boven zitten bij wat 'gezond' is voor het dier maar qua lengte helemaal. De druk en hulpen die jij kan geven en aanleert zal een kind nooit kunnen evenaren.

Een pony weet echt heel goed wie er op zit en waar te luisteren of waar niet. Die van mij doet dingen bij andere mensen die ze bij mij niet eens in haar hoofd haalt.

Je pony wordt er naar mijn mening dus niet beter van.

Het wordt naar mijn mening toch echt zoeken naar een ervaren ruitertje of je plannen bijstellen.

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:08

Maar denk je dat je zo het probleem oplost?

Straks is de pony bij jou braaf, maar bij jou bijrijder haalt hij dezelfde streken uit, want daar kan het.

Voor een paar keer zal je er vast op kunnen, maar ik denk dat je pony gewoon aan het testen is omdat ze eerst wel braaf was.

pollewopsie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 15:12

Bedankt voor de snelle reacties. Een briefje ophangen bij een manege heb ik nog niet gedaan dat is wel een goede tip malindarooz!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:12

SanneJas schreef:

Straks is de pony bij jou braaf, maar bij jou bijrijder haalt hij dezelfde streken uit, want daar kan het.

Voor een paar keer zal je er vast op kunnen, maar ik denk dat je pony gewoon aan het testen is omdat ze eerst wel braaf was.

En juist daarom is het belangrijk dat de pony nu zijn grenzen leert. Ik zou het gewoon doen TS, ontzettend veel te zwaar of te groot ben je in principe niet voor een enkele (of twee) keer. Liever dat dan dat die pony geen "manieren" krijgt en dat je straks met huilende kindjes zit omdat de pony zo gemeen is ;)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:16

Bizzybijtje schreef:
SanneJas schreef:

En juist daarom is het belangrijk dat de pony nu zijn grenzen leert. Ik zou het gewoon doen TS, ontzettend veel te zwaar of te groot ben je in principe niet voor een enkele (of twee) keer. Liever dat dan dat die pony geen "manieren" krijgt en dat je straks met huilende kindjes zit omdat de pony zo gemeen is ;)

Paarden zijn niet gemeen ;)
Ze moeten alleen duidelijk grenzen krijgen. Dit hoef je niet perse te doen door er op te gaan zitten. Hierbij doe je wat mij betreft meer kwaad dan goed. Wat je ook kan doen is de pony aan de longe nemen als de ruiter erop zit, dan kan je de pony eventueel corrigeren (sorry, ik zie net dat dit al geprobeerd is :o )
Laatst bijgewerkt door Sardis op 29-09-14 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:17

Ik weet niet of deze site nu de juiste wel is om dit soort dingen te vragen..... Er zijn altijd zoveel tegens.... En zoveel mensen die precies weten wat zo'n pony wel kan en niet kan ! Je moet op je gevoel afgaan. Das belangrijk. Kijk of het kan. Ga even hangen/zitten en laat iemand mee kijken. De ene 1 meter pony is de andere niet. Er hangt wel iets meer aan vast dan alleen de hoogte. Gewoon even kijken of het gaat en zo niet, zal je helaas even verder moeten zoeken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:17

Bij jouw braaf maakt pony nog niet bij een beginner braaf. Ruitertje zal zelf probleem moeten oplossen, dus wat doe je als pony dit of dat doet. Daar zijn meestal simpele oplossingen voor die geen kracht vergen en ook niet meteen super timing. Omdraaien is op te lossen door die beweging over te nemen en hele 360 draai van te maken ipv de 180 die pony wenst. Als pony kennelijk wat er gevraagd wordt saai vindt en zelf iets aanbied neem je dat aan en maak er een oefening van die uitkomt waar jij naar toe wil.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:18

MarliesV schreef:
Een pony weet echt heel goed wie er op zit en waar te luisteren of waar niet.

