Goed gewicht Shetlander (geen ruitergewicht)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YamaSaki

Goed gewicht Shetlander (geen ruitergewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 02:26

Ik heb even een vraagje en aangezien ik overal gewicht topics vind over ruitergewicht voor een shet, open ik zelf maar een topic voor het gewicht van de pony zelf.

-sorry als het fout staat-

Mijn shet is nu ruim 2,5jaar, ong 95cm, en ik merk nu hij uit zn wintervacht komt dat hij wel een beetje te dik is naar mijn mening, ribben zijn wat lastig te voelen :')
Nu heb ik hem vandaag eens opgemeten met zo een meetlint en hij kwam op 128-130kg.
In de schema's over gewicht zie ik tussen de 90-200kg voorbij komen, afhankelijk van de schofthoogte natuurlijk.

Nu is mijn vraag;
-Is hij redelijk op gewicht naar jullie mening, puur afgaande op de leeftijd, schofthoogte en aantal kg?
-En wat weegt naar jullie idee de gemiddelde gezonde volwassen shet van rond de 95-100cm?

Pluttersput

Re: Goed gewicht Shetlander (geen ruitergewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 08:40

Ik zou gewoon kijken naar hoe hij er uit ziet. Gewicht is ook afhankelijk van de bouw.. vind je hem te dik? Minder voeren en meer bewegen..

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 08:45

Lastig vraagstuk. Mijn Shet is ook ca. 98 cm maar van het ouderwetse type dus zo breed dat een 'moderne' Shet er 2-3 inpast qua borstmaat :') Ideale gewicht, geen idee. Net als Pluttersput kijk ik gewoon naar hem hoe ik 'm vind. Te dik, dan minder voeren. Te dun dan wat meer voeren.
In de zomermaanden krijgt hij sowieso een graaskorf om als hij 24/7 buiten op het weiland staat.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:50

Toen mijn merrie van 93 mooi op gewicht was heb ik haar op een weegschaal gehad en woog ze 150 kilo. Ze was toen 4.
Inmiddels is ze uitgezwaard en volgroeid en gok ik haar op 200 kilo.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:10

Daarbij heb ik niet bepaald goede ervaringen met zo'n weeglint. Hoogte van je pony speelt ook een rol, en lengte (van voor naar achter). Met alleen borstomtrek kun je echt geen fatsoenlijke schattig geven van het gewicht van je pony.
Zo'n weegsite als deze: http://www.wormbestrijding.nl/paard_gewicht.html
geeft bij mijn pony's een behoorlijk betrouwbaar beeld.

Maar het is altijd kijken en voelen of je pony te dik is of niet.
Per stokmaat kan het ook verschillen, doordat sommige pony's heel smal zijn en juist anderen weer erg breed.

Even voor het idee:
-mijn ruin van 94cm, smal gebouwd weegt rond 150 kg
-mijn merrie van 99 cm, breed gebouwd weegt rond 250 kg
-mijn ruin van 101cm, smal gebouwd weegt rond 200 kg

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:20

Ik kijk ook niet naar gewicht, ik kijk naar hoe ik vind dat ze er uit zien en hoe ze in hun vel zitten. :)
Shetlanders horen ook gewoon slank. :)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 17:32

Dit is ook mijn eerste ervaring met zo een meetlint hoor :P
Stalgenoot van mij gebruikt hem voor dr haflinger :)
Minder voeren gaat em niet worden, dat doet de boer namelijk en ze krijgen niet onbeperkt.
We hebben de boer al verteld dat er wat minder gevoerd mag worden, maar die vergeet dat wel eens ;)
Verder hij is echt niet tonnetje rond, dus dat scheelt, maar we gaan gewoon wat meer bewegen zodat ie wat mooier wordt en een beetje vetjes kwijtraakt die ik liever niet zie.

Qua bouw is het lastig te zeggen, zijn moeder is echt het oude type, maar zijn vader was erg luxe.
Hij lijkt er een beetje tussen in te zitten, hij begint wat uit te zwaren dus t is nog afwachten wat zn lichaam uiteindelijk doet :P
Van zichzelf is ie redelijk slank gebouwd tot nu toe :j

JudithO Ik zal eens kijken op die site, thanks :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:49

Wat de bouw betreft, dat klinkt een beetje als mijn Miracle, ruintje van 101 cm hoog. Zijn moeder is ook een brede shet, pa een slanke mini.
Een foto kun je zien in mijn profiel, al is deze al wel 2 jaar oud (toen hij dus 3 jaar oud was).

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 18:16

Qua bouw lijken ze inderdaad erg op elkaar als ik het zo zie :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:17

Pluttersput schreef:
Ik zou gewoon kijken naar hoe hij er uit ziet. Gewicht is ook afhankelijk van de bouw.. vind je hem te dik? Minder voeren en meer bewegen..

Helemaal mee eens. Die meetlinten zijn ook niet alles en de bouw speelt idd ook mee. Je kunt je paard vetscoren om te zien of hij een gezond gewicht heeft. Zoek maar eens op op youtube fatscore a horse. Dan krijg je filmpjes met uitleg.

Mijn shetten van 96 cm zijn redelijk op gewicht (soepele hals, ribben net voelen zonder veel druk, geen vetophopingen op de kont, rug en schouders). Volgens het lint zijn ze rond de 240 kg, wat best veel is voor een shet van dat formaat geloof ik.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:43

capopjekop schreef:
Pluttersput schreef:

Helemaal mee eens. Die meetlinten zijn ook niet alles en de bouw speelt idd ook mee. Je kunt je paard vetscoren om te zien of hij een gezond gewicht heeft. Zoek maar eens op op youtube fatscore a horse. Dan krijg je filmpjes met uitleg.

Mijn shetten van 96 cm zijn redelijk op gewicht (soepele hals, ribben net voelen zonder veel druk, geen vetophopingen op de kont, rug en schouders). Volgens het lint zijn ze rond de 240 kg, wat best veel is voor een shet van dat formaat geloof ik.

mee eens