Shetlanders? Iemand Goede informatie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe oud Is Leuk voor Een shetlander?

2 t/m 4
Geen stemmen
5 t/m 8
11 (78%)
9 t/m 12
3 (21%)

Totaal aantal stemmen: 14

LoveAmadeo

Shetlanders? Iemand Goede informatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 20:14

Hoi! Ik wil echt al heel lang een shetje thuis. We hebben een groot huis, en een hele grote tuin, met erachter een bos. En weiland. Nou willen we eigenlijk achterin de tuin een huisje bouwen. Miss met stal. Ik heb zelf een KWPNer. Die staat op een manege. (Pension). En we willen hem liever niet thuis neerzetten. Maar in tegendeel wil ik graag een shetlander. (Als dat een keer mag). Maar nou heb ik wat vragen over Shetlanders.

Zoals:
- Kan een shetlander alleen staan? (twee is misschien wat te veel)
- Hoe veel (vaak) moet je met een shet bezig zijn? (heb miss niet altijd de tijd ervoor)(vaak wel)
- Ontsnappen shetlanders snel?
- Moet een shetlander persé in een stal?
- Hoe oud is perfect om te kopen?

En meer info en tips zijn uiteraard welkom! (Graag zelfs!!)

Alvast Bedankt!

Sure_lee

Re: Shetlanders? Iemand Goede informatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:17

Een shetlander kan, zoals geen enkel paard, niet alleen staan. En een ander dier, anders dan een paard, is geen geschikt gezelschap.

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:17

1. Eigelijk niet
2.nou eigelijk wel elke dag, helemaal als ze geen maatje hebben
3. Hangt ervan af of ze zich snel vervelen en of je ze er de kans voor geeft
4.het liefst 24/7 op de wei
5. Maakt niet zoveel uit...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:18

LoveAmadeo schreef:
Zoals:
- Hoe veel (vaak) moet je met een shet bezig zijn? (heb miss niet altijd de tijd ervoor)(vaak wel)

En meer info en tips zijn uiteraard welkom! (Graag zelfs!!)

Alvast Bedankt!

Een shetlander is zoals ieder ander paard en kan dus niet alleen staan. Hebben ook gewoon hun portie aandacht en beweging nodig. Ze staan bekend om het goed te kunnen ontsnappen maar bij opvoeding en voldoende weibeweging en voer moet dat geen probleem zijn. Shets hoeven niet perse op stal te staan net als ieder ander paard. Leeftijd is net als bij ieder ander paard afhankelijk van wat je ermee wilt/ kunt/ wat je kunt bieden.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:19

-Een Shetlander kan niet alleen staan
-Ligt eraan... Daar kan ik niet veel over zeggen.
-Met een goede omheining niet
-Nee, 24/7 buiten is het beste. Natuurlijk wel met een schuilstalletje
-Heb je ervaring met jongere dieren? Wil je hem naar je eigen hand zetten etc etc. Jaar of 6 met de basis is prima om te kopen. Mag ik vragen naar jouw leeftijd?

Sure_lee schreef:
Een shetlander kan, zoals geen enkel paard, niet alleen staan. En een ander dier, anders dan een paard, is geen geschikt gezelschap.

Inderdaad, dat wordt namelijk nog wel vaak onderschat. Een Shetlander is ook een paard, precies hetzelfde! Alleen dan in mini-formaat :D

Edit; Typfout

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:20

- Kan een shetlander alleen staan? (twee is misschien wat te veel) Nee dat kan niet. Een shetlander is ook een paard en heeft een ander paard nodig (dus geen geiten etc)
- Hoe veel (vaak) moet je met een shet bezig zijn? (heb miss niet altijd de tijd ervoor)(vaak wel). Dat ligt er aan wat je shet nodig heeft. Er zijn shets die iedere dag bezig willen zijn, maar sommige willen ook het liefst niks doen. Als je niet genoeg tijd hebt, is een verzorgstertje een idee?
- Ontsnappen shetlanders snel? Ligt aan het karakter, sommige proberen wel te ontspannen
- Moet een shetlander persé in een stal? Uhm ja? Ook een shet heeft een (schuil)stal nodig
- Hoe oud is perfect om te kopen? Hier kan ik je niet verder mee helpen. Ik denk dat dat niet zoveel uitmaakt

