Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
en het veulen als het vies is helemaal, anders ook alleen staart en manen en indien nodig de benen. Oren een klein beetje het haar eruit knippen en als het onder de kaak/kin veel haar heeft, daar ook wat weg knippen. Niet een paar dagen voor de keuring, anders staat het zo 'geknipt' Veulen sprayen we in met antiklit, zodat eventueel vuil makkelijk te verwijderen is.)
)
Juist je veulen er bij betrekken, hij moet het daar ook doen dus je kunt het beter thuis oefenen. Geen half uur maar gewoon een klein stukje door de wei wandelen met merrie en veulen ernaast. 
cherrypower schreef:sommige mensen knippen dat oortjes en de tastharen af, dat kan je ook een beetje doen.Bij de keuringen die ik heb gezien gebruikt de aanjager een doosje/flesje met steentjes om mee te rammelen, dat werkt blijkbaar erg goed want iedereen gebruikt het.
voorderest veel succes
Corelli schreef:cherrypower schreef:sommige mensen knippen dat oortjes en de tastharen af, dat kan je ook een beetje doen.Bij de keuringen die ik heb gezien gebruikt de aanjager een doosje/flesje met steentjes om mee te rammelen, dat werkt blijkbaar erg goed want iedereen gebruikt het.
voorderest veel succes
Bedenk je wel goed dat de haren die hierboven genoemd worden een duidelijke functie hebben voor je veulen. Het haar in de oren beschermt de gevoelige binnenkant van het oor en de tastharen gebruikt het paard als zintuig.
Vraag jezelf dus af of jij het nodig vind om deze functies te verstoren voor een keuring, voordat je de schaar pakt.
Mijn mening is dat het oren knippen wel kan, als je echt alleen het uitstekende haar knipt, maar de tastharen moet je m.i. gewoon van afblijven
.