Dwerggroei en fokkerij

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bassenqua

Berichten: 4854
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:15

MarijeR schreef:
Nope, op dit moment zijn er heel wat mensen die niet willen testen uit angst geen paarden meer te kunnen verkopen als er dragers bij zitten.
Of mensen die een dure hengst hebben (gekocht) en niet gaan testen uit angst geen dekkingen erbij te krijgen.

En waarom ik fel reageer? Ik snap het vanuit mijn liefde voor dieren gewoon niet dat mensen bewust risico's blijven lopen op dwerg veulens als dat niet meer nodig is.
Als dat een verkeerde reden is, shoot me!


Ben het helemaal met je eens maar het zou wat genuanceerder kunnen, dat is waar ik op doel. Niet l*llig bedoelt overigens.

Zou jij met je positief geteste merrie bij een ongeteste dure hengst gaan dekken ? Nee dus, die dekkingen lopen ze mis terwijl als de dure hengst eventueel N/N getest zou worden ze de dekking wel binnen zouden halen. Die mogelijkheid bestaat natuurlijk ook.

Bij mij zouden er juist alarm bellen af gaan als hun dure hengst uiteindelijk echt niet getest wordt. Wat weten zij wat ik niet weet en waar zijn ze bang voor ?

We zullen zien hoe het gaat lopen.

Denk dat je verstandig bezig bent Luna

Knolselder

Berichten: 4332
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:20

Ik denk, als ik NU haren opstuur nu de D3 eruit ligt, mensen misschien ook nog steeds niet 100% durven geloven dat een paardje er vrij van is? Niet ervan uitgaande dat hij vrij is, jeweet het nooit.
Pfff, ik was beter wat vroeger geweest :(

Fiorenza

Berichten: 444
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: west-brabant

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:52

Ik heb net een nieuwe hengst erbij gekocht, maar ik heb daarbij wel gewacht totdat ik zijn testuitslagen zag. Dus het is fijn om te weten dat onze beide hengsten geen drager zijn.
Ik twijfel nog of ik ook mijn merries ook zal gaan testen. Ik kan iig geen dwergjes fokken met deze kudde :)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:02

Voordeel van het ook testen van je merries is dat je straks je veulens misschien helemaal niet meer hoeft te testen (als merries ook vrij zijn) of maar op 1 mutatie en dus veel goedkoper dan een volledige test :)

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 15:30

Was het topic even kwijt, maar mijn merries zijn inmiddels ook getest.
En ook ik heb een drager, tuurlijk balen maar het is niet anders.

Wiltz Family Kahoka Peaches & Cream D2/N
Briar Patch Hope Ya Dance N/N
LMS Show Me Mocha & Cream N/N
LM's Oxeye Daisy N/N
LMS Double Lite My Fire N/N

Nu ging het testen wel wat raar, kreeg eerst alles binnen behalve Dance en Peach met alles behalve de D3 test die was bij allemaal nog pending.
Toen kreeg ik alles inclusief Dance compleet binnen, was alles dus negatief, maar alleen Peach zat er niet bij.
Dus ik vragen, eerst geen antwoord, toen was schijnbaar mijn mail doorgestuurd naar een laborant, want toen kreeg ik te horen dat de D4 bij Peach niet lukte, dat ze hem nog een keer ging doen, en anders terug ging naar het originele monster, ik vroeg toen of de rest wel wat gelukt en of ze nieuwe haren wilde, ja ze wilde graag nieuwe haren.
En toen kreeg ik ineens wel een uitslag, met alles en bleek D2 dus positief, als ze dat eerder hadden gezegd hadden ze D4 wel kunnen laten zitten, maargoed ik vond het wat raar gaan dus.

Ik ga denk ik voor alle zekerheid nog een keer een plukje van Peach opsturen en de D2 nog eens laten doen, niet omdat ze geen drager zou kunnen zijn maar omdat het testen allemaal zo raar ging.

