Dwerggroei en fokkerij

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 08:07

Ze hebben voor deze extra test geen nieuwe haarmonsters gevraagd. In de tijd met Deputy wel.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:21

Kleurtesten doen iedereen ook, en daar word ook fout getest hoor, ook LWO.
En ook daar worden dan aanpassingen gedaan.
Maar mijn hengsten hadden wel degelijk hakkie takkie gegaan.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:13

Ook als ze LWO+ zijn?
Dat is imo een zelfde genetische afwijking met zelfs 100% dodelijke afloop als het in homozygote vorm is.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:16

Fouten kunnen altijd gemaakt worden. Maar bij mensen die geen dragers willen en dieren daarom verkopen / ruinen is dit toch wel een grote fout..... zeker omdat ze er maanden later pas mee komen, hadden ze niet beter vooraf kunnen mededelen dat ze nogmaals zouden hertesten bij positief resultaat?
Bij drie paardjes van dezelfde eigenaar in de fout gaan vind ik echt heel erg veel eerlijk gezegd.....Dat is niet zomaar willekeurig hier en daar een fout naar mijn idee.....

Is negatief dan wel altijd negatief of krijgen we straks bericht dat er toch dragers tussen de negatieven zijn?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:25

Ik vind LWO toch echt anders. ... Dit is in hetrozygote vorm toch echt een gewenst gen bij veel mensen, het is een kleurenpatroon....ik zie een LWO ook echt niet als een genetisch afwijkend gen om eerlijk te zijn..... Wel als gen om erg mee op te passen met fokken.
Dwerggenen dragen toch totaal niks bij in hetrozygote vorm, als ze dit wel zouden doen zouden mensen daar misschien ook makkelijker mee door blijven fokken om het in hetrozygote vorm te behouden.... maar dit is het niet dus vind het niet gek dat er mensen zeggen die willen we helemaal weg uit onze fokkerij.
Laatst bijgewerkt door Manda op 30-01-15 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:31

Hoho ze zijn niet 3x de fout in gegaan!
Bij Deputy (en nog een paar paarden in de eerste testen) kwamen ze er achter dat de D2 mutatie heel dicht bij een ander gen ligt wat een dubbel positief D2/D2 resultaat gaf en daardoor zijn ze de test gaan fine tunen.
Ze hebben toen direct aangegeven dat het D2/D2 niet klopte en dat ze extra testen met zijn DNA samples gingen doen. Daarom duurde het bij hem langer voordat ik een resultaat kreeg van hem.

De D2 en D3 testen hebben ze verder kunnen verbeteren, juist door veel paarden met verschillende bloedlijnen te testen en daarna zijn (gratis! voor alle Hollanders...) alle D2 en D3 testen overnieuw gedaan en de mensen met paarden waar een ander resultaat uit kwam (N/N ipv N/D2) hebben bericht gehad. Dat was overigens maar een klein aantal.

Meavey, gezien het aantal effen paarden waarbij niets over LWO+ bekend is ook verkocht worden zonder LWO test, vind ik het een zeer tricky gen.
Ik heb het zelf meegemaakt met 2 aangekochte dieren en gelukkig heb ik ze laten testen.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:44

Wel fijn dat jouw twee dragers dan toch bij de gelukkige groep van fout positieven behoorden, wat een mazzel, maar dit zou dan vast komen omdat ze uit dezelfde bloedlijn zijn dat het toevallig bij hun beide is?

Ik vind het ook positief dat ze verbeteren en overnieuw doen. Kan eigenlijk ook niet anders het is allemaal zo nieuw! Maar heb dan zoiets van had dit dan direct gemeld dat dit zou kunnen gebeuren voordat mensen drastische keuzes maken nav een positieve uitslag....

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:37

Ik kan het alleen maar toejuichen dat ze de resultaten blijven checken. Omdat het een nieuwe test is, is het belangrijk dat ze er lering uit halen. En omdat er waarschijnlijk niet veel voorbeelden zijn van bv de d2 en d3 kan ik me voorstellen dat er gehertest wordt (leuk woord, of hij correct is weet ik niet.)

Maar ik snap de reacties van anderen ook wel. Iedereen praat in zijn eigen straatje. Bij de merries zou ik inderdaad erg opgelucht zijn als blijkt dat ze toch vrij zijn. Maar met je dekhengst is het toch een ander verhaal. Er is toch een stempel op hem gedrukt hoe je het ook wend of keert. Meer dan bij een merrie. Natuurlijk kan men opgelucht ademhalen als deze ook vrij is gebleken, maar inderdaad wat als je de beslissing hebt genomen om hem te ruinen??? Dan ben je mooi klaar.

Natuurlijk mogen we geen van allen vergeten dat de testen handmatig gedaan worden. Waar mensen werken worden fouten gemaakt.....

