De aanschaf van een shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LiesbethLief

De aanschaf van een shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 16:27

Hi paardenvrienden!

Wij zijn van plan (Zoals het onderwerp al zegt) om een shetlander aan te schaffen. :)
Nu heb ik nog enkele vraagjes,

Een weide voor de shet hebben we zelf, en we kunnen ook aan gratis hooi-, en strobalen komen (van mijn opa). Maar wat is zo de gemiddelde kost per maand en per jaar die we aan dit schatje gaan hebben? Ik weet dat je toch wel zo'n 4 à 5 keer per jaar naar de Smit moet, en dat je hem/haar zo'n 3 keer per jaar moet (laten) ontwormen. Eten zou naar het schijnt niet zo duur zijn.

Op dit moment staat er nog een hangbuikzwijn in de wei, moet dit weg? Want dat zouden we misschien weg doen.

Als we deze schat gaan kopen, waar moeten we dan vooral op letten?

Wat moet je allemaal per dag en per week aan je shet doen? Natuurlijk moet je hem voeren en in de winter voorzien van hooi, maar wat nog allemaal?

Alvast bedankt!!! /3

demy1911

Re: De aanschaf van een shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:42

Zoiezo moet je veel naar de shet toe.(knuffelen enz.) Dat is ook wel leuke voor de shet.
En het is geen probleem als er een hangbuik zwijn bij staat. (ken mensen die dat ook hebben) :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:45

Paarden zijn kudde dieren, dus neem er dan 2. Of verhuur je weitje aan iemand die erbij wil staan met zijn paard.
Wat wil je met de shet doen?
dingen zoals een zadel en mentuig kan snel oplopen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:46

Ik zou longeerspullen of een menkarretje aanschaffen. Meestal worden shetjes namelijk véél te dik omdat het toch maar kleine ponies zijn om de wei kaal te vreten dus dan word er niks mee gedaan. Verder denken aan reservespullen. Twee paar halsters en touwen is altijd handig voor op een wandeling of iets anders. Heeft de pony een (schuil)stal? Eventueel een potje met geld voor vervanging van spullen of onverwachte da kosten maar dat ligt eraan hoe ver je wilt gaan met geld. Zorg er ook voor dat je alvast een da en hoefsmid hebt, het nummer in ieder geval. Hangbuikzwijntje lijkt me sowieso beter als alleen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:50

De onderhoudskosten van een paard of pony veranderd verder niet. Entingen, tandarts en hoefsmid hebben dezelfde kosten. Ook bij ziektes maakt de maat niet uit. Wat belangrijk is, is dat de pony met een soortgenoot komt te staan. Een hangbuikzwijn, geit, kip of noem ze maar op zijn geen soortgenootjes. Dus minimaal met z'n tweeën moetsn ze daar staan.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:51

Zowel een zwijntje als een shetlander horen niet zonder soortgenoten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:51

Je doet er zowel het varkentje als de pony geen plezier om ze samen te zetten, allebei hebben echt behoefte aan een soortgenootje !

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:56

Een shetlander in zijn eentje zonder andere ponyvriendjes op een weitje zetten is mentale mishandeling, dat is wel even belangrijk om je te realiseren.

Verder ben je al een heel eind omdat je je stalling en hooi en stro al geregeld hebt. Bijkomende kosten zijn 1 keer per jaar de inentingen, hoefsmid en wormenkuren noem je zelf al. Je hebt over het algemeen geen krachtvoer nodig voor een shet. Welke spulletjes die je nodig hebt ligt aan wat je met de pony('s) wil gaan doen.) Verder een potje voor onvoorziene kosten zoals dierenartskosten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:01

Idd is een paardenmaatje erg belangrijk. Als je je hooi en weiland al gratis hebt dan is een tweede pony niet echt veel duurder. Brok hebben ze niet nodig (eventueel een vitamine korrel als marstall force is prima voor pony's die niet hard werken en je doet lang met een emmer). Met een wormenkuur kun je er 2 doen en verder heb je dan eventueel de entingen en de smid. Anders kun je idd overwegen om een pensionklantje te zoeken, dan staat je pony samen met een andere pony en kost het jullie zelf niets (en je verdient nog wat bij ook).

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:05

PP >> SMP

LiesbethLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 22:45

Ja een schuilstalletje hebben we al, het zit eigenlijk zo:
Vroeger stonden er twee geiten, een schaap, tiental kippen, en twee zwaantjes in de wei, langzaam stierven ze allemaal, en alleen het schaapje bleef over.
Op mijn vader zijn veertigste verjaardag kreeg hij twee hangbuikzwijntjes. Maar na een week waren ze met zeven :O, we verkochten de baby's maar even later hadden we er weer een stuk of zes,... Dus verkochten we de baby's en de moeder. Nu lijdt het vadertje een luxeleven! Zo dik als iets en een zeer grote wei voor hem alleen, waar hij graaft en weggetjes maakt :)
Maar nu, is er veel onderhoud per dag aan twee shetjes?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:49

Nee het is niet veel onderhoud.
Af en toe een borstel er overheen eens in de week, in de winter ben je er wel elke dag mee bezig. Hooi brengen en zorgen dat het water vloeibaar blijft.

LiesbethLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 22:56

Het is omdat mijn ouders gescheiden zij, en dat mijn vader hen dus ook soms zal moeten verzorgen, hij is wel gewend om elke dag dat varken eten te geven dus als hij niet TE veel eraan moet doen is het goed, het zullen ook mijn shetjes worden :)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:12

Koop er idd 2.
En als je vader geen zin heeft om er veel mee te doen, dan voert ie ze indien nodig hooi per dag en dan ga je zelf lekker veel dingen met ze doen :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 07:30

Ligt eraan hoe je ze verzorgd. Die van mij voer ik 2x per dag hooi in hooinetten en geef ik water. Daarnaast mest ik vrijwel altijd 1x daags de stal/wei uit (in de winter de wei niet omdat dat niet te doen is met blubber). Even kijken of alles goed is met ze en dan ga ik weer. Juist omdat ze altijd buiten staan samen heb ik er weinig werk aan.

Let er alleen wel op dat je pa ze niet te dik voert. Sobere rassen hebben toch al vaak wat aanleg om dik te worden en daarmee vergroot je de kans op hoefbevangenheid.

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:28

kloppen deze kosten ongeveer?
het is voor 1 shetlander hij komt dan in wei bij een andere shetlander, hooi enzo word gerekend en voer ook.
dit is echt voor allen entingen hoefsmid en en dat soort stuff
hoefsmid per keer ongeveer 30,-
ontworming per keer 17,-
entingen per keer 40,-
dit is een beetje geschat...
dan kom je uit op 181 dus dan gaan we uit van 210/220/230
of zit ik nu heel raar te denken?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 01:41

Even denken wat ik kwijt ben.
Hoefsmid 4x per jaar. Is hier 25 euro = 100 euro per jaar.
1 ontworm spuit is rond de 18 euro voor een paard van 575 kilo. Oftewel die kan je 2x gebruiken. Dus 4x ontwormen per jaar = 2 wormenspuiten is 36 euro.
Enting per jaar is hier 25 euro, máár, dan doen we het met een stuk of 8 mensen. Enting alleen is rond de 40 euro inderdaad.
Kom je op 176 euro. Verder zou ik niet weten wat je naast voer nog aan vaste lasten hebt.
Maar, let er wel op! Als ze een keer wat krijgen ben je véél meer kwijt! Miskijk je daar niet op. Mijn shet had eens luis toen was ik 160 euro kwijt.

Mijn begin set was een halster á 20 euro en een complete borstel set van 8 euro. De rest heb ik in de loop van een paar maanden aangeschaft.

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 02:20

Denk je ook aan waar je de mest kwijt kunt? Weet niet of dat bij je opa kan? En heb je een karretje of iets waar je de mest op kunt opslaan en vervoeren? Een auto on die kar te trekken?
Bij je vaste lasten mis ik nog de brokken, mocht je die moeten voeren.
Verder denk ik dat je het redelijk goed overdacht hebt!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 07:39

En vergeet de liksteen niet. Als je iedere maand een bedrag opzij zet heb je altijd een spaarpotje als de pony eens ziek wordt. Ik ben toentertijd begonnen met 500 euro en dan iedere maand wat erbij doen. Dat was fijn want ze werd bevangen en kreeg luis en toen was ik in een jaar tijd zo 1000 euro kwijt voor de dierenarts.

LiesbethLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 09:13

Ja dus even overlopen:
Het hooi kreeg ik gratis
Het eten is geen probleem
De hoefsmid was 100 euro per jaar
De inentingen waren 40 euro per jaar
Ontwormen is 36 euro per jaar
Samen is dat +- 230 euro per jaar
MAAL 2 WANT WE GINGEN TWEE SHETJES AANSCHAFFEN
IS DAT 460 EURO PER JAAR (KAN DAT KLOPPEN???)

Maar dan nu de aanschaf:
Hoeveel kosten twee shetjes ongeveer, ik wil ze wel te samen kopen zodat ze elkaar al kennen.
En waar moeten we vooral op letten bij het kopen van de shetjes?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:23

Hoe duur shetjes zijn is erg lastig te zeggen. Wil je veulentjes? Oudere dieren? Stamboekpapieren erbij?
Kijk eens op MP of hier op de bokt-markt, daar krijg je wel een aardig idee.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:26

Kies wel voor merries of ruintjes. Bij hengstjes (die in aanschaf wel goedkoper zijn) loop je het risico dat je alsnog moet gaan castreren en dan komen er nog een hoop kosten bij.

LiesbethLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 09:30

Ja wat is eigenlijk het beste? Veulen, merrie, ruin
Ik heb daarnet eens gekeken op Kapaza en ik heb wel iets gevonden wat ook redelijk dichtbij is:
Twee mooie shetlandpony's te koop, prijs overeen te komen:

Een 9-jarige merrie (Valencia v.d. sleutel), °04.04.2004, kleur zwart

Een 13-jarige ruin (Polka van de Schootakkerstraat), °15..06.2000, kleur vos

'k Verkoop beide mooie pony's liefst tesamen of aan iemand, die al één of meerdere pony's heeft.
Ze zijn in goede conditie, goed verzorgd en gezond. 'k Beschik over alle bijhorende registratiebewijzen en paspoorten.

Hoeveel denken jullie dat ze zouden vragen?

LiesbethLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 09:36

Of ik heb er nog eentje gevonden:
Kenmerken
Soort: Verzorgpaard & Pony
Rassen: Shetlander
Geslacht: Merrie
Schofthoogte: 85CM
Leeftijd: 2009
Veelplaatser: Nee
Omschrijving
2 shetlandpony's te koop.
Zeer braaf, kindvriendelijk en geshipt.
Geboortejaar 2008 en 2009
€ 325 het stuk of € 600 voor de twee.

Wat denken jullie hiervan?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:26

Waar woon je? In België? En waar ongeveer? We kunnen dan even meekijken voor je.