Met mijn shetlander naar de keuring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Met mijn shetlander naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 10:29

Al sinds mijn kleine shet een klein krummeltje is en ik er 1x mee naar de keuring ben geweest loop ik al te roepen dat ik het nog wel een keer wil doen. Nu vraag ik me dus af of het idd mogelijk is om met een 7 jarige shet naar de keuring te gaan. Ik weet ook niet precies hoe het in zijn werk gaat. Het is al weer een paar jaar geleden en heb niet alles onthouden van de keuring. Ik vind zelf dat ik een mooie shetlander heb en mooie bewegingen heeft en krijg ook vaak te horen; Dat is een mooie shet, daar moet een veulentje bij! ( van enkele shetlander fokkers bij ons in de buurt ). Nu mag ik dan geen veulen bij mijn shet van mijn oma en moeder, maar een keuring is dan wel weer een leuke optie naast het mennen. Dus hier even de vragen op een rijtje:
- Kan ik met een 7 jarige shet keuring lopen?
- Waar moet ik aan denken en voldoen?
- Hoe zit het ongeveer in elkaar?

Even wat over mijn Shetlander omdat het misschien handig is om te weten:

Agnetha v.d Meidoornlaan
7 jaar
Vol zwart
Papa: Enterprise v.d. veldhoeve
Mama: Trix v.'t kibbelveen
Opa: Montgomery v. stal de oudehoeve

foto:
Afbeelding
Afbeelding
Op de foto zit ze niet zo mooi in haar vacht maar nu is ze mooi uitgehaard.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:34

Je moet lid zijn van het stamboek en de pony moet ook zijn opgenomen in het stamboek.
Dan kan je met haar naar de keuring :)
Heeft ze alleen nog het veulenboek papier, dan moet je eerst naar de stamboekopname voor je naar de keuring kan.
Kijk even op http://www.shetlandponystamboek.nl/ voor meer informatie

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 10:35

Keet schreef:
Je moet lid zijn van het stamboek en de pony moet ook zijn opgenomen in het stamboek.
Heeft ze alleen nog het veulenboek papier, dan moet je eerst naar de stamboekopname voor je naar de keuring kan.

We zijn als het goed is lid en de pony staat ook opgenomen in het stamboek :)
Ik lees de site even door ;)

shetlandfan

Re: Met mijn shetlander naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:55

Jouw pony staat nog ingeschreven in het veulenboek zie ik volgens database stamboek, ze is dus NIET stamboek opgenomen. Ze is geregistreerd in veulenboek, is heel wat anders. Je zult dus eerst met haar naar de stamboekopname moeten voordat je naar de premiekeuring kan.

Helaas ben je dus dit jaar te laat hiervoor. Als je dit jaar nog naar keuring wilt zul je naar de nakeuring moeten gaan in oktober ongeveer. Hier kan je pony voor stamboekopname aanbieden en als goedgekeurd direct door voor primering.
Anders zul je moeten wachten tot volgend jaar, dan in voorjaar eerst stamboekopname en vervolgens eind zomer de premiekeuring.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 12:15

shetlandfan schreef:
Jouw pony staat nog ingeschreven in het veulenboek zie ik volgens database stamboek, ze is dus NIET stamboek opgenomen. Ze is geregistreerd in veulenboek, is heel wat anders. Je zult dus eerst met haar naar de stamboekopname moeten voordat je naar de premiekeuring kan.

Helaas ben je dus dit jaar te laat hiervoor. Als je dit jaar nog naar keuring wilt zul je naar de nakeuring moeten gaan in oktober ongeveer. Hier kan je pony voor stamboekopname aanbieden en als goedgekeurd direct door voor primering.
Anders zul je moeten wachten tot volgend jaar, dan in voorjaar eerst stamboekopname en vervolgens eind zomer de premiekeuring.

Heb het altijd anders begrepen maar geloof je meteen hoor! Er zit ook geen haast achter maar ik zou gewoon graag willen weten hoe het in zijn werk gaat zo dat ik alvast mijn ouders en oma kan voorbereiden. Goed om te weten dat ze nog in het stamboek opgenomen moet worden terwijl mijn oma zei dat ze er al in stond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:16

Ik volg even, zit namelijk met precies dezelfde vraag :)

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:41

Gydja schreef:
Heb het altijd anders begrepen maar geloof je meteen hoor! Er zit ook geen haast achter maar ik zou gewoon graag willen weten hoe het in zijn werk gaat zo dat ik alvast mijn ouders en oma kan voorbereiden. Goed om te weten dat ze nog in het stamboek opgenomen moet worden terwijl mijn oma zei dat ze er al in stond.

Als je het stamboekblad ontvangt staat daar vaak ook al veel informatie in over stamboekopname of premiekeuring, ook wat betreft voorbereiding. :j
Daarin worden ook de de datums vermeld van stamboekopnames of premiekeuringen.

Evenals op de website van het stamboek staat het allemaal uitgelegd wat er van je verwacht wordt en hoe het moet. Daar is verder weinig op toe te voegen.

Je kan nog met je pony naar de premiekeuring tot en met 12-jarige leeftijd.

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:02

Gydja schreef:
Keet schreef:

We zijn als het goed is lid en de pony staat ook opgenomen in het stamboek :)
Ik lees de site even door ;)

Naast het lidmaatschap van het stamboek, moet je ook lid zijn van een fokvereniging. Meestal is dit in je eigen regio...Je wordt dan automatisch uitgenodigd voor de premie keuring. Ook zijn er voor de premie keuringen ook onderlinge keuringen. Daar kan je mee doen, en ervaring op doen met voorbrengen. Er lopen genoeg mensen rond die je daarbij kunnen adviseren. Maar premie keuring zou ik haar persoonlijk laten voorbrengen. Is nog best een kunst om haar goed voor de jury te krijgen.
Succes! Je hebt een heel leuke pony!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:24

Och wat een knapperd!
Wij hadden ook zo graag meegedaan..maar die van ons is net 14 geworden :(
Veel plezier als kje dit jaar nog gaat!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 14:31

Bedankt voor alle tips! Heb ook privé berichtjes gekregen enzo. Wat ik me dan nog wel af vraag is of het mogelijk is om het met een pony met zomer eczeem te doen? Ze heeft er namelijk last van alleen we hebben het erg goed onder controle. Alleen in de zomer heeft ze enkele plekjes op haar hoofd en rug in de rest van het jaar ziet ze er prachtig uit.

Verder heeft ze in de winter ook een verschrikkelijk dikke en lange vacht die snel komt dat ook lang blijft zitten. Zou ik haar dan moeten scheren?

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 19:18

Gydja schreef:
Bedankt voor alle tips! Heb ook privé berichtjes gekregen enzo. Wat ik me dan nog wel af vraag is of het mogelijk is om het met een pony met zomer eczeem te doen? Ze heeft er namelijk last van alleen we hebben het erg goed onder controle. Alleen in de zomer heeft ze enkele plekjes op haar hoofd en rug in de rest van het jaar ziet ze er prachtig uit.

Verder heeft ze in de winter ook een verschrikkelijk dikke en lange vacht die snel komt dat ook lang blijft zitten. Zou ik haar dan moeten scheren?

Absoluut niet scheren, hou de jury niet van. Het ligt eraan wanneer jou keuring valt, die van mij valt eind augustus, die van regio brabant eind oktober dat is dus veel later in het jaar, en zitten ook de pony's al wat dikker in hun haar.
Zou je even moeten kijken bij welke fokver. je wilt aansluiten en wanneer de premie keuring dan is.
Je ben lid van het stamboek dan heb je ook de shetlander gekregen met het artikel, je pony naar de keuring...Staat misschien ook iets in.