Ik heb nog een vraag. Kun je met 1 import permit van meerdere paardjes de haren opsturen? Of moet je al bij opgave aangeven om welke paardjes het gaat...
Ik deed trouwens bij de DNA aanvraag bij het AMHA altijd alles in 1 enveloppe en ik schreef met pen op de voorkant van de enveloppe "import permit". Bij mij is dat altijd goed gegaan.
Maar daar had je wel de dna aanvraag op naam van het paard. die stond al op het formulier vermeld.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:12

MarijeR schreef:
Ook als ze LWO+ zijn?
Dat is imo een zelfde genetische afwijking met zelfs 100% dodelijke afloop als het in homozygote vorm is.

Nee overo is imo juist iets positiefs, sterker nog het maakt paardje meer waard.
Dwerggen daarentegen ik moet nog maar afwachten of je er die nog kwijt raakt, maar zeker een flinke waarde daling.
Bovendien kunnen dragers misschien ook wel wel onderbeten of andere foute kenmerken hebben, dat zal nu pas duidelijk gaan worden of het idd daaraan ligt.

Dorien1

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (Be)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:40

Ik vrees/denk ook wel dat als iemand een paardje mooi vind wilt kopen en dan blijkt uit een test dat die drager is dat de mensen daar toch een 'korting' op gaan willen. Ergens logisch, langs de andere kant ook weer niet logisch. Het is hetzelfde paardje dat je mooi vond en helemaal niet ziek. Maar ja, het is toch iets wat je in je hoofd moet houden.

Ik moet zeggen, ben al even aan het kijken voor een 3de paardje- merrie- (maar ik vind niet direct iets waar ik direct een 'klik' mee heb en ik kijk nu ook niet continu rond) en ik zou een drager overwegen mocht het paardje mij in kwestie echt de volle 100% aanspreken. Maar dat komt dan omdat mijn hengst vrij is. Had hij drager geweest dan had ik echt een vrije merrie moeten zoeken (als ik dan nog zou fokken met mijn hengst, dat weet ik eerlijk niet, ik zit niet in die situatie).

En eerlijk... als het een drager is dat ik op het oog zou hebben... ik denk dat ik daar nu ook niet de max. prijs voor zou geven... ook al is er met het paardje helemaal niets mis. Maar t'is toch een 'maar'. Ik zou dan wel altijd al die veulens daaruit moeten gaan testen, iets wat ik nu niet meer moet doen (toch een pluspunt bij vrije dieren) Maar het zou me niet tegenhouden om te kopen. Maar het dier zou mij echt 101% moeten aanspreken dan bij wijze van spreken. Maar natuurlijk, heb je als koper de keuze tussen dier A en B dat je beide aanspreekt maar A is vrij en B is drager... nu eerlijk...waar gaan de meeste voor kiezen?

Lwo drager stoort mij niet. Integendeel, vind het een mooi patroon. Maar terug, ik heb geen lwo+ dieren hier staan dus ik ga geen probleem hebben bij het combineren.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:50

als je alleen met vrije dieren fokt , dan hoef je de veulens niet te testen?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:11

jolandje schreef:
als je alleen met vrije dieren fokt , dan hoef je de veulens niet te testen?


Nee joh, je weet nu toch wel hoe genen werken :P
Moeder geen drager en vader geen drager is automatisch veulen geen drager. Dus als je alleen met vrije dieren fokt hoef je de nakomelingen niet te testen. Is dus maar 1x een flinke investering voor je hele fokkerij. En mocht er wel een drager ouderdier tussen zitten weet je welk dwerggen (van de 4) je de nakomelingen alleen nog op hoeft te testen en die kosten zijn hem nou ook niet.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:24

Meavey schreef:
MarijeR schreef:
Ook als ze LWO+ zijn?
Dat is imo een zelfde genetische afwijking met zelfs 100% dodelijke afloop als het in homozygote vorm is.

Nee overo is imo juist iets positiefs, sterker nog het maakt paardje meer waard.
Dwerggen daarentegen ik moet nog maar afwachten of je er die nog kwijt raakt, maar zeker een flinke waarde daling.
Bovendien kunnen dragers misschien ook wel wel onderbeten of andere foute kenmerken hebben, dat zal nu pas duidelijk gaan worden of het idd daaraan ligt.

