Dwerggroei en fokkerij

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:21

Nieuw leven dan....

http://www.zeelandnet.nl/google/?cx=par ... h+dwarfism

Paper van John Eberth, voor leken heel erg lastig te lezen.

Maar voor 4 verschillende typen dwerggroei vastgesteld in de mini kan over niet al te lange tijd, getest worden bij de University of Kentucky.

Ben benieuwd hoe duur die tests worden en wanneer ze beschikbaar komen.

Zouden jullie de merries laten testen zodra dat kan?

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:52

ik zou ( indien het betaalbaar is) al mijn paardjes willen testen, ook al om te voorkomen dat je er twee met het gen bij elkaar zet, en als je het weet kun je er rekening mee houden

Dorien1

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (Be)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:08

Help me even... ik snap het even niet super goed meer... :+

Ik dacht:
dwergdrager X dwergdrager= 50% dwergdrager, 25% dwerggen vrij, 25% dwerg
Niet dwergdrager X dwergdrager= 50% dwergdrager, 50% niet dwergdrager
Niet dwergdrager X niet dwergdrager= niet dwergdrager
dwerg X dwergdrager= 50% dwerg en 50 % drager
dwerg X dwerg (in theorie, kan me niet voorstellen dat dit iemand doet)= dwerg

Klopt dit dan niet meer als er 4 types zijn?
Zijn die allemaal afhankelijk van aparte zaken en kan een paardje type 1 X type 2 een dwerg veroorzaken of staat dit los van elkaar en heb je dan enkel kans op gezond en drager van type 1 en of type 2? En in dat idee verder gaan... kan een dwerg dan meerdere types dwerg zijn (als je nu eens héél veel pech hebt dan?)

Of is het dan toch niet simpel dominant en recessief qua overerving? Iets complexer dan toch?

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 09:47

Ik heb nog niet heel die paper doorgenomen. :+

Maar wat je als laatste zegt klopt zover mijn kennis nu reikt, er zijn diverse dwerggenen, ieder veroorzaakt door een andere beschadiging van het DNA die naast elkaar bestaan.

De overervingstheorie klopt dus wel maar voor ieder type dwerg afzonderlijk.

Een kruising tussen een drager type 1 en een drager type 2 zou dan dus alleen een drager van type 1, type 2, beide types of vrije pony kunnen opleveren. Maar geen dwerg.

En ja, een erge pechvogel zou dus homozygoot kunnen zijn voor meerdere types dwerg tegelijk....

Citaat:
Of is het dan toch niet simpel dominant en recessief qua overerving? Iets complexer dan toch?


Er zijn wel wat aanwijzingen, dat een 'drager' ook al wat vervormingen van zijn lichaam kan hebben, enkele kenmerken dus. Dat heet geloof ik penetratie.

Bij bepaalde dwerggenen, is er een vermoeden dat dragers ook al kenmerken hebben zoals kleinere of gedrongener lichaamsbouw, breder voorhoofd enz. Maar voor zover ik hier van weet is nog onderzoek nodig omdat dit anekdotisch onderbouwd wordt.

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:02

Interresant topic, heb het proefschrift van John Eberth ook thuis maar het is geen makkelijke kost om te lezen.

Zal vragen of mijn zoon ook in dit topic wil komen, hij schrijft zijn PWS over het dwerggen. Deze week moet het af zijn, dus binnenkort kan hij het publiceren.

De materie is ingewikkelder dan iedereen dacht.

Adinda: Volgens Stef klopt het niet wat je zegt, maar van hij zal het vanavond zelf uitleggen, want mijn biologie kennis is niet groot genoeg om dat duidelijk te doen.

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:25


Elraw
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-09-10
Woonplaats: Fryslan

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:09

Ik zit momenteel in de afrondende fase van mijn PWS. Zoals mijn moeder al zei doe ik het over het dwerggen bij miniatuurpaarden. De dwerggroei bij miniatuurpaarden is chondrodysplasia-achtig, de dwerggroei bij Friesen is een ander soort dat op een ander gen ligt. Deze twee types kunnen dus niet met elkaar combineren, maar de dwerggroei van Friezen komt ook voor bij miniatuurpaarden.

Bij chondrodysplasia-achtige dwerggroei ligt de afwijking op het ACAN gen, waarbij er vijf verschillende allelen voorkomen. Eén hiervan is de normale versie (N). De overige vier veroorzaken dwerggroei. Deze vier types (D1,D2,D3,D4) kunnen met elkaar combineren en zo ook eigenschappen met elkaar combineren. Zo zijn sommige combinaties dodelijk, terwijl de dragers die deze dodelijke combinatie veroorzaken wel levensvatbaar zijn. Over het feit dat ook een drager kenmerken heeft van dwerggroei is nog niks bewezen, hier kan ik dus ook geen uitspraken over doen...

Ook is het geen goed idee als meteen alle dragers verbannen zouden worden uit de populatie. Het gevolg hiervan zou zijn dat de diversiteit aan genen drastisch afneemt en de kans op recessieve afwijkingen alleen maar groter wordt. In mijn PWS wordt hier uitgebreider op ingegaan.

Ik hoop komende week mijn PWS af te hebben en het te kunnen publiceren. Hierin wordt de volledige afwijking behandeld (geschiedenis, uiterlijk, dna, eiwitten en overerving).

Mochten er verder nog vragen zijn dan zal ik proberen ze zo snel mogelijk te beantwoorden, al heb ik het deze week erg druk....

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:45

Hi Elraw, leuk dat je je kennis komt delen. :)

Ik ben het eigenlijk niet met je eens met betrekking tot je eerste alinea. Voor zover ik gelezen heb, bestaan er twee types dwerggroei bij minipaarden. Eentje die wel op Chondrodysplasia lijkt (Chondrodysplasia staat voor een erfelijke aandoening aan het skelet met exostosen op de epifysen, afwijkingen in het kraakbeen enz, en zorgt voor een afwijkende groei en ontwikkeling) met de vormen die jij aangeeft.

En een ander die er voor zorgt dat de dieren verkorte bovenbenen hebben maar verder wel een normaal ontwikkeld lijf hebben. Dit komt overeen met de afwijking zoals gezien in Friezen. Maar meneer Eberth heeft geen enkele Fries onderzocht dus kan deze vergelijking alleen fenotypisch maken en niet genotypisch. In jouw eerste alinea stel jij dus dat deze vorm niet voorkomt bij mini's maar dat klopt dus niet. Het is alleen geen onderwerp van onderzoek geweest voor meneer Eberth, hij heeft zich enkel gericht op de wel Chrondrodysplasia achtige vorm.

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:14

Elraw schreef:
De dwerggroei bij miniatuurpaarden is chondrodysplasia-achtig, de dwerggroei bij Friesen is een ander soort dat op een ander gen ligt. Deze twee types kunnen dus niet met elkaar combineren, maar de dwerggroei van Friezen komt ook voor bij miniatuurpaarden.


Hij zegt dat het wel voorkomt maar een ander soort dwerggroei is. Net wat jij zegt.

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:18

Nou hij zegt in eerste instantie dat de dwerggroei bij mini's enkel chrondrodysplasia achtig is. En dat klopt dus niet geheel.

Elraw
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-09-10
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:24

Iris28: Vorig jaar is hij hier in Nederland geweest om een clinic te geven over fokken en dwerggroei. Hier was ik ook bij aanwezig en heb ook veel met hem gepraat tijdens deze clinic. Hij vertelde onder andere dat de universiteit van Stockholm en hij contact hadden om informatie te delen over de dwerggroei voorkomend bij Friezen.

Ik weet niet of hij ook genetisch materiaal op heeft gestuurd naar Zweden om het genotype hiervan te bepalen, maar gezien het uitwisselen van informatie kan je er wel vanuit gaan dat hij meer kennis dan gemiddeld tot zijn beschikking hierover had/heeft en dat hij dus wel degelijk goed onderscheidt heeft kunnen maken tussen deze soorten.

monnikenburg

Berichten: 2448
Geregistreerd: 03-09-10

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:30

Interessant topic aangezien ik in 2012 een goedgekeurde NMPRS sterhengst heb gekocht die dus ook drager is van dit gen.
Helaas werden we niet hiervan op de hoogte gesteld en pas vorig jaar kwamen we er achter dat hij al een dwerg veulen had lopen maar had ik ondertussen 2 drachtige merrie´s van m´n knul.
Ik heb toen heel veel artikels erover gelezen en kwam al heel snel tot de conclusie dat er maar 1 optie was, RUINEN die hap.
Ik ben zelf van mening dat het risico te groot is om met dragers te blijven fokken.
Het mooiste zou zijn dat er een test zou zijn om er achter te komen of een paard drager is en indien mogelijk dieren uit te sluiten van verdere fokkerij.
Dus ook nakomelingen van bewezen dragers in ieder geval nooit goedkeuren voor de dekdienst zolang er geen goede test is.
Ik zou iemand nooit een dwergveulen toewensen hoe schattig ze misschien ook lijken en hoe goed sommige het ook doen.
De risico´s op zware verminkingen en handicaps zijn in mijn ogen veel te groot.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:54

Diana, laten we hopen dat je merries het gen niet dragen dan, gelukkig zijn dit zijn laatste veulens ;)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:58

Ik hoop ook voor je dat je mooie en gezonde veulens krijgt!

En verder hulde voor je beslissing om te ruinen!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:59

Toch zie ik nog steeds het probleem niet zo, zéker wanneer er tests komen. Dan heb je een drager, zet je op een vrije merrie, heb je 25% kans op een drager.
Dan weet je ook welke merries er drager zijn.
Alle dragers eruit gooien kan je t hele minipaarden wel op doeken.

monnikenburg

Berichten: 2448
Geregistreerd: 03-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:00

Dat hoop ik zeker niet. Maar de nakomelingen zal ik zelf in ieder geval niet aanhouden voor de fokkerij en mocht er iets verkocht worden dan zal ik het er wel bij vertellen.
Kijk er wel naar uit hoor naar die kleine ukken, en hoop dat ze allebei gezond geboren mogen worden.

monnikenburg

Berichten: 2448
Geregistreerd: 03-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:00

LadyMadonna schreef:
Toch zie ik nog steeds het probleem niet zo, zéker wanneer er tests komen. Dan heb je een drager, zet je op een vrije merrie, heb je 25% kans op een drager.
Dan weet je ook welke merries er drager zijn.
Alle dragers eruit gooien kan je t hele minipaarden wel op doeken.


Weet je wel hoeveel 25% is, dat percentage vindt ik te groot.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:03

LadyMadonna schreef:
Toch zie ik nog steeds het probleem niet zo, zéker wanneer er tests komen. Dan heb je een drager, zet je op een vrije merrie, heb je 25% kans op een drager.
Dan weet je ook welke merries er drager zijn.
Alle dragers eruit gooien kan je t hele minipaarden wel op doeken.


In mijn ogen is het de taak van de stamboeken om in te grijpen als er erfelijke afwijkingen gevonden worden. De verantwoording bij de fokkers neer te leggen heeft bij andere stamboeken al uitgewezen dat niet iedereen daarmee om kan gaan.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:04

natuurlijk kun je niet alle dragers gelijk eruit gooien, er zijn zeer waardevolle fokmerries en dekhengsten die nu niet bewezen zijn, maar als er getest word, kun je zelf tenminste bepalen of je de gok wilt nemen, dat is dan je eigen verantwoordelijkheid lijkt mij

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:06

Dat kan een stamboek toch ook doen? Kan je gewoon regels voor opstellen , maar dan moeten de gegevens wel beschikbaar zijn.

Kijk naar de problemen bij het fps, omdat ze een veel te kleine genen poel hebben.

monnikenburg

Berichten: 2448
Geregistreerd: 03-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:07

Ik zou bv geen jonge hengsten goedkeuren waarvan de vader of moeder een bewezen drager is, hengsten die middelmatige nakomelingen hebben ook niet aanhouden als ze het gen hebben en dan ook naar het merrie materiaal kijken.
Inderdaad hele waardevolle dieren met speciale lijnen die niet veel voorkomen heel selectief laten fokken en hopen op dwerggen vrije nakomelingen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:07

jolandje schreef:
natuurlijk kun je niet alle dragers gelijk eruit gooien, er zijn zeer waardevolle fokmerries en dekhengsten die nu niet bewezen zijn, maar als er getest word, kun je zelf tenminste bepalen of je de gok wilt nemen, dat is dan je eigen verantwoordelijkheid lijkt mij


En daarmee houd je het probleem in stand. Niet iedereen kan met die verantwoording omgaan. En helemaal als hengsten winnen, gaat met name in Amerika elk principe overboord.

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:08

LadyMadonna schreef:
Toch zie ik nog steeds het probleem niet zo, zéker wanneer er tests komen. Dan heb je een drager, zet je op een vrije merrie, heb je 25% kans op een drager.
Dan weet je ook welke merries er drager zijn.
Alle dragers eruit gooien kan je t hele minipaarden wel op doeken.



bij een drager x niet-drager heb je 50% kans op een drager

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:10

Monnikenburg: en hoe weet je dat een jonge hengst niet waardevol kan worden?
Toen mon cherie geboren werd dachten ze ook: wat is dit dan?
Nouja, de rest is bekend.

monnikenburg

Berichten: 2448
Geregistreerd: 03-09-10

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:12

als je er echt vanaf wil komen moet je beslissingen nemen.
dan zou ik persoonlijk zeggen hengsten die voor hun eerste goedkeuring komen en die het gen dragen niet goedkeuren.