Vraag stamboekopname en verenigingen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sylkai

Vraag stamboekopname en verenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 16:22

Ik zou graag (met stamboom merrie's) zo'n 2 veulentjes op een jaar willen fokken.

A.s. vrijdag krijg ik mijn eerste stamboom merrie met haar hengstenveulen.
Deze zijn ingeschreven bij net NSPS.

Nu was ik naar verenigingen aan het zoeken en kwam bij het nmprs uit.
Hier zou ik mijn nu nog 2 jarige (ouders onbekend) ook vetinair kunnen laten keuren met 3 jarige leeftijd om in het stamboek te komen.
(of ik dit doe is nog helemaal niet zeker)

Maar dan zou ik dus 2 verschillende verenigingen hebben, of ik zou ze over moeten zetten.
Met nmprs heb je namelijk meer mogelijkheden en ook meer dekhengsten aangeboden.
Daarnaast zou het moeilijker zijn (heb ik gehoord) om bij het NSPS een hengst goed te keuren als bij het NMPRS.

Daarnaast ben ik zelf van België en hebben we hier ook nog een stamboek, maar eigenlijk valt deze al af.

Ik ben alles nog op mijn gemak aan het uitzoeken, en dacht ik zal de bokkers eens om een mening vragen.
Meer uitleg en advies is altijd welkom :D

shetlandfan

Re: Vraag stamboekopname en verenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:45

Ik zou eerst eens bedenken wat je nou zelf wil.
Lukraak fokken/vermeerderen of heb je nog een fokdoel voor ogen?
Er zit een behoorlijk verschil tussen wat ze graag zien bij het NSPS of het NMPRS qua type pony.

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 18:22

Lukraak zeker niet, ik wil de verbeterpunten in mijn merrie's zoeken en alleen op kwaliteit fokken.
Op kleur in de toekomst eventueel.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:29

En qya type?
Zoals ik al zei zit er heel groot verschil tussen een goede NSPS pony of een goed NMPRS paardje.
Als je een goede shet wilt fokken simpelweg bij het NSPS blijven, wil je een goede minipaardje dan het NMPRS.

Ieder stamboek heeft zijn eigen fokdoel en daarop zoek je degene die het beste bij jouw fokdoel past.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:27

Idd, eerst kijken wat je echt wil en daar ook voor gaan.

Met een papierloze merrie beginnen vind ik geen basis. Ik heb een papierloze 1e premie hengst die 2x kampioen geweest is, die is gecastreerd omdat het geen goede basis is en ben met een paar fijne NSPS merries begonnen om daar mee verder te gaan.

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 08:25

Da papierloze merrie twijfel ik nog over.
Zij heeft namelijk wel de perfecte bouw en zou de veterinaire keuring zo doorkomen.
Maar vanwege geen voorgrond weet ik niet of ik dit doe denk het niet.

De merrie die ik vanavond ga ophalen(nou ja bekijken en ws meteen meenemen)
is een kroonmerrie, die al mooie veulens heet. Met nu een mooi hengstenveulen aan de voet.

Wat mij opviel met de zoektocht naar dekhengsten was dat je NSPS minder keuze hebt en het een hengst van het NSPS moet zijn.
Maar bij het NMRSP heb je nog de AMHA en de NMPRS, zijn sneller goedgekeurd en heb je meer keuze.
Wat natuurlijk niet de hoofdreden moet zijn, maar zonder naamsbekendheid en/of goede dekhengst
wordt het dan moeilijk om je paardjes te laten dekken.

Neem bv ik zocht op NSPS dekhengsten, om mijn nieuwe dame in Juli te laten dekken.
Maar of de dekhengsten zijn voor eigen gebruik, of geen NSPS of niet goed gekeurd.

Qua type werdt er gevraagd een niet "te" stevige bouw, met een mooi hoofd.
Mini tot kleine maat.

Mocht ik kleurgericht wouden fokken (wat niet mijn hoofddoel is) zou ik naar het NMPRS gaan,
omdat je hier niet aan de "standaard" shetlander kleuren vast zit.

Ze hebben beide hun voor en nadelen.
Ik ga het weekeind beide site's nog eens goed uitpluizen.

Maar waar zitten jullie en wat was jullie hoofdreden om voor een van de 2 te kiezen?

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:00

Met andere woorden, je hebt eigenlijk geen flauw idee wat je nou wil. :+
Geen duidelijk beeld voor ogen.

Heb je wel enig idee wat ze graag bij het NMPRS willen zien? Dat zijn GEEN shetlanders, ook geen luxe shetlanders. Een echt minipaardje is VELE malen luxer en fijner.

De zoektocht naar hengstkeuze moet de keuze van stamboek niet bepalen. Het gaat om het TYPE pony!
Bij het NSPS zijn meer dan genoeg dekhengsten te vinden, zeker in de mini- en kleine maat. Er zijn diverse hengstenhouderijen die shetlanders ter dekking hebben staan.

Ga nou eerst eens kijken bij een keuring van 1 of beide stamboeken, dan kun je zelf zien wat ze nou graag hebben. En zie je ook gelijk het verschil tussen een NMPRS paardje of een shetlander.
28 Juni is er van het NMPRS de keuring voor jaarlingen en twenters in Bunschoten.
En 12 Juli is van het NMPRS de zomershow waar van alles meedoet. Dat zou een hele goede zijn om eens te gaan kijken.
Tevens 28 Juni is ern de premiekeuring van het NSPS in Vrouwenpolder (Zeeland).
Rest van de evenementen staan op de site van het NSPS.

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 12:37

Ik weet precies wat ik wil met een heel duidelijk beeld, maar het niet uit te leggen haha :+

12 Juli de zomershow was eerst de bedoeling heen te gaan, maar hier kan ik helaas niet.
Mijn man is dat weekeind weg en heb ik dus 5 kids rondhuppelen :D
Die in vrouwenpolder gaan we waarschijnlijk wel, omdat mijn schoonouders er vlak bij wonen en wij er de dag van te voren toch zijn, nou ja in goes dan, voor een trouwerij.

Zoals ik al zij de keuze van stamboek hierbij moet niet de hoofdreden zijn maar wel dingen om mee te nemen in een (weloverwogen) eventuele keuze.