Stamboekpapier aanvragen voor 3 jarige shet mogelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Damon12

Stamboekpapier aanvragen voor 3 jarige shet mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 09:51

Hoi allemaal,

Ik weet niet of het hier goed staat..dus zo niet dan verplaats het maar. Is mijn eerste onderwerp dus hoop dat ik het goed heb :D

Maar mijn vraag is dus of er ook Bokkers zijn die wat af weten van stamboekpapier. Ik heb een 3 jarige shetlanderhengst met "mooie/goede" afstamming (naar mijn idee :o ) maar heb alleen een vlees vis en eieren paspoort, met een stempel van het NAS waar verder dus eigenlijk 0 informatie instaat.

Toevallig weet ik dat de ouders van mijn hengst wel papier hebben, ik ken ze allebei sowieso en mijn hengst al vanaf dag 1, maar toen was hij nog niet van mij. Dus vandaar dat ik er ook geen papier bij heb.

Vader is Gympy van Stal Jade
Vaders vader is Orion van Stal Ciroshet

Moeder weet ik alleen haar naam:
Promiss
Ik heb haar papier gezien met levensnummer en ze heeft een tatoeage in haar lip. Moet ik nog even opzoeken voor de precieze informatie.. :o

Het lijkt mij leuk om met hem naar de keuring te gaan (als dat mogelijk is, ben niet zo thuis in de wereld van keuringen) maar daarvoor moeten ze dus papier hebben.
Het gaat om de panterbonte hengst op mijn profiel. Cocoa. Voor als mensen een foto van hem willen zien oid :P

Ik wil dus graag een stamboek papier voor hem aanvragen, maar weet niet wat de mogelijkheden (of kosten) hiervan zijn

Dus als jullie wat weten of informatie hebben, ik hoor het graag :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 09:52

F-AM --> SMP Hier zitten de liefhebbers van dit ras en zullen je sneller kunnen antwoord geven.

ukkiepuk

Re: Stamboekpapier aanvragen voor 3 jarige shet mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:03

Je pony is in ieder geval geen shetlandpony maar een mini appaloosa ;) Je kan er dus niet mee naar de keuring van het NSPS.

Misschien wel naar de keuring van het NAS, maar daar weet ik nog minder van af dus mss dat iemand anders je daarbij kan helpen.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:21

Als ik het goed heb dan is appaloosa geen erkende kleur bij het shetland stamboek. Daar kan je dus verder niks mee. Dan zou je inderdaad naar het nas moeten gaan. Om daar je hengst goedgekeurd te krijgen moet je best wel wat werk verrichten. Allereerst moet hij natuurlijk goedgekeurd worden. En na zijn goedkeuring komt er een afstammelingenonderzoek. Hij moet binnen twee jaar 5 veulens tonen.

Nu ben ik afgelopen keuring bij het nas geweest en wat je vooral ziet zijn de wat luxere hengsten. De echte shetlandertypes zie je er bijna niet meer voorbij komen.

Damon12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 10:35

Oke bedankt voor de informatie!

Als ik hem bij het NAS wil laten goedkeuren, kan dat niet met het paspoort wat hij nu heeft neem ik aan?
Dus zou ik dan met het NAS contact op moeten nemen voor het aanmaken van een papier of moet hij daarvoor eerst gekeurd worden?

Hij is een wat luxere shetlandertype naar mijn idee, idd niet echt een mini paard.

Ik zal even kijken wat ik op de site van het NAS kan vinden :)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:45

Dat weet ik verder niet. Je zou even contact op kunnen nemen inderdaad

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:45

Ik acht de kans klein dat je wat kunt met deze hengst.

Is zijn vader wel goedgekeurde dekhengst bij het NAS? Kan Gympy niet vinden op de website van dat stamboek onder dekhengsten.

Zowiezo zul je denk ik DNA onderzoek moeten laten doen om te bewijzen dat de ouders ook daadwerkelijk zijn ouders zijn. Er staat immers niks op papier.

Damon12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 12:54

@shetlandfan Dat had ik inderdaad wel verwacht, het DNA onderzoek.

Hmm..ik weet eigenlijk niet of hij goedgekeurd is. Daar heb ik me eerder niet echt mee bezig gehouden. Ik weet wel dat hij interessante bloedlijnen voert volgens enkele fokkers hier in de buurt. Een wat oudere appaloosa lijn (zo werd mij gezegd) en Orion.
Ik weet zelf ook niet of Cocoa wat is, maar niet geschoten is altijd mis :D hij wordt er voor mij niet minder om. Zou alleen mooi zijn als hij mee naar de keuring kan. :o

Ik heb nu een bericht met gegevens naar het NAS gestuurd en wacht dit even af.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:21

maar je bent je er wel bewust van dat een keer naar de keuring niet genoeg is? Om hem goedgekeurd te houden moet je voldoen aan een aantal eisen. Zoals een aantal nakomelingen. En als de nakomelingen niet goed presteren dan is hij dus alsnog afgekeurd.

Damon12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 14:12

@ymor Er zal idd heel wat meer bij komen kijken, dat verwachtte ik sowieso al :) Wat allemaal moet ik nog even te weten komen :o Dat zijn nakomelingen ook goed moeten presteren is wel goed om te weten (als het er van komt) Dus bedankt daarvoor! Weer wat kennis rijker.

