conditie opbouwen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lottekol

conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 19:00

heii
mijn verzorgshetjes worden te dik en hebben een conditie van niks :(
ik wil ze super graag een top conditie geven het baasje zegt dat ze gewent zijn aan rijden maar als je op ze gaat zitten raken ze in paniek en ik vind het nogal zielig omdat ik gewoon te groot voor ze ben ze staan in een weiland met een mega slot er op dus ik kan niet met ze wandelen en ik heb geen longeer spullen en mennen zijn ze niet gewend en heb ook de spullen niet ik heb geen idee hoe ik grond dressuur moet aan pakken dus help ik weet het niet meer hoor wat ik nu doe is rondjes lopen in het weiland en stukjes draven aan het halster met draven lopen ze ook niet echt snel mee trouwens alleen fabriola en haar zoontje jopie staan nu nog in het weiland waar ik in mag de rest wordt ergens als grasmaaier gebruikt zo worden ze tonnetje rond ze krijgen ook alleen maar brood als eten en geen brokken ik ben radeloos hoe kan ik zorgen dat ze een goede conditie krijgen help! :( :(

ps dit is mijn eerst onderwerp ik weet niet of ik het goed heb gedaan

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 19:11

Vragen aan de eigenaar of je met ze mag wandelen? Of goedkoop een longeerlijn kopen? Een 2de hands longeerlijn hoeft niet veel te kosten. En je kunt eventueel met een menzweep of dressuurzweep prima longeren. Je zou ook horse agility met ze kunnen doen. Neem eens een paar emmers mee van thuis en ga slalommen, gewoon aan de hand. Of een hoelahoep en oefen met de voorvoetjes daarin te zetten. Een beetje grondwerk, zoals stappen, aandraven, stukje draven, stappen, stukje stappen, halthouden, paar passen achterwaarts, en weer voorwaarts en aandraven.

Verder rustig aan beginnen met opbouwen

lottekol

Re: conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 19:16

thnx echt bedankt voor de tips ga het zeker proberen en ga op marktplaats kijken naar een longeerlijn haha en ga het vragen

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 19:24

AnnaxArchie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 09:51

inderdaad eens tweedehands spulletjes gaan kopen om te longeren enz als ze het longeren goed snappen en al wat conditie hebbejn kun je met touwtjes beginnen, maar daar moet je zo te horen nog wel lang mee wachten.. en ga eens op internet zoeken voor wat grondwerk dinggetjes om mee te beginnen! :)

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 09:55

Je kan ook fietsen als ze dat gewend zijn. Rustig aan opbouwen naar lang draven. Is goed voor ze en erg leuk om te doen :-)

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 10:12

Ik ken t. Hier een mini appaloosa, te nerveus om te rijden, 2x ongeluk met mennen. Door blessures is longeren slechts beperkt mogelijk. Een longeerlijn is echt een aanrader, dan kan je al veel doen.
Wat wij doen is een beetje longeren, zo nu en dan fietsen (moet de pony wel heeeeel braaf zijn en goed aan je gewend zijn), trail oefeningen en lange lijnen werken.
Je begint eerst aan de hand met het leren van stemhulpen. Stap, drrrrraf en hop (galop). En natuurlijk hoooo en halt. Je kan daarna de lijn wat langer maken en kijken of ze longeren snappen.
Je kan ook aan de hand allerlei oefeningen doen. Achteruit lopen (leer een korte stemhulp, bv back), balkjes lopen, slalom. Je kan op eegegeven moment ook de longeerlijn aan de ene kant vast maken en het uiteinde aan de andere kant van het halster, dan kan je er schuin achterlopen en zo leer je ze hoe het is om voor een wagen te lopen. Ook hierbij kan je een slalom doen enzo. De slalom doe ik met pionnen die ik bij de speelgoedwinkel koop. Je hebt voor 5 euro al een stapeltje kleine pionnen. En de balken, daarvoor kan je ook van de zwembuizen gebruiken, 2,50 euroer stuk bij de hema. Al deze oefeningen zijn niet alleen goed voor de conditie, maar ook goed om ze te late gehoorzamen. En als ze gehoorzaam zijn, kan je het longeren wat uitbreiden en mogelijk zelfs buiten het terrein wandelen of fietsen. Bovendien is het belangrijk dat de pony's ook iets anders doen dan alleen maar gras eten, je zal merken dat ze wat onwillig zijn, maar later juist graag met je aan de slag willen.
Onze pony vind t nu geweldig om me t longeren ook een sprongetje te maken. Dan leg ik een balk op 2 emmers en laat de pony erover springen.

Je kan ideeen opdoen door op internet te kijken naar 'in hand trail'.
Succes!