een shet erbij als kameraadje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

een shet erbij als kameraadje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 14:34

Voor mijn fjordenmerrie komt er vrijdag een shet ruintje bij als maatje...haar huidige maatje gaat nl verhuizen

vooropgesteld dat een shet natuurlijk ook gewoon een paard is, heb ik er verder geen enkele ervaring mee..

Hebben jullie tips en trics omtrend het houden van een shet?
vind het lastig inschatten hoeveel hooi een shetje moet. Nu voer ik meestal wel op het oog.

mijn fjord krijgt 4x daags hooi in kleine porties. Deze zou ik iets kunnen vergroten en dan kunnen ze samen eten,mits dat gaat.

mijn merrie krijgt subli ponybrok 2x daags. Shet kan daar denk ik gerust een handje van mee eten. Heb ook fibra dus dat zou ook kunnen.
Laatst bijgewerkt door Martje80 op 22-02-14 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

KittyDylan

Re: een shet erbij als kameraadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 14:36

Gewoon hetzelfde als ieder ander paard. Ze zijn niet anders. Alleen moeten ze minder brok krijgen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 14:42

mijn shetje krijgt hooi met de andere paarden. ze eet gewoon mee. wormenkuur deelt ze ook mee (alk doe ik dat nu via mestonderzoek en heb al tijden geen kuur gegeven) brok krijgen ze hier bijna niet en als ze wat krijgen is het een handje. shetje krijgt heel weinig. eigenlijk alleen als zze een lijnzaad kuurtje krijgen. verder..... euhm..... mijn shetje hoeft maar 2 keer per 3 jaar naar de hoefsmid maar dat is natuurlijk niet altijd zo.
zorg dat de waterbakken op shet hoogte zijn, de afrastering laag genoeg is en dat hij een schuilplekje heeft net als ieder ander paard!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:42

Mijn shetten eten ook met mijn welsh mee. Ik heb er wel voor gekozen om voornamelijk graszaadhooi te voeren omdat ze van weidehooi snel te dik worden als ik dat flink bijvoer. Mijn welsh is de baas dus ik voer haar in de hoek extra weidehooi bij om haar op gewicht te houden. De shetten hebben genoeg respect voor haar om niet continu dat hooi weg te eten.

Het voeren is denk ik het belangrijkste punt. Maar een fjord is ook een sober ras, dus ik denk dat dat wel aardig overeen komt met een shet. Verder moet je idd je wei shetproof hebben. Zorg voor een of twee draadjes op lagere afstand zodat ze er niet onderdoor kunnen schieten en voor genoeg stroom erop. Verder is een shet precies hetzelfde als een ander paard. Die van mij gaan om de 8 a 9 weken naar de smid, krijgen 2x per jaar preventief ontworming (verder mestonderzoek) en worden 1x per jaar geënt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 20:11

Morgen maak ik de omheining op shetniveau haha. Idd de waterbak is een goede. Heb gewoon een cementkuip,maar als die half leeg is zal ie daar lastig bij komen.

voor hoeveel kg ontwormen jullie een shet? Denk dat ik met 1 spuit beide wel kan doen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:12

Ligt eraan hoe groot je shet is en hoe hoog je cementkuip is. Ik heb twee van die speciekuipen staan en die van mij kunnen er prima bij, ook als hij half leeg is. Ze trekken hem dan gewoon half om als hij bijna leeg is om het laatste beetje ook op te drinken :') Die ukkies zijn zo slim, ze vinden altijd wel een oplossing.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:13

Onze Shet kan gewoon uit de cementkuip drinken ook al staat die bijna leeg dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Wel zorgen dat je goede stroom hebt want sommige Shetten zijn ware Houdini's.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 20:36

Ik weet eigenlijk niet hoe groot ie is :)

Stroom heb ik er op maar of het genoeg is haha..anders krijgt ie een antenne op zn kop :')

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 21:49

eesrt weten hoe groot en breed hij is denk ik. mijn shetje is 85 cm en zo'n 125 kilo gokken we (ik en mn da)

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:00

Mijn shet staat bij m'n D-pony ruin in de stal en wei dus ze eten samen hooi.
Ze krijgen ook 4x per dag hooi, en de shet krijgt alleen 1 handje brokken per dag. Iedere 4 maanden naar de smid, en als de andere paarden ontwormt worden krijgt hij ook een ontworming, ik laat hem niet inenten. .

Het is dus gewoon ongeveer hetzelfde als met je andere paard, alleen moet de shet iets minder eten hebben..

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 22:18

Voeren jullie op 1 hoop? Of beide apart

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:28

Ik voer apart, je kunt het beste een strook maken of 1 hoopje meer dan hoeveel pony's er zijn.. Voor 2 paarden dus 3 hoopjes, zodat ze altijd naar een andere hoop kunnen

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:31

Mijn verzorg-Shetlander staat hier in een kudde van drie paarden en eten van het hooi op één hoop. De andere twee paarden zijn een KWPN x Fries en een IJslander.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 00:07

ik voer in een strook maar dat heeft niet te maken met de shet! die eeet gewoon mee. en eens weg gejaagd worden is niet erg. ze eet meer dan nodig

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:09

Ik heb buiten twee hooinetten hangen waar ze van twee kanten kunnen eten. Dan jaagt amber ook weleens maar dat is alleen maar bewging. En ze jaagt niet constant dus ze hebben tijd genoeg om te eten

BrendaRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 09:34

Ik heb ook een shetje als gezel voor mijn Welsh, en wij geven ze 2x per dag gewoon een portie hooi. Alleen ala je er niet echt iets mee doet zoals rijden ofzo, mag ze niet snel teveel. Alleen ik zou wel 2 stapeltjes maken ivm ruzie.