Het is nog niet allemaal even duidelijk voor mij , ben nieuw in het wereldje van laten keuren en alles eromheen dus alle info is welkom.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:20

Hier staat onder andere een heel gedeelte:

http://www.appaloosa-stamboek.com/faq/s ... lement.pdf

Onderstaande quote gaat over het opnemen in het stamboek

Citaat:
In het stamboek kunnen ingeschreven worden:
a) Nakomelingen van een NAS hoofdstamboekmerrie, NAS stamboekmerrie of NAS
hulpstamboekmerrie (van de NAS hulpstamboek merrie dienen ouders opgenomen te zijn en
grootouders geregistreerd te zijn in een erkend stamboek) maal een goedgekeurde premiehengst
van onderstaande stamboeken:
- K.W.P.N. rijpaardhengsten
- Arabisch volbloedpaarden Stamboek Nederland
- Engels volbloed
- Anglo-Arabisch volbloed
- N.R.P.S.
- Ned. New Forest Pony Stamboek
- Ver. Ned. Welsh Pony en Cob Stamboek (uitgezonderd Welsh Cob)
- Welsh Pony en Cob Vereniging (uitgezonderd Welsh Cob)
- Ned. Shetland Pony Stamboek
tenzij deze hengst de ongewenste kleureigenschappen heeft zoals omschreven in art. 2b v.h.
stamboekreglement en art. 8 van het keuringsreglement.
b) Nakomelingen van een NAS Stamboek- of NAS Hoofdstamboekhengst maal NAS Hoofdstamboek,
NAS Stamboek, NAS Hulpstamboek of NAS Register stamboekmerrie.
c) Nakomelingen van een NAS Hulpstamboekhengst maal NAS Stamboek- of NAS Hoofdstamboek
merrie.
d) Nakomelingen van een NAS Hulpstamboekhengst maal NAS Hulpstamboekmerrie, indien aan
beide zijden de ouders opgenomen zijn en de grootouders geregistreerd zijn in een erkend
stamboek
e) Nakomelingen van een goedgekeurde NAS hengst maal een merrie van de in artikel 6a van dit
stamboekreglement vermelde lijst van stamboeken met ster, keur of hieraan gelijkwaardig
predikaat, tenzij de merrie de ongewenste kleureigenschappen heeft zoals omschreven in art. 2b
van het stamboekreglement en art. 8 van het keuringsreglement
Tot inschrijving zal worden overgegaan, nadat is gebleken, dat het dier in het betreffende
verenigingsjaar de leeftijd van tenminste 3 jaar heeft bereikt, geen gebreken en/of erfelijke afwijkingen
heeft zoals omschreven in art. 32 van het keuringsreglement en geen kleureigenschappen heeft zoals
omschreven in art. 2b van het stamboekreglement en art. 8 van het keuringsreglement en voldoet aan
de eisen gesteld in art. 1, 2b, 36 en 37 van het keuringsreglement en het verschuldigde bedrag is
voldaan aan de secretaris/penningmeester van de vereniging.

En de Quote hieronder gaat over het afstammelingenonderzoek:

Citaat:
KEURING VAN NAS AFSTAMMELINGEN VAN HENGSTEN VOOR DEKKING

artikel 24: Aan de goedkeuring van een hengst voor het dekken van merries is de voorwaarde
verbonden dat de hengst zijn afstammelingen aan een beoordeling moet onderwerpen, op een door
het bestuur vast te stellen tijd. De plaats van onderzoek wordt bepaald in overleg met de
hengsteneigenaar.
De plaats van het onderzoek dient naar het oordeel van het bestuur goed geschikt te zijn voor het
afstammelingenonderzoek.

artikel 25: Na 1 dekseizoen vindt een afstammelingenonderzoek plaats, waarbij 20% van de
veulens, van het aantal gedekte merries getoond dienen te worden aan de voet van de moeder,
met een minimum van 5, die allen worden geprikt. De eigenaar mag hier nog onbeperkt, door
hemzelf geselecteerde veulens aan toe voegen. Indien er minder dan 5 veulens geboren zijn in het
eerste jaar, is eenmaal verlenging met 1 jaar mogelijk, waarbij het rapport van de onvolledige
collectie weliswaar zonder conclusie, tegelijk met de andere wel volledige rapporten met conclusie,
wordt gepubliceerd.
Het onvolledige afstammelingenonderzoek dient plaats te vinden op een centrale plaats in
Nederland of in overleg bij een hengstenhouder in de buurt, waar wel een volledig
afstammelingenonderzoek plaats vindt.

Na 2 jaar stamboekopname wordt de balans opgemaakt i.s.m. jury en bestuur, waarbij de prestaties
van de nakomelingen op keuringen en de resultaten op de stamboekopname in relatie gebracht
worden met de rasstandaard.
* Indien ≥30% van de aangeboden dieren onder de 60 scoort komt de hengst niet meer voor
goedkeuring in aanmerking, dit geldt ook als ≥30% van de aangeboden dieren om veterinaire
reden niet opgenomen wordt
* Het minimale aantal beoordeelde dieren bij stamboekopname dient 15% te zijn van het aantal
geregistreerde 3 en 4 jarige afstammelingen van de hengst, met een minimum van 5 dieren.
* Wordt dit aantal niet gehaald, dan wordt de hengst alsnog een afstammelingenonderzoek
opgelegd, waarbij het aantal afstammelingen 15% dient te zijn van de geregistreerde 1, 2, 3, en
4 jarigen, met een minimum van 5 en een maximum van 10 dieren.
* Van de niet gechipte veulens worden haren getrokken.

En er staat nog veel meer informatie in.. Dus misschien is het leuk om dat bestand eens door te nemen. De geplaatste quotes komen uit het bestand die je vindt als je op de link klikt.

Damon12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 19:50

bedankt voor de informatie!