Mijn shetlander waarschijnlijk dragend

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Atalja

Mijn shetlander waarschijnlijk dragend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 18:28

Ik ben sinds maart eigenaresse van een geweldig lieve shetlander merrie.
Echter ben ik heel bang dat deze dame dragend is en de dierenarts denkt het ook.
Ze wordt met de dag dikker (alleen buik en is getest op wormen en die heeft ze niet)
Hij kan hem niet opvoelen, omdat ze te klein is.
De dierenarts zei dat ik wat merriebrok moet gaan voeren zodra de kleine beweegt.
Ik ben zo ontzettend bang dat mijn merrie dit niet gaat trekken, ze is in juni 2 geworden ;(
Hier een filmpje om te laten zien, krijg de buik niet goed op de foto met haar wintervacht er nog aan.

http://youtu.be/uSnOzYeYm78

Eilinora

Re: Mijn shetlander waarschijnlijk dragend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 18:31

Oei wat is ze mager, en lijkt idd drachtig te zijn.
Doe maar goed bijvoeren!

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 18:31

Waar heb je de pony vandaan als ik vragen mag... Is ze ook ontwormt enz? Maja als de DA zegt dat ze dragend is dan is het vast zo... Die heeft er het meest verstand van...

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 18:33

Ze is al dik geworden, was erger, dus gaat de goede kant uit.
Mocht haar ook niet teveel ineens bijvoeren, dus gaat de goede kant uit *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 18:33

Goed bijvoeren, goed in de gaten houden. Ik las volgens mij ergens dat het bij een 2 jarige merrie geen extra consequenties heeft bij een bevalling (maar pin me hier niet op vast!)

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 18:34

De dierenarts zei: het gebeurt in de natuur ook als ze hengstig worden.
Maar ze is nog zo iel :(

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 18:35

Je hebt haar sinds maart en ze ziet er nu zo uit ?
Hoe is ze ontwormd ?

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 18:36

Ze is gewoon altijd op tijd ontwormd, met de spuiten van de dierenarts. Ze is getest op wormen en heeft er geen.
Ja ze ziet er nu zo uit, heb zo geen goede foto's hoe ze was. Je voelt geen bot meer gelukkig.

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 18:38

Misschien is het een goed idee als je haar zou scheren, dan krijgt ze tenminste geen zonnesteek:)

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 18:38

Is het nu niet te laat nog om haar te scheren, omdat haar zomervacht er door komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 18:39

Ja als je pony;tje dragend is EN zelf in de groei dan gaat het aankomen ook niet al te snel ;) Mischien toch wat meer bijvoeren nu dan dat je al doet. Maar eerst even: wat zei je DA verder over dat ze nog wat magertjes is?

Bij ons staat er ook een stumpertje die we van de markt meegenomen hebben, deze was wel vol met wormen ,maar is nu ook pas wat aan het bijkomen, gaat ook niet bijstersnel. Is een 1 jarige en heeft ook nog last van wintervacht her en der. Laat het bij jou pony niet los of erg langzaam en slecht? Anders wat lijnzaadolie bijvoeren.

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 18:42

De dierenarts dacht eerst aan wormen omdat ze zo mager was, dus getest en ze had geen wormen.
Ik moest haar geleidelijk aan meer gaan voeren (dit omdat ze snel aan de diarree raakte als ze meer kreeg)
Nu ze dus waarschijnlijk dragend is, verklaard het al een hoop dat ze niet snel meer spek krijgt (op de buik na dan)
Lijnzaadolie krijgt ze al, ze is nu goed in de rui, maar begon heel laat met ruien, haal er nu elke keer meer dan een emmer haar af :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 18:49

Ah nou kijk, dan zou ik gewoon op dezelfde voet verder gaan als je nu al doet. Scheren zou ik niet doen nu het goed aan het verharen is. Ik zou me over de bevalling niet teveel zorgen maken. Zorg dat je voor de bevalling goed op de hoogte bent van het hoe en wat, en dat je goed voorbereid bent. Dus telefoonnummer van de DA klaarleggen op stal of thuis waar je het gelijk kunt zien, etcetc. :) succes met je meisje.

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 18:51

Ja ik heb van meerdere merries de dracht meegemaakt en geholpen met bevalling, maar dit is nu mijn eigen pony dus ik ben nu zo onzeker als wat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 19:03

Kan ik goed geloven :) Maar op het moment dat ze moet bevallen dan gaat die onzekerheid weg, dandoe je gewoon wat nodig is. Wanneer denk je dat ze kan bevallen?

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 19:04

Ik heb werkelijk geen flauw idee, toen ik haar kreeg had ze geen buik en nu gaat het heel snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 19:07

Okay nee is natuurlijk ook moeilijk om dat dan te weten, stom van mij. Dan wordt het spannend wanneer er wat naast gaat lopen :D Ben bnieuwd welk kleurtje het veulentje krijgt.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 19:09

Is haar bloed getest?

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 19:11

Haha het maakt mij niet uit wat het wordt, zolang het maar gezond is...
De kleine blijft wel overigens ;)

Bloed is getest op wormen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 19:14

Dan zou ik toch eens vaart gaan maken met voeren... Laat staan als dat kleintje er straks uit komt dan hou je niks meer over van de merrie... Het gras op en flink bijvoeren. (tip haal paardenmeel, hebben ze sowieso bij de den dungense molen).

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 19:15

Vaart maken met voeren, wie zegt dat ik nu niet voer. Ze krijgt zat nu aan voer.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:59

DA zegt dat hij de merrie niet kan opvoelen omdat ze te klein is, maar zou hij niet kunnen scannen? Dan heb je igg zekerheid?

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:05

Hier worden die kleintjes ook gewoon gescand, mijn dierenarts heeft een stok verlenging gemaakt die ze om het scan apparaat heen kunnen doen.

Die rare buik kan twee dingen betekeken, of ze is ondervoed zoals je ook wel ziet bij de kindertjes in Ethiopie, die buikjes zetten dan op. Dat kan komen door zware verwaarlozing en wormen. Maar als ze al sinds maart bij je is zou je al aanziendelijke verbetering moeten zien.
Of ze is drachtig en het veulen neemt veel van haar voedings stoffen op. In dat geval zou ik haar dik in het gras zetten en alvast merriebrok bij gaan voeren. Wel opletten dat je haar natuurlijk niet over voert.

En haar verder zoveel mogelijk lekker met rust laten, niet mee gaan wandelen of iets dergelijks dat kost ook allemaal energy.