Ergens vind ik dat toch wel apart :\
Ik kan me prima voorstellen dat iemand zegt ik wil uit principe niet fokken met een dier wat een erfelijke afwijking draagt (dwerg, lwo, homo appy met nachtblindheid enz) maar de ene afwijking wel een probleem vinden maar de andere niet, om het kleurtje en het geld?
Is dan een genetische afwijking ineens iets positiefs?
Komt dat niet door de eerdere angst voor dwergen toen er niet getest kon worden?
Toen was een drager een probleem, nu niet meer.
Als ik een merrie zou kopen voor bij mijn vrije hengst, maakt het voor mij niet uit of een merrie drager is of niet. Voor bij mijn hengst die drager is, zou het wel een reden kunnen zijn om een merrie te laten staan.
Maar dat is net zo met LWO, ik laat straks een LWO+ hengstje ruinen omdat ik hem niet kan gebruiken op merries waar hij qua bloedlijnen goed bij past bij mij, die zijn namelijk zelf ook LWO+.
Daar baal ik van, dat hij ook D2 draagt maakt voor mij dan weer niets uit want de merries die ik voor hem op het oog had zijn vrij.

Ik ben wel benieuwd of dragers vaker onderbeten hebben, tot nu toe bij mij en wat ik van anderen weet niet. Zou wel eens willen weten of dieren met een onderbeet misschien minimaal dwerg zijn? Of misschien staat het wel los van dwerg bij een dier dan verder geen dwerg eigenschappen heeft? Bij andere rassen zie je ook wel eens onderbeten.
Maar goed, hoe krijg je mensen zo gek dat ze dieren met onderbeet gaan laten testen? Die eindigen toch vaak op de markt...

Overigens heb ik nog niets gemerkt van een lagere prijs voor een drager. Misschien omdat ik er gewoon open over ben en mensen uitleg wat het inhoudt en de DNA rapporten laat zien.
Onlangs nog een drager hengstje verkocht en mensen daarbij ook de keuze gegeven om voor een lagere prijs te kopen met een ruin-contract maar zij kiezen ervoor om straks de merries te testen als hij uitgroeit tot een mooie hengst.
Hengstje zelf was ook niets mis mee natuurlijk.

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:46

Zo apart is dat niet Marije... dat LWO meer geliefd is bij sommige mensen. En ik vind het overo gen dan toch nog maar een brave 'afwijking' zoals jij het wil noemen. Dus begrijpelijk dat dit minder een probleem is, want het geeft geen anatomische fouten als je veilig ermee fokt, integendeel je krijgt soms prachtige kleuraftekeningen als resultaat.

Is ook niet alleen zo bij paarden hoor, die "afwijkingen" worden in veel dierenrassen bewust gefokt...

De Rhodesian ridgeback is ook een hond met een genetische afwijking maar toch vallen mensen voor die hond ook al zijn die vatbaarder voor dermoid sinus door die pronk op hun rug;

Je hebt scottisch fold en munckins onder de katten, en ook dat zijn dieren die zo specifiek gefokt worden, sterker nog de munsckin is gewoon een dwerg en de scottisch fold krijgt overal problemen met het kraakbeen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:22

Laureas schreef:
Zo apart is dat niet Marije... dat LWO meer geliefd is bij sommige mensen. En ik vind het overo gen dan toch nog maar een brave 'afwijking' zoals jij het wil noemen. Dus begrijpelijk dat dit minder een probleem is, want het geeft geen anatomische fouten als je veilig ermee fokt, integendeel je krijgt soms prachtige kleuraftekeningen als resultaat.

Een brave afwijking met als homozygoot resultaat een veulen dat binnen 48 uur een zeer pijnlijke dood sterft als je het niet zelf af laat spuiten?
Nee als je er veilig mee fokt en bij een LWO+ dier altijd zorgt voor met een LWO- dier te dekken en dus beide ouders test, is het veulen gezond.
Sounds familiar...

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:44

Inderdaad gezond en wie weet een prachtig leuk getekend veulen als toetje op de zalm. :+

En zeg nu niet dat we dan alleen naar kleur kijken, want dat liedje is ook al erg afgezaagd aan het worden, zucht... :P
Dan moet bijvoorbeeld het appaloosa of friezen stamboek ook maar de boeken sluiten,.... terwijl die net zo streng zijn voor hun dieren op keuringen maar ja... het moeten wel appies of zwarte dieren blijven. :D

Ik kijk ook niet juist alleen naar kleur!! Anders waren al mijn dieren niet in drie of vier stamboeken geregistreerd, deed ik er geen keuringen mee...dan kan ik evengoed een LWO hengst kopen en die in een kudde shets gooien en wachten op de resultaten. :D

Ik wil gewoon gezonde correcte dieren fokken die ik persoonlijk mooi vind en met mijn hobby en dieren bezig zijn. En als jij blij bent dat ze je nu verteld hebben dat jouw merries dwerggen vrij zijn, mag je je handjes kussen, maar ik zou er een dubbel gevoel bij gehad hebben omwille van de stress dat het had veroorzaakt, dat is mijn reden van reageren geweest op dit alles.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:58

Maar het kleurtje en extra waarde wordt genoemd als reden dat LWO iets positiefs is.
Dat zijn niet mijn woorden.

