Mijn oude shetlander terug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elles9

Mijn oude shetlander terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 11:03

Hallo,
Ik vraag me af of iemand mij advies kan geven want ik weet het gewoon niet meer.

Mijn eerste pony was een shetlander, vera, een lieve shet waar ik alles mee kon.
Ik heb vera zo'n 4 jaar gehad maar ze werd toen toch echt te klein en toen ben ik gaan turnen.
Toen ik moest stoppen met turnen deed ik niks meer en ben ik weer bij de paarden beland.
Ik ging toen een welshje bij de buren verzorgen en dat doe ik nog steeds.
Nu begon mijn moeder een aantal weken geleden ineens over of ik vera weer terug wou,
ik had haar weer gezien sinds zo'n 2 jaar en er word niks meer met dr gedaan, daarom ziet ze dr niet heel goed uit.
De eigenaren zij goede vrienden van mijn vader en ze willen vera zo weer bij mij plaatsen.
Ik zit nu in havo 5, ik ben dit jaar moeilijk ingegaan en ook kreeg ik te horen dat ze de ziekte van pfeiffer in mijn bloed hebben gevonden.
Door dat ik een moeilijk schooljaar heb, heb ik veel stress en was het advies van de dokter om veel met mijn verzorgpony'tje te doen zodat ik veel ontspanning heb.

Nu wil mijn nichtje echter heel graag een verzorgpony'tje, en ze had er 1 gevonden maar dat is best ver weg
en die mensen vragen 10 euro per week.
Nu dacht mijn moeder dus, als jij vera weer terug wil kan zij dan mee helpen,
omdat het haar vooral om borstelen gaat.
Nu ben ik zo aan het twijfelen,
Ik wil het wel omdat het mijn oude pony'tje is, ik er ontspanning mee krijg,
lekker met hem kan gaan lopen en mijn nichtje zo ook wat met hem kan doen.
Ze heeft niet veel en ik gun het haar ook.
Maar toch ben ik ergens bang dat ik er of straks toch minder naar om ga kijken,
of het gewoon niet zo leuk meer vind.
Ik heb het met school wel druk, dit kan ik wel combineren met een shetje
maar ik ben laatste tijd ook een paar keer weg geweest met een vriend en we denken beide dus dat het wel wat kan worden..
nu vraag ik me af stel dat gebeurd, lukt het dan wel of vind ik het wel leuk met ook nog school en een pony.. / ;$

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven want ik weet nu echt niet wat ik moet..
Laatst bijgewerkt door elles9 op 29-01-14 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Armitage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:06

Lekker terug nemen. Het kost je geen uren per dag. en je hebt al hulp. Lijkt me prima voor je en alle betrokkenen.

mariekemeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:07

:) ik zou hier geen 2 keer over na hoeven te denken.maar hetfeit datje twijfelt is miss goedom het niet te doen.
als je echtwilde had je wel gelijk JA gezegd.

succes met deze beslissing

borima

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:07

ik zit nu ook in 5 havo en heb een pony. zelf ging ik ook moeilijk het jaar in ivm met te veel stress. ik zou zeker weer je pony terug nemen. zoals het al werd gezegd, het geeft zo veel ontspanning. en stel je hebt het te druk met school, dan weet je dat je pony nog goed wordt verzorgt door je nichtje, waardoor het niet erg is dat je er even geen tijd voor hebt.

IHN

Re: Mijn oude shetlander terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:11

er wordt nu toch ook niets met haar gedaan?? Nou dan....haal op dat dier.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:16

Daarnaast vind een shetlander het ook geen probleem als hij lekker op het land mag blijven lopen hoor! Als er maar iemand is die de verantwoordelijkheid over de voeding en huisvesting neemt en de shet qua gezondheid in de gaten houdt, is er ook weinig aan de hand.

catootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:17

hoe oud is je nichtje? is het dan de bedoeling dat jij er altijd bij bent of kan ze zich ook alleen redden? en er wordt nu ook niks met het beestje gedaan, kan er dus alleen maar op vooruit gaan lijkt mij

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:18

IHN heeft gelijk, ophalen en met je oude Shetvriendinnetje een beetje klooien en tot rust komen !

beter dat dan te veel onrust in je hoofd, ennnnuhhh ik had dezelfde situatie ( 40 jaar geleden) en toen is mijn vriend gaan paardrijden/mennen en jatte hij mn Shet om er zelf mee te gaan rijden. toen maar een bijgekocht, zo kan het ook lopen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:19

Ik zou haar lekker terug nemen. Er wordt nu ook niets new gedaan. Maar hou er wel rekening mee dat je een pony niet alleen kan houden en dat ze wel samen met andere paarden moet staan ;)

elles9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 11:21

Toen ik het hoorde van mijn moeder de eerste keer dacht ik ook echt gelijk ja!
Maar ik wil ook graag een beetje vooruit denken en dat is denk ik waarom ik twijfel.
Mijn nichtje is nu 10, dus ze kan hem denk ik wel alleen van wei halen en poetsen.
Ze heeft geen ervaring maar daarom wil ik dr juist een beetje bij helpen en zodat ze ook dr gang kan gaan.
En ik denk wel dat ik veel meer ontspanning krijg doordat ik gwn moet mesten en vera moet borstelen en lopen enz.

Zo denk ik okee waarom vraag ik nog om advies maar dat komt denk ik door die wat als..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:48

Ik zou haar ook terugnemen, mits de financieen er ook naar zijn.

Daarbij hoor ik hier pas 1 iemand daarover, en jijzelf TS nog niet, maar 1 pony alleen houden = absoluut niet paardvriendelijk, beestje moet wel echt een soortgenootje (dus geen kippen/geiten/schapen) als gezelschap hebben.

Kun je haar dat niet bieden, dan zou ik haar niet terugnemen, als dat betekent dat ze in haar eentje in een weitje moet verpieteren. Menselijke aandacht is leuk, maar haalt het in het niets bij echt contact tussen paarden onderling, en hun natuurlijke (kudde)gedrag uitoefenen.

elles9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 16:39

jaa maar ze staat nu ook in haar eentje in een wei, en dan wordt er ook nog eens niks met haar gedaan.
Dan kan ze beter wel aandacht van mensen hebben dan heeft ze in dat opzicht wel iets extra's
Over de financien hoeven we ons geen zorgen te maken,
ik woon op een boerderij, we hebben hier eigen stal.
Zo hebben wij natuurlijk ook al het hooi en stro zelf voor de andere dieren.
En met 52 hectare grond, hebben we dus ook wei voor de pony.
Dierenarts komt hier altijd al voor de andere dieren, en de eigenaren bekappen de pony zelf.
dus daar hoeft verder niet naar gekeken te worden

het gaat mij erom, blijf ik het leuk vinden en veranderd het niet

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:45

Ben het hierin wel met JoyCiej007 eens.
Het is heel leuk als jij je oude shet weer terug kan krijgen, heel fijn als dat lukt :j

Maar dan moet je ook andere verantwoordelijkheid nemen en zorgen dat je pony niet alleen komt te staan, desnoods haal je een shetveulen van marktplaats (zijn zo goed als gratis) erbij.
Een paard alleen laten staan kan gewoon niet, omdat contact met soortgenoten een eerste levensbehoefte
is. En die 2 uur dat een mens ermee bezig is, is geen vervanging.

Succes ermee!

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:56

je hoeft niet bang te zijn dat je het niet kan combineren. op het moment doe ik een mbo niv 4 opleiding. werk ik 11 u in de week en heb een vriend en toch heb ik 6 paarden :) hiervoor heb ik wel wat extra hulp van een verzorgster die 2 x in de week komt . dus 1 shetlander zou je harstikke makkelijk af kunnen !

ze komt bij je aan huis te staan waardoor je alleen de deur open hoef te doen en je bent er. al heb je het te druk met HW ( of een vriendje :P)is het kwestie van deur open doen hem een knuffel geven en de dag erna gewoon weer wat leuks doen zoals longeren, mennen, VD etc .

wel inderdaad zoals aan te raden. neem er eentje bij. een paard ( ook shetlander) kan niet alleen staan of met alleen andere diersoorten. daarbij zitten er ook voordelen aan. als jij namelijk wat minder tijd heb houden de 2 zich samen wel bezig

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:01

Mja, ik zou het super voor je vinden als je je pony terug krijgt, maar.. ik vind niet dat paarden alleen horen te staan. Dus dan zou je er een maatje bij moeten nemen. En heb je tijd voor twee pony's ?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:31

52 hectare land???? dan zou ik er nog een bij nemen, zóveel grond. bovendien ben ik het met joycie eens, een paard hoort niet alleen, dus als je haar terugneemt , neem er dan een bij

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 01:39

Met zoveel land zou je ook een pensionpaard kunnen overwegen. Die betaald jullie dan voor de stalling van zijn/haar paard en heb je zelf geen extra paard met risico op dierenartskosten ed.

Sunshine1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 03:03

Ik zit op het MBO een niveau 4 opleiding, daarnaast werk ik, heb ik een vriend, en een shet. Het is voor mij makkelijk te combineren. En lukt het eens een dagje niet? Dan is dat ook geen probleem want ze staat 24/7 buiten en wordt gewoon gevoerd. Als je van een beestje houdt gaat de zorg je niet vervelen, vindt ik tenminste. Persoonlijk had ik haar allang opgehaald, hihi.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 03:07

Een shetje houden hoeft niet zoveel tijd te kosten, alleen zou ik haar inderdaad niet alleen zetten.
Als je zorgt voor voer en een schoon stalletje heeft een shetje eigenlijk al genoeg.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 03:48

elles9 schreef:
jaa maar ze staat nu ook in haar eentje in een wei, en dan wordt er ook nog eens niks met haar gedaan.
Dan kan ze beter wel aandacht van mensen hebben dan heeft ze in dat opzicht wel iets extra's

Dat ze nu toevallig ook alleen staat wil natuurlijk niet zeggen dat het goed is, en dat ze dan wat 'extra's' krijgt op het moment dat ze bij jou meer menselijke aandacht zou krijgen.
Dat is natuurlijk een hele kromme redenatie, dat is letterlijk kiezen tussen slecht en slecht.

Dat sommige paarden enorm worden verwaarloosd door anderen, wil nog niet zeggen dat ik m'n dieren dan maar 'half' mag verwaarlozen, puur omdat het 'altijd erger kan'.

Waarom geen pony er bij? 52 hectare land................. ik zie het probleem niet. En als je er zelf geen eigen bij wil, kun je idd overwegen om een paard/pony van iemand anders er bij te laten zetten.

Zou je nu die pony terug willen en 'm alleen zetten, sorry maar dan vind ik dat gewoon egoistisch. Je helpt haar dan van de regen in de drup. laat 'r dan naar iemand gaat die wél kan bieden wat ze nodig heeft. Contact met soortgenoten = een hele belangrijke basisbehoefte van een paard.

Sunshine1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:36

@JoyCiej007

Mee eens. Mijn shet heb twee maandjes alleen gestaan(wegens overlijden andere shet). Niet dat ze daar nu heel depressief op reageerde dat alleen staan, maar nu ze weer onder de paardjes is merk ik dat ze een heel stuk gelukkiger is.