Dwerggroei en fokkerij

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 23:37

ik kreeg ook pas na een week of drie/vier bevestiging, en toen duurde het nog een flink aantal weken voor ik de uitslag kreeg

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:09

pfff waarom moet het zo lang duren?????

Maar we wachten geduldig af hihihi heb geen keus tenslotte.

van grieken
Berichten: 1
Geregistreerd: 18-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 15:48

Heb via marktplaats indertijd een klacht ingediend en volgende dag was de advertentie wel weg.
Gelukkig. want mensen die er geen verstand van hebben geven een hoop geld uit en weten niet waaraan.

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 19:20

JAAAAA heb de uitslag binnen van Kid. Eindelijk.....

Kid is negatief getest voor alle 4 de uitslagen.
D1 N/N
D2 N/N
D3 N/N
D4 N/N

Ben helemaal blij. Nu binnenkort de rest eens gaan doen.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 19:55

Gefeliciteerd!

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 20:01

yess mathilda gefeliciteerd *\%/* *\%/* super uitslag :j

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 12:21

Even een schopje omhoog.

Ik lees ook mee in andere topics maar omdat ik daarin niet mee klets dan maar hier ;), waar het ook bij thuishoort.

Ik las dat men nu ook ergens kan testen op het teckel dwerggen, weet iemand daar meer over? (dus het 5de dwerggen)

Ik lees ook fokkers die geen vertrouwen meer hebben in de test op de vier genen omdat er teveel fouten gemaakt zijn, dieren die positief getest zijn en onder andere naam nog eens haar inleveren en ineens negatief getest worden??? Wat zijn dit voor praktijken dan??

Is negatief dan wel echt negatief als positief niet positief blijkt te zijn?

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 12:24

Silver plates baccarra Sampson is pas negatief getest voor de 4 dwerggenen. Hij is pas getest na de hertestingen van enkel eerder positief geteste hengsten.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 14:16

Maar is negatief wel altijd negatief dan, aangezien positief niet altijd positief bleek en het de eigenaren zelf waren die de positief geteste paardjes overnieuw hebben laten testen (onder een andere naam...) waarna er een andere uitslag uit kwam..., ik vind dit nogal kwalijk om te lezen (zeker omdat ze er verder niks mee hebben gedaan en geeneens geld terug hebben gegeven aan de eigenaren die op eigen initiatief de hertesten hebben laten doen...)

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 18:16


jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 18:19

ik heb idd al gehoord van mensen die bij van haeringen hebben getest, is een stuk makkelijker , goedkoper en sneller dan Amerika, ik heb Yuma nog in Amerika getest, de merries ga ik nog doen maar dan bij van haeringen

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 18:51

Marley is getest in nederland. Ging vlot. D5 heb ik nog niet getest

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:15

Er zijn zo veel paarden positief getest die negatied bleken en andersom, dat mijn vertrouwen in de test volledig is verdwenen. Zolang ik geen verslagen kan inzien over verbetering en doorontwikkeling van deze test, vind ik het de grootste geldverspilling waar ik ooit aan meegewerkt heb :o

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:39

Denk dat dat vroeger was in de ontwikkelingsfase en dan incidenteel dat heel groot als reden uitvergroot werd om dan maar niet meer te testen..., toen was die test ook nog enkel bij dat ene laboratorium te doen (uit de link in dit topic), het lijkt me inmiddels dat ze wel heel betrouwbaarder zijn aangezien ze nu ook door meerdere laboratoriums worden aangeboden en we al een hele tijd verder zijn.
Heb je wel verslagen gezien van alle foute uitslagen dan of is dit alleen van verhalen? En kloppen die verhalen? Alles kan als het maar verhalen zijn he ...

Ik vind dat geen reden om de mini's nu niet meer te testen op de dwerggenen, maar goed, zo denk ik erover, het is toch de vooruitgang en toekomst en een bestaand probleem onder de mini's maar ook bij andere rassen zoals de mini maat bij het nas komt het voor, jammer dat er niet verplicht wordt tot testen door de stamboeken, bij de arabieren wordt bij het chippen haar getrokken en verplicht getest. Je krijgt gewoon een rekening gepresenteerd daarvoor en wordt er dus standaard getest op de gen afwijkingen of je dat nou wil of niet, en dit jaar zit er toevallig ook een nieuw gen bij dat getest werd (OAAM), is me ook niet gevraagd of ik dit een betrouwbare test vind en wil laten doen, het wordt gewoon gedaan. Goede zaak vind ik dit.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:42

Die test in NL is wel interessant. Moet nog 2 veulentjes van dit jaar laten testen.
Maar kan je daar ook op 1 ACAN gen laten testen of moet je ze allemaal doen?

Bij de D1, D2, D3 en D4 staat dat de test beschikbaar is voor minipaard en bij de D5 test staat shetlander.
Hoe maken ze dat onderscheid?

Hier zijn alle dieren getest. Tegenwoordig is dat alleen nog de veulens die niet uit N/N geteste ouders komen dus dat valt heel erg mee.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:46


linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:33

Ieder zijn ding he Manda ;)
Ik heb de “verhalen” uit eerste hand, nog tot een jaar geleden. Incidenteel is het helaas niet te noemen. En een verklaring hebben ze er ook nog nooit voor durven geven. Mij dus niet gezien, tenzij het nu in verbeterde fase zou zijn, maar ik heb opgevraagd of de test verder doorontwikkeld werd en dit bleek niet het geval. Spreek inderdaad wel enkel over de test in Amerika. Maar gezien v. haeringen het volgens mij zo heeft overgenomen ben ik PERSOONLIJK dus niet overtuigd (waarmee ik niet zeg dat je niet moet testen en ook niet zeg dat ik het als excuus gebruik om niet meer te hoeven testen!)

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 15:56

Ieder zijn ding inderdaad, je hoeft persoonlijk niet overtuigd te zijn als dat je idee erover is :).

Ik heb wel vertrouwen in de genetische wetenschap en hun ontwikkelingen en de mogelijkheid op het testen van genetische afwijkingen en daardoor in ieder geval kan proberen te voorkomen dat je genetisch zieke dieren fokt.

Nu is de acan D5 erbij gekomen en ook de skeletal Ativism (del) (deze twee zijn dus verschillende vormen van genetische skelet afwijkingen)

Hier staat vanalles goed uitgelegd vind ik:

www.equine-dwarfism.com

Het is wat ieder er zelf mee doet natuurlijk :).

Ik ben benieuwd, zijn er nog mensen die binnenkort gaan testen op de dwerggenen? Zijn er ook al mensen die willen gaan testen op de skeletal Ativism?

Bij de D5 staat inderdaad alleen shetlander. Voor NMPRS dus opzich ook interessant voor een groot aantal paardjes lijkt me, aangezien er toch vaak shetlander voorouders in de afstamming zitten.

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 16:08

Ik ga mijn hengstje testen tegen de zomer

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 17:40

ik ga nog niet direct testen, wil het nog wel gaan doen bij glowy en camille, maar ze zijn nu drachtig, en daarna worden ze door Yuma gedekt en die is getest, dus ik heb de tijd nog :)

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:57

Hier wil ik mijn merries laten testen. Moet me er alleen nog verder in verdiepen.