Ik denk zeker dat testen de verkoop zeker zal beinvloeden zowel positief als negatief.
Alle veulens van Peach die positief testen zullen waarschijnlijk toch minder in trek zijn, al gaan alle positieve hengstveulens dan zowiezo bij mij al gecastreerd worden.
Maar ze blijft mijn mooiste paardje hoor. :j

En waar ik ook benieuwd naar ben, omdat we nu kunnen testen, zouden "de bekende" onderbetenfokkers nu achteraf dragers blijken?
Of alle langgerekte worsten op korte pootjes?
Of die met de extreme dishy hoofdjes?
Ben benieuwd of dat dragers gaan blijken te zijn, en of die een bepaald gen hebben.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 15:51

Wat jammer dat je ook een drager hebt maar wat fijn dat je dat nu weet!

Ik zag gisteren bij ons in de straat een dwerg peutertje (mens) met twee geen dwerg ouders, ik moest gelijk aan dit topic denken hihi de mens als dwergdrager, wij ook allemaal testen :P

Zilkesteyn70

Berichten: 511
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Westoverledingen, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 15:58

Kom ik toch weer even terug op de vraag die ik eerder al eens stelde:
Is het zo dat er " maar" 4 dwerggenen zijn of zijn er meer?
Ik vraag dit omdat onderstaande staat bij een N/N vermelding op de facebookpagina van het NMPRS :

"volgens mij maak je daar een foutje de test is alleen voor 4 dwerggennen er zijn er volgens mij nog 34 daar is nog geen test voor . Je hengstje kan dus nog steeds drager zijn van de andere dwerg gens"

Dit word gezegd door een vrij bekende nmprs fokster dus ik vraag me dan af of dit zo is , want zoja dan heb je inderdaad nog niks aan de test.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:06

Meavey schreef:
En waar ik ook benieuwd naar ben, omdat we nu kunnen testen, zouden "de bekende" onderbetenfokkers nu achteraf dragers blijken?
Of alle langgerekte worsten op korte pootjes?
Of die met de extreme dishy hoofdjes?
Ben benieuwd of dat dragers gaan blijken te zijn, en of die een bepaald gen hebben.


hier ben ik ook wel benieuwd naar, of idd, de paardjes met die kleine foutjes ook idd drager zijn :j

jammer van peach linda, maar jouw hengstjes zijn allebei N/N toch? dan kun je haar daar nog goed mee kruizen toch?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:09

Dit is recent nog besproken in dit topic.

xElienx schreef:
zover ik weet zijn het alleen deze 4 types. zo niet, dan heb je volgens mij wel de hoofdmoot

–Type 1, Diastrophia
–Type 2, Achondroplasia
–Type 3, Brachiocephalia
–Type 4, Hypochondrogenesis

http://www.horsegroomingsupplies.com/ho ... 61669.html

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 17:24

Linda, jammer van Peaches maar het grote voordeel is dat je het weet en rekening mee kunt houden met hengstenkeuzes.
Gewoon dekken met N/N hengsten en dan is er niets aan de hand. En met jouw hengstjes die al N/N zijn getest, komt dat vast goed.
Is ze nu ook drachtig van 1 van hen?

stal_HD
Berichten: 3091
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 17:30

Jammr Linda,'maar ook voor jouw respect dat je het vermeld. Super.

Ja je kunt nog een keer de test wagen, wie weet.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:03

Zilkesteyn70 schreef:
Kom ik toch weer even terug op de vraag die ik eerder al eens stelde:
Is het zo dat er " maar" 4 dwerggenen zijn of zijn er meer?
Ik vraag dit omdat onderstaande staat bij een N/N vermelding op de facebookpagina van het NMPRS :

"volgens mij maak je daar een foutje de test is alleen voor 4 dwerggennen er zijn er volgens mij nog 34 daar is nog geen test voor . Je hengstje kan dus nog steeds drager zijn van de andere dwerg gens"

Dit word gezegd door een vrij bekende nmprs fokster dus ik vraag me dan af of dit zo is , want zoja dan heb je inderdaad nog niks aan de test.

Dat is iemand die met een zoon van Deputy fokt dus dan zou je juist wel verwachten dat er getest wordt. Of niet natuurlijk (maar dat mag je niet zeggen hier...).

