Mijn mini shetlander (17 jaar) heeft al een tijd last van een losse hoefwand aan 1 achtervoet. Vorig jaar heeft de smid het al een keer verholpen door de wand ver weg te snijden maar nu is het helaas weer hetzelfde alleen heeft ze er veel meer last van. De hoefsmid heeft weer een heel stuk weg genomen van de wand wat iets verlichting gaf en haar beter deed lopen maar nu een week later vind ik haar erg slecht vooruit komen. Ze loopt heel langzaam en is niet in haar hum. Ik meet om de dag haar temperatuur en die is goed. Verder ook geen warme hoefjes e.d Ze is naar ik weet niet eerder bevangen geweest. Heb haar nu 5 jaar in mijn bezit en nooit eerder problemen gehad. Ze wonen buiten op de zandpaddock en weitje met schuilstalletje
Zijn er hier mensen met ervaringen met de kleintjes met losse hoefwand? Wat kun je nog meer doen om de bacteriën/schimmels die het veroorzaken te laten verdwijnen?
Wekelijks bijvijlen. Tot in de witte lijn dan is de druk er van af want zolang ze op de hoefwand lopen gaat het steeds meer los zitten. Als je niet wekelijks bijvijlt dan heb je meteen weer die druk erop. Zodra de hoefwand dan weer helemaal goed is bijgegroeid (kan paar maanden duren) dan hoef je niet meer zo ver door te vijlen.
In principe dragen de ongepigmenteerde laag van de hoefwand, de zool en de straal. Dan even een tijdje de zool en straal dat is geen enkel probleem
Zal het dan een pijn doen dat ze nu alleen op de zool/straal steunt met dat voetje? de smid heeft immers de hoefwand zo ver verwijderd dat ze daar absoluut niet meer op kan steunen. Weet ook niet of het wijs is haar nu op het weitje te laten lopen met die regen en nattigheid of dat ik het droog moet houden.
Ik ben niet zo goed in het uploaden van foto's op internet helaas maar wil het wel uitleggen. Als je de voet van voren ziet is er een omgekeerde nogal brede V uitgesneden in het midden van de wand tot een centimeter of 2 van de kroonrand. je kijkt dus direct op hetgeen daar onder zit. De rest is netjes bij gevijld. Voor mensen die het nog nooit gezien hebben ziet het er best akelig uit.
Ik heb overigens net op internet gelezen men er ook wel honing op smeert!
Maartje1990
Geplaatst: 25-08-14 15:26
Dat lijkt mij erg drastisch. Ik zou er eens een andere goede hoefsmid of een goede natuurlijk bekapper bijhalen. Mag ik vragen waar je woont ts?
Popstra
Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-14 15:49
de smid die ik heb is gelukkig echt wel kundig genoeg hoor Daar twijfel ik echt niet aan. Heb haar al zolang ik mijn paarden heb hier in het Gooi en dat is alweer heel wat jaren. het is ook drastisch maar helaas nodig. Ik zou alleen meer willen weten van mensen die er ook ervaring mee hebben/hadden in de verloop er van.
Bij een simpele losse hoefwand lijkt het me sterk dat het nodig is. Dan is dat vijlen wat ik zei voldoende. En je pony loopt nu kreupel dus dat is voor mij een duidelijk signaal dat het te drastisch was.
Popstra
Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-14 16:12
Alleen vijlen heeft geen nut als de wand tot ver naar boven los zit helaas! Er moet lucht bij om de schimmel/bacterie te laten verdwijnen dus moest het open. Ik zeg ook nergens dat het om een simpel los wandje gaat! Helaas is dit erger dan dat. Paardje liep kreupel vóór de smid kwam. Nu loopt ze alleen erg langzaam maar niet meer kreupel!
Ik vraag om ervaringen van anderen en niet om kritiek op mijn smid!
Lijkt me wel als ik het zo hoor, dan is het inderdaad de bedoeling dat hetbuitgesneden wordt. Wellicht hier eens kijken ts [MD] white line disease warm ? als je de zoekfunctie gebruikt kun je wellicht ook wat nuttige info vinden, het wordt vaak afgekort tot wld. Succes en sterkte met je pony!