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:21

Ik heb al zolang als ik weet dat ik leef shetlanders, dus hier komt ie;

Een shetlander kán alleen staan, maar het is gezelliger voor een shetlander om met z'n tweetjes te zijn, en dat is ongetwijfeld ook beter voor hem of haar. Ik vind het persoonlijk beter om met z'n tweeën te zijn, maar hiervoor moet je de financiële middelen of tijd natuurlijk ook hebben.
Of je er veel mee bezig bent ligt aan jezelf. Ik ben dagelijks zo ongeveer een uur tot twee uur bezig met poetsen, wandelen en opvoeden (meneer is nog jong).
Mijn shetlander ontsnapt niet, is wel zeer eigenwijs en wil altijd voorop, dus ook wanneer je het hek opent. Een shetlander hoeft in principe niet op stal. De mijne gaat nooit op stal, mits het met bakken uit de hemel stort of onweert. De ideale leeftijd ligt wederom bij jezelf. Ik heb ervoor gekozen om een veulen op te voeden naar mijn hand en heb dus een shetlanderhengst van zes maanden gekocht. Het is denk ik het leukst, als je direct aan de slag wilt, om een beestje van een jaar of vijf te kopen.
Denk goed na waar je voor gaat. Ik twijfel af en toe of de beslissing juist was... Denk goed na over de vraag of het een merrie, hengst of ruin moet zijn, want bij shetlanders vind ik dat best belangrijk. Denk ook aan de leeftijd en wat je met het beestje wilt gaan doen.

Succes!
Voor vragen kun je altijd PB'en.
Laatst bijgewerkt door Chiave op 09-03-14 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:24

Nee een shet kan niet alleen, dat jan geen enkel paard. Een uurtje tijd is meestal wel genoeg maar je hoeft natuurlijk niet elke iets te doen met ze. Shetten ontsnappen veel als je omheining niet goed is, mort aangepast worden op een shet. Ook een shetlander heeft een schuilstal nodig en ja een leeftijd? Ligt er aan wat je er mee wilt gaan doen. Wil je mennen dan wat ouder maar alleen voor wandelen enzo dan maakt het weinig uit.

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 20:28

Viktor238 schreef:
-Een Shetlander kan niet alleen staan
-Ligt eraan... Daar kan ik niet veel over zeggen.
-Met een goede omheining niet
-Nee, 24/7 buiten is het beste. Natuurlijk wel met een schuilstalletje
-Heb je ervaring met jongere dieren? Wil je hem naar je eigen hand zetten etc etc. Jaar of 6 met de basis is prima om te kopen. Mag ik vragen naar jouw leeftijd?

Sure_lee schreef:

Inderdaad, dat wordt namelijk nog wel vaak onderschat. Een Shetlander is ook een paard, precies hetzelfde! Alleen dan in mini-formaat :D

Edit; Typfout

Dankje. Hier heb ik wat aan (net als alle andere reacties). Ik ben nu 12. Ik zit dan te denken aan een oudere want ik wil niet rijden (veel te groot ben ik ervoor)

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 20:30

bente_sat schreef:
Nee een shet kan niet alleen, dat jan geen enkel paard. Een uurtje tijd is meestal wel genoeg maar je hoeft natuurlijk niet elke iets te doen met ze. Shetten ontsnappen veel als je omheining niet goed is, mort aangepast worden op een shet. Ook een shetlander heeft een schuilstal nodig en ja een leeftijd? Ligt er aan wat je er mee wilt gaan doen. Wil je mennen dan wat ouder maar alleen voor wandelen enzo dan maakt het weinig uit.

Er komt ALS we er een - twee kopen een nieuwe omheining. Dus dat met ontsnappen zal duidelijk geen probleem zijnn x

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 20:31

Allemaal wel erg bedankt voor de reacties. xx

love_nelzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:36

Nee, dat kan geen enkel paard
Elke dag wel even, miss ene keer wat langer dan de andere keer
Ligt er aan, de ene wel de andere niet
Nee, een schuilstal zou ik wel doen, dan kunnen ze erin wanneer ze willen
Ik heb werkelijk geen idee

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:47

Een shetlander heeft minimaal één SOORTgenootje nodig, dus geen geit of schaap.
Persoonlijk ben ik van mening dat een shetlander absoluut niet zonder een andere pony/paard hoort. Het kan wel, maar daar maak je een pony niet blij mee. Daarnaast is het ook veel leuker om er twee te houden, als ik kijk hoe ze hier samen kunnen rennen en stoeien.
Als je maar de (financiele) mogelijkheid hebt om er slechts één te houden, zou ik er niet aan beginnen puur voor het welzijn van het beestje.