Net als het ruinen van hengsten die het dwerg gen dragen maar het juist positief vinden als een hengst het LWO gen draagt?
Dat snap ik niet.
Gaat het dan om de genetische afwijking of om de kleur en het geld?

En dat sounds familiar was omdat het met het dwerg gen precies zo werkt :+
Als je een drager met een niet-drager dekt en dus beide ouders hebt getest, is de nakomeling gezond.

En over smaak valt niet te twisten maar als er bij mij zo'n wild getekend veulen zou worden geboren, denk ik dat mijn 1e reactie zou zijn om het terug te duwen. Kleur maar verder in, je bent nog niet klaar merrie! :D

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:03

nou mijn papieren zijn verstuurd, ik ben benieuwd, mocht Yuma het gen wel dragen word hij echt niet gecastreerd hoor, maar dan ga ik wel ook de merries testen
LWO+ ik hou ook van een apart kleurtje en helemaal van bont met blauwe ogen, en zolang je maar fokt met geteste dieren is er geen vuiltje aan de lucht

Dorien1

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (Be)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:42

MarijeR schreef:
En over smaak valt niet te twisten maar als er bij mij zo'n wild getekend veulen zou worden geboren, denk ik dat mijn 1e reactie zou zijn om het terug te duwen. Kleur maar verder in, je bent nog niet klaar merrie! :D


Breng maar naar hier dan O:)

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:38

Moest Alec het dragen, wordt hij wel gecastreerd.
Er zijn zoveel goede hengsten zonder het gen, dat het voor mij het niet waard is om dan met hem verder te gaan fokken.
Waarmee ik niet wil zeggen dat daarmee elke hengst die het draagt gecastreerd moet worden.

Bassenqua

Berichten: 4854
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:47

Ik begrijp Marije denk ik wel, zowel met LWO en het dwerggen 25% kans op een lijder, een dwerg of Lethal white veulen zijn beide even ernstige afwijkingen in mijn en Marije haar ogen. Bij beide genen is er niks loos als er verantwoord wordt gefokt. Dat LWO dan iets positiefs is vanwege de grillige bontpatronen en blauwe ogen klinkt dan een beetje raar want dat is het uiteindelijk natuurlijk niet. Dat wordt er van gemaakt omdat veel mensen het graag zien, maar ik vind wel dat je het er los van moet zien, het maakt het LWO gen daarom niet iets positiefs. ik zelf zie het ook graag maar voor Marije speelt kleur volgens mij niet echt een rol, dan klinkt LWO als iets positiefs enigzins apart.

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:56

Ik begrijp de vergelijking met LWO ook zeker, want ondanks dat de kleur vaak mooi wordt gevonden is het gewoon een afwijking.

Wat het testen van paardjes met onderbeet betreft. Twijfel wel eens om gewoon uit nieuwschierigheid Vegas te laten testen, het is dat hij ruin is en ik het geld er nu niet voor heb maar wie weet in de toekomst...

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:26

Om nu over het dwerggen verder te gaan. Las ik net dat in Amerika, twee hengsten positief zijn getest op D3. Terwijl de eigenaresse vorig jaar te horen kreeg dat ze vrij waren. Ze heeft op die foute informatie combinaties gemaakt met merries die ook een variant van het gen dragen en houdt nu haar hart vast voor de veulens die uit deze combinaties gaan komen.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:42

Dat ia heftig!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:04

Dat is erg vervelend.... toch negatieve die later positief bleken dus. Gelukkig heb ik geen bericht gehad dan.....

Maar wie zegt dat ze die combinaties niet had gemaakt als ze helemaal niet getest had? Het is echt heel erg l*lig dat ze dacht veilig te fokken maar al die mensen die nu niet testen lopen precies dit risico bij elke combinatie die ze maken.
Ze heeft nu dit jaar wel meer zekerheid over haar dieren, nog altijd beter als mensen die dit jaar gaan fokken zonder getest te hebben m.i. Ookal ben ik ook echt niet te spreken over dit soort fouten....toch is het onvermijdelijk om zoiets nieuws goed te kunnen ontwikkelen dat snap ik ook.
Het heeft ze ook niks extra's gekost, alleen de kopzorgen die ze nu heeft over de ongeboren veulens omdat ze vooraf weet wat de kans is. Maar het lijkt me echt niet de schuld van de foute testuitslag dat ze nu kans maakt op dwergen, niemand kan bewijzen dat ze zonder testen niet gefokt had of niet die combinaties had gemaakt.

Ze doen toch echt hun best de testen te perfectioneren, we zouden daar blij mee moeten zijn dat dit gedaan wordt en verder ontwikkeld wordt. Iets is nog altijd beter als niets.....
Maar goed, mijn eerste reactie als mij zoiets zou overkomen zou ook boosheid zijn....maar als je logisch nadenkt is het zo vreemd nog niet dat dit in de beginfase gebeurd.