Warme hoeven shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

danique1234

Warme hoeven shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 21:56

Hoi allemaal,
Mijn shetlander is hoefbevangen geweest in het begin van het voorjaar, ik voelde net aan haar hoeven en ze zijn warm... Betekend dit dat ze het weer is (wat best apart is want ze staat op een soort zandpaddock met hooi)
Ook zijn haar hoeven wat te lang, dus ik dacht misschien heeft dat er ook mee te maken.

Weet iemand hier iets meer van? bedankt alvast :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:06

Een hoefsmid kan beter beoordelen of je pony eventueel weer hoefbevangen (HB) is.

Wij kunnen dat door een pc natuurlijk niet zien en/of voelen. Ik zou er zeker voorzichtig mee zijn, aangezien ze dus al HB is geweest. Dat ze op paddock met hooi staat wil niet zeggen dat ze het niet weer kan krijgen helaas.....

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:09

Ik zou de Da bellen ,hier ook een oude shet die in het voorjaar hoefbevangen is geweest en nu weer ook zij staat in een paddock met alleen hooi.
De Da vertrouwde het niet en heeft getest op cushing vandaan de uitslag gehad ze is helaas positief op cushing.
Onze beheerder heeft in overleg met de Da besloten haar in te laten slapen omdat ze veel pijn heeft en teveel mensen over de verzorging gaan.
Pony staan op een kinderboerderij waar mensen het zielig vinden dat ze op de paddock staat en dan toch gras gaan voeren.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:12

Hé wat jammer en verdrietig Sandra; het zal ongetwijfeld het beste zijn voor de pony zelf. Kan me inderdaad zo indenken dat een HB + Cushing shet op streng dieet houden op een kinderboerderij, gewoonweg geen doen is.

sandra8

Re: Warme hoeven shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:18

Ja gewoon particulier is het al moeilijk of bijna niet te doen om zo'n pony "gezond" te houden,laat staan met heel veel kapiteins op een schip.
Het is beter voor haar ze mocht 24 jaar worden.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:19

Wel off. topic maar het zure is dat we 2 wkn terug haar vriendin al zijn verloren aan een hersenbloeding zij is 21 geworden.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:21

Ts hoe staat ze erbij, in de typische houding dat ze d'r voetjes ontziet.
Hoe loopt ze, loopt ze gevoeliger dan paar dagen eerder, of is dit onveranderd.
Voel je in de kootholte ook de hartslag.

Als je hier bij de meeste vragen ja in kan vullen, kun je snel concluderen dat ze weer bevangen is.

danique1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 15:40

myk_en_shant schreef:
Ts hoe staat ze erbij, in de typische houding dat ze d'r voetjes ontziet.
Hoe loopt ze, loopt ze gevoeliger dan paar dagen eerder, of is dit onveranderd.
Voel je in de kootholte ook de hartslag.

Als je hier bij de meeste vragen ja in kan vullen, kun je snel concluderen dat ze weer bevangen is.

Ze loopt normaal, toen ik haar deze week longeerde ging dat goed, ze liep twee passen niet helemaal zuiver maar daarna ging het weer goed. Ik dacht eigenlijk dat dat kwam omdat haar hoeven te lang zijn. Het is echt nodig maar de HS komt pas de 15e, geen kon er eerder.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 15:43

Als er sprake is van een twijfelgeval en/of zelfs spoedgeval (kreupel paard, paard met vermeende hoefzweer, zéker paard met vermoeden van HB) dan gooit een goede smid zijn agenda iets om en komt hij z.s.m.

Je hebt een afspraak voor de 15e omdat hij 'niet eerder kon', maar nu is er toch wat veranderd aan de situatie neem ik aan, dus kun je 'm toch vragen om toch te proberen eerder te komen?

Overigens begrijp ik dan niet als pony niet helemaal lekker oogt en hoeven warm zijn, dat je haar dan toch nog longeert....?

danique1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 18:36

JoyCiej007 schreef:
Als er sprake is van een twijfelgeval en/of zelfs spoedgeval (kreupel paard, paard met vermeende hoefzweer, zéker paard met vermoeden van HB) dan gooit een goede smid zijn agenda iets om en komt hij z.s.m.

Je hebt een afspraak voor de 15e omdat hij 'niet eerder kon', maar nu is er toch wat veranderd aan de situatie neem ik aan, dus kun je 'm toch vragen om toch te proberen eerder te komen?

Overigens begrijp ik dan niet als pony niet helemaal lekker oogt en hoeven warm zijn, dat je haar dan toch nog longeert....?

Nee dat was daar voor, ik longeer haar nu niet. Maar toen 'ontdekte' ik dat ze niet helemaal goed liep.

DieselPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:34

Mijn pony is ook hoefbevangen geweest, dacht eerst ook niet dat dat het was, maar omdat ze niet lekker liep de hoefsmid laten komen en die dacht eerst aan een hoefzweer maar daarna zei hij toch dat ze hoefbevangen was. Hoefjes zijn toch erg belangrijk!

Loopt ze nog steeds hetzelfde? Of is het erger geworden nu?

danique1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 19:24

DieselPower schreef:
Mijn pony is ook hoefbevangen geweest, dacht eerst ook niet dat dat het was, maar omdat ze niet lekker liep de hoefsmid laten komen en die dacht eerst aan een hoefzweer maar daarna zei hij toch dat ze hoefbevangen was. Hoefjes zijn toch erg belangrijk!

Loopt ze nog steeds hetzelfde? Of is het erger geworden nu?

Ze loopt goed, en haar hoeven zijn niet meer warm gelukkig!

DieselPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:02

Oh gelukkig! :D Fijn dat het beter gaat!