De tijd die je er echt voor nodig hebt is de tijd die je nodig hebt om uit te mesten/wei te mesten, bijv. hooi te voeren en ze om te weiden naar een andere weide of juist niet op de weide.
Regelmatig de hoeven krabben, even wat poetsen en de manen en staart borstelen moet gebeuren maar hoeft echt niet dagelijks. In de winter borstel ik ze juist amper zodat ze zichzelf goed warm kunnen houden.
Shetlanders kunnen ontsnappen, maar dit hoeft echt niet. Mijn twee zijn nog nooit ontsnapt en staan achter stroomdraad (3 draden, één wat hogere en twee lage).

Een schuilstal vind ik wel belangrijk. Dit hoeft geen erg luxe stal te zijn, maar het is belangrijk dat ze in ieder geval een plekje hebben waar ze droog kunnen staan en uit de wind.
Hier heb ik een grote inloopstal waar ze altijd in kunnen en die ik eventueel af kan sluiten (handig bij ziekte e.d.), maar in de praktijk staan mijn shetten meestal dag en nacht binnen.

Verder is het heel belangrijk eens te kijken naar hoe groot de wei is!!!!!!!! Is het haalbaar om daar twee shetlanders op te zetten? Ze hebben natuurlijk ruimte nodig, maar ook het gras moet niet zodanig belast worden dat het een modderpoel wordt.
Een mogelijkheid is ook nog een stuk(ken) wei zo af te heinen dat je het kan afsluiten zodat je shetten er niet continue op kunnen. Je zou dan een schuilstal kunnen maken met een stuk verharding er voor of een paddock zodat ze altijd met droge voeten kunnen staan.

Als mijn shetlanders continue op de weide zouden kunnen zouden ze moddervet zijn en wellicht ook hoefbevangen. Hier lopen ze in een paddock Paradise. Ik heb een pad van 3 mtr. breed rondom de weide aangelegd. In deze route komen ze ook op een geelzand paddock die praktisch altijd droog is en langs plaatsen waar ik hooinetten op hang en ze dus hooi voer.
De paden zijn kaalgelopen en zo kunnen ze geen gras eten. Hier kunnen ze 24/7 op en ze hebben ook altijd toegang tot hun inloopstal.
Ze mogen hier dagelijks 2 á 3 uurtjes per dag op de weide. Hier heb ik het perceel verdeelt in 3 stukken weide. Ze staan hier met zijn tweeën op 0,75 ha, dus 7500m2 en daar komt nog een fjord bij.

Leeftijd maakt op zich weinig uit. Een veulen zou ik persoonlijk nooit aan beginnen, helemaal niet als je daar geen ervaring mee hebt. Die zou ik liever op laten voeden door soortgenoten ;)
Tussen de 3 en 12 zou ik zeggen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 21:22

PP >> SMP

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 22:35

Opnieuw bedankt voor de nuttige reacties!! Xx

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 00:03

LoveAmadeo schreef:
Opnieuw bedankt voor de nuttige reacties!! Xx

Weet je hoe groot het weiland is wat je ter beschikking hebt? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Ook nog wat aandachtspuntjes zijn:
- vergunning voor een inloop/schuilstal?
- hoe ga je hooi en stro opslaan?
- waar ga je de mest laten en hoe ga je het afvoeren?
- hebben jullie buren, hoe zouden deze er tegenover staan?

