Graas muilkorf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hebben jullie een muilkorf om bij jullie shet?

Ja
17 (65%)
Nee
9 (34%)
Twijfel nog
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 26

CCEC

Graas muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 20:25

Hebben jullie een muilkorf om bij jullie shet? En waarom?

Brand los want ik ben zeer benieuwd *\o/*

Twijfel zelf of ik bij mijn verzorg shet even met de eigenaar ga overleggen voor een muilkorf want ze is in een week tijd echt enorm (!) Aangekomen en dalijk eet ze zichzelf dood. Op stal mag ze ook maar een half plak stro erbij na het uitmesten ivm echt te dik eten..

Polly
Moderator Algemeen

Re: Graas muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:11

nee niet meer.

Heb er 1 bevangen gehad (niet van het gras) en die heeft 2 jaar op de paddock gestaan en ben ik heeeeeeeel langzaam gaan uitbouwen met korf.
Inmiddels lopen ze weer 24/7 in het land en is het niet meer nodig.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:14

Nee, ik vind die dingen sneu. Mijn pony's worden er chagrijnig van. Ik doe ze dus liever beperkt op het gras of strookbegrazing. Verder staan ze op een kaal weiland met onbeperkt hooi.

Is ze niet drachtig? Het lijkt me raar als ze binnen een week fors aankomt. Of bedoel je een grasbuik?

CCEC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 21:32

capopjekop schreef:
Nee, ik vind die dingen sneu. Mijn pony's worden er chagrijnig van. Ik doe ze dus liever beperkt op het gras of strookbegrazing. Verder staan ze op een kaal weiland met onbeperkt hooi.

Is ze niet drachtig? Het lijkt me raar als ze binnen een week fors aankomt. Of bedoel je een grasbuik?

Drachtig is ze zeker niet ! Heb even gelezen over een grasbuik en dat kan het ook wel eens zijn. Ze staat echt alleen op de wei en krijg misschien 2 a 3x per week extra een appel of wortel.

Ik vind het alleen een naar idee dat ze zo dik word want ben bang dat ze zich dalijk dood eet. Maar er staat dat ze aan grasbuik vooral mensen Veel vooroordelen hebben maar verder niets ernstigs.

Ben al minder ongerust gelukkig. Dankjewel voor het zetten, had daar eerlijk gezegd nog nooit van gehoord !

CCEC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 21:33

Zeg het erger dan dat het is "dood eten" maar wanneer ze echt te dik is dat is natuurlijk niet gezond. Zeker niet wanneer ze dan nog blijft eten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:34

Kan je geen stukje afzetten en beperkt bijgeven?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:35

Ik heb dan wel geen shet maar een fjord met graaskorf. Ze is flink aan het vallen en kan alsnog de halve dag lekker op de weide. Ze is er niet chagrijnig van en kan goed erdoor eten. :)
De mijne was wel ontzettend dik geworden door het gras en zou bijna hoefbevangen geraakt zijn als ik niks deed.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:36

Vorig jaar zomer moest mijn Shet helaas 24/7 zo'n ding om, verschrikkelijk...
Maar goed, beter dat dan een bevangen pony.

Gelukkig staat hij nu in een kudde met allemaal andere Shetlanders op een (vrij) kaal landje, waar, als het gras helemaal op is, een plukje hooi wordt bijgevoerd.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:39

Maar, ts, bedoel je dan geen grasbuik?
Want van stro worden ze niet dik, alleen kunnen ze er misschien een opgeblazen buik van krijgen.
Dat heeft de mijne, de eerste paar dagen dat hij op het gras gaat, dan vliegt zijn buik écht de breedte in. Niet door vetjes, maar simpelweg door de flinke darmvulling van al dat gras.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:46

Mijn shetten dragen geen graafkorf. Vind het ondingen en onprettig voor de paarden. Mijn shetten staan nu op een mooi vol weiland maar nooit heb ik mijn shetten dik gehad. 1 is juist eerder dun.

In de vorige wei deed ik wel aan strookbegrazing maar daar hielden mijn shetten zich niet aan :P die gingen overal doorheen en stonden dan mooi in het hoge gras te snaaien. Een korf zou er bij mij niet ( snel ) in komen. Ik zou een zo kaal mogelijk stukje afzetten en wekelijks een strookje geven om te kunnen knabbelen maar verder houden op droog en grof hooi.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:51

Bij mij hebben er een aantal wel een korf om.
Afzetten vind ik vaak minder goed werken aangezien ze echt meester in het ontsnappen zijn.
De meeste lopen zonder maar anders moet ik net diegene die er wel een nodig hebben alleen gaan zetten in paddocks, dan heb ik ze liever hele dagen in de groep met korf.
'S nachts gaan ze wel af en in de paddock of op stal 24/7 met zo'n korf lijkt me niet prettig voor ze.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:55

Hier een shet die overdag op de wei met een graaskorf om loopt, hij eet er prima mee, het ziet er sneu uit, maar dat valt best mee :)

CCEC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 06:04

Stuk afzetten word hem niet. Ze staat al namelijk op een wei met laag graag met 5 andere paarden..

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:43

Mijn shet loopt 4x per week voor de wagen, staat van 10 tot 4 op de wei met korf! Krijg haar niet slanker, ook met korf krijgt ze nog genoeg binnen, ze heeft er ook geen hekel aan.
Staat in een kudde op vrij groot land. Ik vind het super werken. En zeker in deze tijd van het jaar is het gras erg rijk. Voorkomen is beter dan genezen!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 02:37

Ik heb er juist 2 aangeschaft, voor mijn haf en mijn shet. Vooral die laatste is altijd veels te rond. Ik heb er eentje uit duitsland, van leder. Zit een kunststofplaat in, maar je kunt zachte rubber platen bij bestellen, regulier of dieet. Ik heb de laatste gedaan. De rubber platen zijn tegen het slijten van de tanden. Wat ik ook erg belangrijk vind (daarom wou ik geen greenguard), veel van de goedkope graaskorfen vind ik ook heel erg verstikkend rond de neus. Deze hebben gewoon de neusgaten compleet vrij, zeker met dat warme weer vind ik dat belangrijk.