Veulen keuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sylkai

Veulen keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 22:30

In augustus wil in met mijn veulen (nu bijna 2 maanden) naar de keuring in etten-leur.
Iemand nog tips, dingen waar ik rekening mee moet houden.
Dit wordt voor mij de eerste keer.

JudithO

Re: Veulen keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 09:11

Niks knippen of scheren, hooguit baard en oortjes een heel klein beetje bijsnoeien.

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 09:14

Oke bedankt!

Was vergeten te melden zie ik dat het de NSPS keuringen zijn.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 09:25

Ben je al lid van het NSPS? In het laatste maandblad staat een heel artikel over voorbereidingen op keuringen. Niet specifiek gericht op veulens, maar in het algemeen geschreven.

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 09:28

Nee nog niet, de aanvraag is net weg, binnen 14 dagen welkomstpakket en factuur :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 10:14

En je dan aanmelden bij de betreffende fokvereniging. Via hun kan je je inschrijven voor de keuring.

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 10:19

Keet schreef:
En je dan aanmelden bij de betreffende fokvereniging. Via hun kan je je inschrijven voor de keuring.

Hoe bedoel je?
Ik ben aangemeld bij het NSPS en kan me via daar toch inschrijven?
Dat is een keuring van het NSPS zelf.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:35

Ja, maar opgeven voor de keuring doe je bij de fokvereniging die de NSPS keuring organiseert ;)
Fokvereniging West-Brabant is dat.

Citaat:
Premiekeuringen

Jaarlijks vinden er op verschillende locaties in Nederland premiekeuringen plaats. Op deze keuringen kunnen veulens, enters, twenters die staan ingeschreven in het Veulenboek en drie jaar en oudere merries en ruinen die staan ingeschreven in het Stamboek worden aangeboden voor primering. Om deel te nemen aan deze keuringen dient u lid te zijn van het stamboek. De pony's worden ingedeeld in verschillende rubrieken (o.a. op leeftijd) en getoond aan een juryteam. Zij beoordelen de pony op type en beweging en geven, afhankelijk van hun bevindingen, geen premie, een veulenpremie (bij veulens), een enterpremie (bij enters), een twenterpremie (bij twenters) of, bij drie jaar en oudere merries en ruinen, een 1e, 2e of 3e premie (waarbij een 1e premie het beste is).

Tevens kunnen sinds 2007 ook pony's worden aangeboden die staan ingeschreven in het Registerboek. Deze pony's komen niet in aanmerking voor primering, maar kunnen premiewaardig worden bevonden.

Er worden geen bovenbalkscores meer toegekent maar er worden alleen pony's premiewaardig bevonden en premies toegekent.

Houdt u voor de data en aanvangstijden van de keuring t.z.t. de publicaties in ons maandblad in de gaten en de nieuwsberichten op de website.

Opgave voor de keuringen kan bij de secretaris van de betreffende fokvereniging. De contactgegevens van deze personen treft u onder het kopje Contact onderdeel Fokvereniging.

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 11:40

Ja inmiddels had ik het door, ik ben me er nog flink in aan het verdiepen :+
Bedankt voor het stukje.
Ik ga weer verder afstruinen naar informatie, en eens bij de fokvereniging West-Brabant kijken :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:07

Wij wassen bij de veulens alleen staart en manen (of ze moeten onder de blubber zitten :P ) Wij wassen ze 2 dagen voor de keuring. Spuiten ze na het wassen in met anti klit, zodat je makkelijk eventueel vuil kunt verwijderen.
Inderdaad beetje bijknippen aan haren onder kin en oren.
Ze zien graag een 'wakker' veulen (uitstraling).
Van de moeder wassen we ook staart en manen (als ze niet zelf voor hoeft in andere rubriek) en zorgen als het lukt voor manen aan beide kanten, als ze niet zoveel heeft, aan de kant van de jury met opstellen.
Succes alvast!