Scheren van de wimpers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Scheren van de wimpers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 12:50

Het valt mij de laatste tijd op dat er op facebook en fotos van shows e.d. steeds regelmatiger paardjes langskomen waarbij de wimpers compleet weggeschoren zijn.

Vast om het oog mooi rond te laten lijken of zo? Behalve dat dit er erg onnatuurlijk uitziet, lijkt dit mij bijzonder gevaarlijk om te doen bij de paardjes... En wimpers zitten er natuurlijk ook niet voor niets, ze beschermen het oog.

Persoonlijk snap ik niet waarom je zo ver zou gaan, maar ik vind ook die compleet kaalgeschrapte neuzen en het kaalschrappen van de wenkbrauwen erg lelijk.

Ik snap nooit zo goed wat voor beeld de mensen nog van een minipony/paard hebben, die dat doen? Een extreem fantasiebeeld, gevoed door sommige compleet geshopte fotos, van een soort wezen dat in niets meer lijkt op de paardjes in de wei? Een soort levende breitling?

Ik vind een paard gewoon nog steeds een van de mooiste dieren die er zijn en netjes verzorgd en in conditie voor de keuring ok, maar is de pony zoals ie van nature is dan niet mooi genoeg voor ons, moet het met dikke lagen make-up en steeds extremere methoden om ze te prepareren?
Proberen we onze minis niet op iets te laten lijken, wat ze eigenlijk niet zijn?

Wat mij betreft komt er een verbod op praktijken als het wegscheren van wimpers. Wat vinden jullie?

Olympia96

Re: Scheren van de wimpers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:51

Nog nooit gezien. Gebeurt dat echt?? Het wordt steeds gekker...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 12:52

Ja, dat gebeurt... maar zoals ik op fora lees, zijn er ook in de VS waar het vandaan komt, heel wat mensen die weigeren hieraan mee te doen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:59

Heb je een voorbeeld. Ik kan me niet voorstellen hoe het eruit ziet. Ik zou het zelf nooit doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:00

Ik heb het nog nooit gezien. Zonde hoor, ik kan helemaal wegzwijmelen bij het zien van paarden met van die mooie lange wimpers.

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:04

Hè bah -O- Al dat getrut aan onderdelen van een paard die wel degelijk een functie hebben omdat dat 'mooier' zou zijn... Ik houd er niet van.

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:05

Serieus? Dat heb ik ook nog niet eerder gezien, waarom zou je zoiets weghalen? Naast dat ik het super mooi vind, heeft het inderdaad een functie. Het zit er niet voor niets.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:05

Ik wist ook niet dat dit gedaan werd. Een beetje de ziekte van de mens, altijd maar verder willen gaan. Net zolang tot plezier kwelling wordt.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:09

ik ben het wederom met je eens Adinda, ik vind het er popperig en onnatuurlijk uitzien, maar schijnbaar willen de juryleden dit graag zien, want paardjes die op deze manier opgemaakt worden scoren vaak hoog, vooral bij de AMHA shows, ik doe er dan ook zéker niet aan mee, lichaam scheren voor de keuring , ja dat vind ik wel mooi, maar voelharen op de neus en oogharen moeten voor mij blijven zitten. ik vind ook de gephotoshopte paardjes meer op sprookjesfiguurtjes lijken,ik persoonlijk vind mijn paardjes het mooist als ze gewoon in zomervacht zitten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:09

Serieus? Ik kan met google niks vinden, foto iemand?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:11

is me eigenlijk nog ooit opgevallen. Zal er eens op letten.
Vind het ronduit belachelijk dat het gebeurt en idd een verbod hierop zou niet verkeerd zijn.
Het gaat te ver om een dier "mooi " te laten lijken, niet alleen dit maar er zijn nog wel meer dingen die gebruikt worden waarvan ik denk .. als je dat moet doen/nodig hebt om vooraan te staan...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 13:12

Ben ik naar op zoek, probleem is dat de stallen die dit doen, hun paardjes ook door professionele fotografen op de fotos laten zetten (daar vind je echt geen 'weidekiekjes' van), en ik ga geen auteursrechten schenden...