Wij hebben zelf een akkerbouwbedrijf dus de mest van onze twee shetten kieper ik op het land. Ik sta er best van te kijken hoeveel mest er uit die twee kleine monstertjes komt :+

Cikilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:40

- Kan een shetlander alleen staan? (twee is misschien wat te veel) Ik zou hem niet alleen neerzetten, hij of zij gaat zich dan vervelen
- Hoe veel (vaak) moet je met een shet bezig zijn? (heb miss niet altijd de tijd ervoor)(vaak wel) Op stal bij ons zijn ze elke dag bezig met de shets, shets vinden het leuk om bezig te zijn.
- Ontsnappen shetlanders snel? Sjimmie en Charlie eigenlijk nooit, maar als je nooit met je shet bezig gaat zijn gaat hij zich vervelen..
- Moet een shetlander persé in een stal? Nee, maar het zou wel fijn voor hem zijn. Jij wilt toch ook graag een dak boven je hoofd ?
- Hoe oud is perfect om te kopen? Als je niet veel tijd hebt zou ik niet een hele jonge kopen..

xxjetrix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:43

Een shetlander kan net als elk ander paard niet alleen staan. Evt zou je er een schaap of geit bij kunnen zetten. De shetten hoeven niet perse op stal want ze zijn van nature koude temperaturen gewend al zullen ze een schuilplek zeker waarderen, dit is eigenlijk ook nodig. En de meeste ontsnappen wel snel, ze zijn namelijk echt heel slim. Daarom vervelen ze zich ook snel dus ik zou er min 3 keer per week mee bezig gaan. Ik zou er een van 4,5,6 kopen maar in principe maakt leeftijd niet heel veel uit.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:51

- Kan een shetlander alleen staan?
Liever niet nee. Mijn shetlander heeft ongeveer 2 weekjes alleen gestaan en toen merkte ik al dat hij dit niets vond, langs het hek rennen als er mensen langs kwamen etc.

- Hoe veel (vaak) moet je met een shet bezig zijn?
Ik kom er eigenlijk elke dag, de ene wat langer dan de andere dag.. en dat hangt er ook vanaf wat je met ze wilt doen natuurlijk.

De ene wel, de andere niet. Als je mijn shetlander alleen buiten zet zonder stroom op de draden is hij binnen 10 tellen weer bij je. Als ze samen buiten staan met of zonder stoom. Blijven ze daar ook netjes.

Nee hoor, shetlanders komen oorspronkelijk van een eiland waar het wel -25 was. Ze kunnen dus best wel wat hebben. Echter heb ik mijn shetlander in de nacht wel op stal maar dit in verband met zomereczeem en omdat die vliegjes er vaak bij zon opkomst en ondergang zijn.

Hangt er vanaf, wil je een pony die alles al kent? Dan kun je beter voor een iets oudere pony gaat.
Wil je hem graag alles zelf leren? Dan ga je juist weer voor een jongere pony.

Als je meer wilt weten stuur je maar een berichtje!

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:53

Het verbaast me dat je vraagt of een shetlander alleen kan staan, als je al een eigen paard hebt dan neem ik aan dat je genoeg verstand hebt van paarden om te weten dat geen enkel paard alleen kan staan... Pff...

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:57

- Kan een shetlander alleen staan? (twee is misschien wat te veel) nee liever niet
- Hoe veel (vaak) moet je met een shet bezig zijn? (heb miss niet altijd de tijd ervoor)(vaak wel) netzoveel als een normaal paard
- Ontsnappen shetlanders snel? ligt aan de opvoeding en soort omheining
- Moet een shetlander persé in een stal? nee liefst 24/7 buiten
- Hoe oud is perfect om te kopen? ligt eraan wat je ermee wil doen en wat je zelf wilt

IsmaySenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:35

Shetlander kan natuurlijk alleen staan, maar zal hier niet gelukkig van worden!
Ligt er aan wat je er mee wilt gaan doen, wat de leeftijd is en hoe hij 'vermaakt' wordt.
Ik ben van mening dat als je een paard / pony aanschaft dat je daar genoeg tijd aan meot besteden.
Je schaft ook geen hond aan om vervolgens hem nooit uit te laten.
Je hoeft natuurlijk niet elke dag een uur te rijden.
Zolang ze eten hebben ontsnappen ze niet snel. Zodra eten op is wel. Ik heb een shet die altijd onsnapte zodra eten op was. zelfs met stroom.
Hoeft niet maar het is wel fijn als ze beschutting hebben.
Leeftijd ligt aan wat je er mee wilt gaan doen.

Let op dat shetlanders ontzettend pittig en moeilijk kunnen zijn. Het zijn niet altijd lieve pony's.
ze zijn zeer gevoelig voor hoefbevangenheid, overgewicht en andere problemen omdat ze als grasmaaier gebruikt worden.