Maar dan zou geen enkel paard toch meer luisteren? Driekwart van de rijpaarden/pony's worden ingereden door anderen dan de eigenaar.. Wat betreft het merken van gewichtsverschil zou je gelijk kunnen hebben, maar lijkt me stug dat de pony zo denkt, het is en blijft een dier, geen mens.. Als de pony bij de ander niet luistert doet ie dat omdat 'ie het niet snapt, niet omdat hij "een loopje met je neemt"... Althans, zo denk ik over paarden.. ;)

TS: ik denk dat je poown nog wel groter is dan 1.03m, eigenlijk ;)
Heb haar laatst op fotomeeting gezien, en toen leek het me een flink grote pony, voor een shet!
Ik zou zeggen, doen, zolang je er geen úren achtereen op gaat, maar om een beetje de basishulpen te bevestigen, why not? Je zou het kunnen afwisselen, jij eerst eventjes, dan het bijrijdmeisje direct er na? (wat trouwens een ontzettend stoere meid was :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:19

Sardis schreef:
Bizzybijtje schreef:

Paarden zijn niet gemeen ;)
Ze moeten alleen duidelijk grenzen krijgen. Dit hoef je niet perse te doen door er op te gaan zitten. Hierbij doe je wat mij betreft meer kwaad dan goed. Wat je ook kan doen is de pony aan de longe nemen als de ruiter erop zit, dan kan je de pony eventueel corrigeren.

:') Je snapt hopelijk wel wat ik bedoel.

Paarden die aan de longe braaf zijn hoeven ohz echt niet braaf te zijn. Andersom geldt hetzelfde. Het kan echt helemaal geen kwaad voor een paar keer. Ze zijn echt niet van porselein...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:27

Beginners paarden zijn in principe al voor geprogrammeerd en super braaf dus ik denk wel dat de pony er baat bij heeft als hij goed word opgeleid

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:27

Citaat:

Paarden die aan de longe braaf zijn hoeven ohz echt niet braaf te zijn. Andersom geldt hetzelfde. Het kan echt helemaal geen kwaad voor een paar keer. Ze zijn echt niet van porselein...

Ja hoor, dat snap ik prima.
Maar mocht de pony fratsen ohz uithalen, dan heb je aan de longe de mogelijkheid hem te corrigeren door bijvoorbeeld een tikje op de kont te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:54

Sardis schreef:
Citaat:

Ja hoor, dat snap ik prima.
Maar mocht de pony fratsen ohz uithalen, dan heb je aan de longe de mogelijkheid hem te corrigeren door bijvoorbeeld een tikje op de kont te geven.

Waardoor ie gaat rennen en het kind er in ieder geval zeker af valt. :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:04

Ik vind het persoonlijk niet eerlijk tov de pony. Je bent met 1m60 gewoon te groot voor een shet en je gewicht is aan de hoge kant voor zo'n ukkie. Je kunt ook op zoek naar een handig ruitertje die haar wel even durft aan te pakken en wellicht kun je een goede instructeur erbij zoeken die het ook goed kan uitleggen aan de ruiter hoe ze het moet oplossen.

Daarnaast denk ik niet dat het werkt. Je pony weet dondersgoed wie er op zijn rug zit. Bij jou zal ze dan waarschijnlijk goed luisteren, maar grote kans dat ze het bij een jonger ruitertje toch weer gaat uitproberen als ze het lastig vindt.

Mijn welsh had overigens hetzelfde probleem toen we haar gingen inrijden. Ze vond het gewoon nog erg moeilijk allemaal en bij degene die haar inreed ging het beter, omdat zij meer ruitergevoel had dan ik toen had. Maar met haar goede uitleg kon ik het omkeren uiteindelijk zelf oplossen. Op een gegeven moment voelde ik het aan als ze wilde omdraaien en kon ik haar voor zijn. Ik heb dit er vrij snel uitgekregen gelukkig door haar goede begeleiding.

Overigens kan ik je gedachte wel snappen. Ik heb ook weleens die neiging gehad als mijn shetten zich 'misdragen' tijdens het rijden. Maar gelukkig gaat het rijden steeds beter naarmate de ruiter meer vertrouwen heeft in mijn shettie. Bij hem werkt het het beste als ze hem goed aan het werk zetten.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:05

Citaat:
Waardoor ie gaat rennen en het kind er in ieder geval zeker af valt. :)

het is toch ook maar een voorbeeld. Jij en ik weten allebei niet hoe de pony van Ts reageert op dat soort dingen.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:07

Ik heb wel eens gehoord dat de schoft van een pony bij je schouder moet komen of hoger.
Bij een Shetlander tot je navel dacht ik. Anders breng je hem uit evenwicht met je bovenlichaam.

Ik zou er zelf niet meer op gaan in elk geval. Ben 1.65 en eigenlijk al te lang voor een C-pony :=