Zoek nog door. :)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:16

Dat gaat wel ver zeg, die wimpers hebben hele belangrijke functie(s), zullen ze vanzelf achterkomen..arme paarden

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:18

link plaatsen mag toch wel?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 13:20

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:22

:(
Vind het niet eens mooi!

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:23

Ohh, de arme beestjes :(

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:24

Femkex schreef:
:(
Vind het niet eens mooi!

ik ook niet -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:24

Oh bah wat een enge vissenoogjes krijgen ze daarvan...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:26

Gatverdamme, dat ziet er toch niet uit!?!?!?!

Zal zo een diertje ook best leuk vinden als dat gedaan word :(:)

m_d3l13fj3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:29

bleh.... hoe kunnen ze dit nou mooier vinden, en ze dat aandoen? die plekken om zijn ogen komt dat doordat ze de 'wenkbrauwen' ook weggeschoren hebben?

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:31

Ziet er heel vreemd uit, ze krijgen er een soort vissenogen van. Ik vind ze zoals de TS zegt inderdaad net levende modelpaardjes. Ik kan me er niet veel bij voorstellen hoe je de wimpers zou moeten verwijderen? dat lijkt me doodeng voor zo'n dier, misschien zelfs pijnlijk?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:32

uitgesproken lelijk..

als je het persee weg wilt hebben, dan gebruik je maar fotoshop, maar ik vind de paarden er niet mooier van worden.

weten we overigens zeker dat ze hier verwijderd zijn en niet weggeshopt?

wat ik ook begrijp is dat het vooral op shows gedaan wordt..

in mijn opinie is de showwereld en de jurering hier dan hoofdschuldige aan..
als zij het verwijderen niet afkeuren en de deelnemer niet uit de show halen, dan draag je bij aan dit soort onzin.. vooral als ze nog winnen ook.

zelfde geld in mijn ogen voor het weghalen van de snorharen van een paard..
Dit zie ik in Nederland regelmatig.. een paard dat gewoon recreatief buiten een rondje maakt en je staat erbij te kijken.. wat klopt er niet aan dit plaatje.. nog eens kijken.. ja hoor barst snorharen verwijderd.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 02-08-14 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:35

elenaMM77 schreef:
uitgesproken lelijk..

als je het persee weg wilt hebben, dan gebruik je maar fotoshop, maar ik vind de paarden er niet mooier van worden.

weten we overigens zeker dat ze hier verwijderd zijn en niet weggeshopt?

Op een show kan je het niet zomaar wegshoppen ;).

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:39

Ben dit jaar bij een clinic geweest waar dit idd werd gedaan, bewust en niet per ongeluk. In Europa zie je het ook veel op de shows.
Persoonlijk vind ik het vreselijk en ook nog eens lelijk. Juist mooie lange wimpers vind ik mooi.

Met tastharen wegscheren en oren uitscheren heb ik geen probleem, die haren zitten er zo snel weer aan dat ik ze vaak tijdens een show weekend tussendoor nog moet bijwerken dus die missen ze echt niet.
In het oor laat ik het laatste plukje ook altijd zitten. Dat zie je toch niet tenzij je het oor binnenstebuiten vouwt en het houdt eventuele vliegen er wel uit. Tenslotte heeft een paard in de zomer ook veel minder haar in het oor van zichzelf dan een minipaard.
En voor een show vind ik een nette facial met scheermes mooi hoor. Dat groeit ook zo hard weer aan dat zelfs met roze neusjes ze de maandag na de show al weer vol in de zon in de wei kunnen zonder te verbranden.
Een minipaard heeft nu eenmaal ook in de zomer meer haar op de snoet dan een groot paard in de winter, als dan het fokdoel is om zoveel mogelijk op een groot paard of arabier te lijken, dan het haar er maar even af.

Maar wimpers, nee daar probeer ik alles aan te doen om daar vanaf te blijven.

Afbeelding
Hier zit wat veel olie op de neus (voor hij de ring in ging dus dat trekt snel in) maar wimpers mooi intact.
En zijn manen zijn aangevreten door zijn weidegenootjes. Ondanks dat mensen vol blijven houden dat arme showpaardjes nooit buiten komen met soortgenootjes :roll: