ex-hoefbevangen shetlander drachtig laten worden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

danique1234

ex-hoefbevangen shetlander drachtig laten worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 16:59

Ik heb een shetlander die hoefbevangen is geweest. Maar ik weet niet of het zo verstandig is om haar drachtig te laten worden volgend jaar, want dan word ze natuurlijk weer zwaarder enzo..

Iemand ervaring hiermee?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 17:43

Allereerst zou ik advies vragen bij een dierenarts. daarnaast moet je ook rekening houden met de leeftijd van de merrie, ik weet niet hoe oud ze is? Heeft ze eerder veulens gehad?

Verder; heeft de merrie vol stamboek papier? Wat wil je met het veulen doen? Er zijn al zó veel shetten die men aan de straatstenen niet kwijt raakt, dat je je uberhaupt moet afvragen waarom je zo graag een veulen zou willen 'fokken'.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 17:49

Ik heb altijd begrepen dat drachtigheid juist goed is voor bevangen merrie's, omdat de ongeboren veulens voedingsstoffen van de moeder gebruiken en zo de moeder dus niet snel 'te veel' heeft.

De zwangerschapskilo's de de merrie aankomt heeft trouwens sowieso geen invloed op wel/niet hoefbevangen zijn.

Damon12

Re: ex-hoefbevangen shetlander drachtig laten worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 17:58

inderdaad...drachtige merries kunnen wat overtollig is kwijt aan het veulen.
Maar...de merrie moet dan niet ook nog extra veel voer krijgen als ze het niet nodig heeft. Dan wordt ze alsnog hoefbevangen. Het veulen neemt een beetje extra, maar lang niet genoeg om de gevoeligheid voor hoefbevangenheid weg te nemen.
Het risico blijft dus wel.

danique1234

Re: ex-hoefbevangen shetlander drachtig laten worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 19:50

JoyCiej007 ik vraag het ook nog na bij mijn dierenarts, maar ik dacht ik vraag aan andere wat hun ervaring hiermee was. Maar als ik zo hoor dat he risico er als nog blijft, dan denk ik dat ik het niet doe. Ik wil gewoon een leuk veulentje voor erbij maar het hoeft allemaal niet perse. Bedankt!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 21:49

Dan zou ik het niet doen. De dracht brengt altijd risico's met zich mee, hoefbevangen (geweest) of niet. Tevens zal jou merrie altijd gevoeliger blijven om hoefbevangen te worden, dragend of niet, en als ze dat veulen eenmaal aan de voet heeft lopen zal ze ook gevoelig voor HB blijven.

Persoonlijk, maargoed dat is mijn visie, vind ik dergelijke argumenten geen reden om te zeggen 'dan laten we de merrie maar dekken'. Je zou eigenlijk weloverwogen de keuze moeten maken 'ik laat mijn merrie dekken'. als dan later blijkt dat de dracht voor jou merrie ook extra voordelen heeft, dan is dat leuk meegenomen.

Zou je er ook op gekomen zijn je merrie te laten dekken zonder dat ze HB gevoelig was geweest, of dergelijke info/gehoord gelezen had? Dat zou je je zelf dan eigenlijk ook kunnen afvragen.