Ik zou misschien beginnen met een sperriem zodat je pony z'n mond niet meer open kan doen. Ik zou me eerst in bitjes verdiepen voordat je een ander bit erin hangt.
capopjekop
Geplaatst: 04-05-14 10:06
Een ander bit gaat je waarschijnlijk niet helpen, tenzij dit bit niet in de mond past en het doorlopen een vluchtreactie van je pony is. Een scherper bit vlakt op den duur je paard af, want hij went er aan en dan moet je weer een scherper bit nemen. Beter is dus om de oorzaak te zoeken.
Een paard kan om verschillende redenen niet willen stoppen. Is hij goed beleerd? Als je pony niet snapt wat je wil is het niet gek dat hij niet reageert. Terug naar de basis is dan een goede oplossing. Daarnaast kan het een uiting zijn van pijn. Past je tuig goed? Past het type bit en de maat wel in de mond van je pony? Laat dit controleren door iemand met verstand van zaken, bijvoorbeeld een zadelpasser en een tandarts. En wat ook belangrijk is, ben je zelf niet te groot voor je pony? Als de pony moeite heeft met het gewicht/lengte van de ruiter dan zal hij harder willen lopen. Dan is het namelijk makkelijker om balans te houden.
Edit: Ik lees in je profiel dat je niet rijdt omdat je te groot bent, dus ik neem aan dat het om longeren/lange lijnen gaat dan? Dan zou ik terug naar het begin gaan. Zorg eerst dat de stemhulpen goed bevestigd zijn. Als hij op je stem kan halthouden dan lukt het daarna met bit ook. Tenzij er dus sprake is van niet passen of pijn.