Linda, bij Deputy hebben ze ook overnieuw moeten testen, dat was voor de D2.
Juist bij nieuwe testen vind ik het juist goed dat ze geen enkel risico nemen en soms een extra test doen.
Je kan hen ook om uitleg vragen hoor.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:29

De enige vorm die ze niet hebben gevonden is de "teckel" vorm dus dat er nog tig andere zijn is een beetje onzin.
Ik zou juist testen als je weet dat de vader het draagt, juist dan weet je dat hij ook kan dragen.
Peach is nu dragend van Bob, ik weet niet of die getest is of gaat worden.
Idd met mijn hengsten geen probleem, of dus andere negatief geteste.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:47

Toen ik de uitslagen van mijn merries kreeg, was Bob iig niet getest. Had eerst aan Angelique de uitslag doorgegeven aangezien zij de eigenaar van de hengst is.
Mijn Bob dochters zijn iig N/N. Maar helaas zegt dat nog niets over de hengst zelf.

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:18

Hier vlakbij loopt zo'n tekkeldwerg. gelukkig ondervinden die niet heel veel hinder van hun beperking behalve dat ze niet zo heel hard kan rennen op hun korte pootjes.

Knolselder

Berichten: 4332
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:26

Zouden die ook niet sneller last krijgen van hun rug ofzo? Ik vind dat er zo ongemakkelijk uitzien...

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:31

Toch snap ik soms ook wel als mensen hun merrie niet laten testen. Ik heb Sil nu drachtig en mijn doel is dat het veulentje uiteindelijk in de sport uitgebracht zal worden. Het liefst wil ik een hengst die dan gecastreerd gaat worden. Stel dat de hengst dan vrij is getest, zou het dan uitmaken als mijn merrie een drager geeft? Eigenlijk maakt dat voor mij dan geen verschil zolang er maar geen dwerg uit kan komen. Als dit in mijn ogen de perfecte combi is zal ik deze toch niet laten staan. Maarja dit is dan dus wel afhankelijk van je fokdoel. Ik vind nog steeds dat testen een zeer goede zaak is. geen twijfel mogelijk! Helemaal als je voor de fok fokt. Als ik nog eens met een ander doel dan alleen de sport fok, zal ik ook zeker gaan testen.

Sophie_mini

Berichten: 854
Geregistreerd: 08-03-11
Woonplaats: Wiekevorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:20

Nu de drukte van het showseizoen voorbij is, had ik ook gepland om stilaan wat paarden te laten testen... Blijkt nu inderdaad dat D3 (tijdelijk) onbeschikbaar is :( Ik vind het nu wel moeilijk beslissen of ik het zonder D3 ga doen, of nog even ga aanzien tot deze weer te bepalen is. Moeilijk in te schatten hoe lang het zal duren natuurlijk!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:00

Er is nog ruim tijd voordat het dekseizoen weer begint, ik zou ook graag de D3 erbij willen hebben dus als ik nog wat te testen zou hebben nu zou ik nog even wachten. Maar mocht het in januari ofzo nog niet zijn dan zou ik wel zonder D3 gaan testen en dan eventueel later nog apart de D3, qua kosten maakt het niets als je het apart doet het is alleen maar veel meer gedoe alles dubbel op te sturen....

Knolselder

Berichten: 4332
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:53

Ik heb hetzelfde Sophie :(

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:34

ja ik wil ook die D3 erbij hebben, maar als deze er in het voorjaar nog niet is , laat ik in elk geval de andere drie testen, hoelang duurt het voor je de resultaten hebt van de test? wil Yuma getest hebben vóór zijn gastmerrietje komt

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:35

Ik wil hier ook beide dames laten testen, echter zijn nu nog jaarlingen dus heb nog eventjes!

Sophie_mini

Berichten: 854
Geregistreerd: 08-03-11
Woonplaats: Wiekevorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:41

Ik denk dat ik ook ten laatste januari afwacht... Zou ergens aangekondigd worden wanneer D3 weer beschikbaar is? Is dan ook maar vraag hoe lang die dan weer beschikbaar is. Niet dat het weer uitgeput is tegen dat haarstaal van Europa naar daar is :?

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:12

Hier dezelfde vraag ik wil milk ook laten testen en was dus ook benieuwd hoelang t duurt voordat je de uitslag terug heb

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:15

Ik had de brief begin augustus op de post gedaan en had half september de uitslag. Dus duurde zo'n 5 weken vanaf posten tot de mail met de uitslag.