Dwerggroei en fokkerij

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BlueIndigo
Berichten: 87
Geregistreerd: 23-06-13
Woonplaats: Den bosch

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:07

Dwerggroei draagt niet. Bij ons op de hoeve heeft een merrie een veulentje met dwerggroei gekregen (die nu van mij is) en dit jaar is er weer een veulentje van zelfde moeder en zelfde vader. En die heeft geen dwerggroei.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:27

Hoe bedoel je dwerggroei draagt niet? Je hebt 25 procent kans op een dwergveulen. Als je een dwerg fokt en je gaat daarna met dezelfde hengst en dezelfde merrie weer een veulen fokken heb je helemaal een bord voor je kop. Ongelooflijk dat er nog zulke mensen bestaan.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:32

lovefeodor schreef:
Dwerggroei draagt niet. Bij ons op de hoeve heeft een merrie een veulentje met dwerggroei gekregen (die nu van mij is) en dit jaar is er weer een veulentje van zelfde moeder en zelfde vader. En die heeft geen dwerggroei.

Dus jij gaat jarenlang onderzoeken ondermijnen op basis van 1 veulen? Logisch....

BlueIndigo
Berichten: 87
Geregistreerd: 23-06-13
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:34

Ymor schreef:
Hoe bedoel je dwerggroei draagt niet? Je hebt 25 procent kans op een dwergveulen. Als je een dwerg fokt en je gaat daarna met dezelfde hengst en dezelfde merrie weer een veulen fokken heb je helemaal een bord voor je kop. Ongelooflijk dat er nog zulke mensen bestaan.

Ik heb het niet gedaan!! En het kan best. Heb zelf een dwergpony. En het veulen nu is helemaal gezond!

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:34

lovefeodor schreef:
Dwerggroei draagt niet. Bij ons op de hoeve heeft een merrie een veulentje met dwerggroei gekregen (die nu van mij is) en dit jaar is er weer een veulentje van zelfde moeder en zelfde vader. En die heeft geen dwerggroei.



Beetje naïef om die combinatie nogmaals te maken. Erg risicovol. Ik had niet gok nooit gewaagd.



Marije, is het wel nodig dat je al je dieren test? Veel komen toch van dezelfde hengst/ merrie. als je weet dat vader en moeder vrij zijn, hoef je de nakomelingen in principe niet meer te testen.

BlueIndigo
Berichten: 87
Geregistreerd: 23-06-13
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:34

LadyMadonna schreef:
lovefeodor schreef:
Dwerggroei draagt niet. Bij ons op de hoeve heeft een merrie een veulentje met dwerggroei gekregen (die nu van mij is) en dit jaar is er weer een veulentje van zelfde moeder en zelfde vader. En die heeft geen dwerggroei.

Dus jij gaat jarenlang onderzoeken ondermijnen op basis van 1 veulen? Logisch....

Ik snap het niet.

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:35

lovefeodor schreef:
Ymor schreef:
Hoe bedoel je dwerggroei draagt niet? Je hebt 25 procent kans op een dwergveulen. Als je een dwerg fokt en je gaat daarna met dezelfde hengst en dezelfde merrie weer een veulen fokken heb je helemaal een bord voor je kop. Ongelooflijk dat er nog zulke mensen bestaan.

Ik heb het niet gedaan!! En het kan best. Heb zelf een dwergpony. En het veulen nu is helemaal gezond!



Misschien moet je je er eerst wat meer in verdiepen voor je zulke uitspraken doet :x

BlueIndigo
Berichten: 87
Geregistreerd: 23-06-13
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:45

"]
lovefeodor schreef:
Ymor schreef:

Ik heb het niet gedaan!! En het kan best. Heb zelf een dwergpony. En het veulen nu is helemaal gezond!



Misschien moet je je er eerst wat meer in verdiepen voor je zulke uitspraken doet :x[/quote]



Hoo verdiepen ik snap het echt niet?

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:58

Je komt hier binnenvallen met een opmerking alsof het dwerggen niet erfelijk is ofzo. Elien bedoelt dat je er misschien eerst eens over moet gaan lezen voor je zulke rare uitspraken doet.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:06

dwerggroei is verschrikkelijk erfelijk lovefeodor, en als er uit een bepaalde combi al een dwerg gekomen is moet je zelf zo snugger zijn om dat niet nog een keer te doen, je hebt namelijk maar een kleine kans dat er een gezond veulen uitkomt, jullie hebben dus geluk gehad, als ik kan voorkomen dat er een dwerg geboren word werk ik daar graag aan mee. je hebt zelf een dwerg? sommige dwergjes kunnen een redelijk goed leven leiden, maar een groot deel is ernstig gehandicapt en word niet ouder dan een paar dagen, dus fok alstublieft nooit met een dwerg :n

pipo

Berichten: 8231
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:24

ongeacht wat voorn soort dier, als je weet van een beperking, welke dan ook, moet je als mens je verstand gebruiken! Niet gebruiken
, hoe graag je ook iets zou willen. Als je zelf weet dat je een erfelijke, niet leuke afwijking heb zoals een ziekte die je voor 50% doorgeeft aan je kids.. neem je dat risico dan?? een vriend van ons heeft de Ziekte van Hutchinson, en hun hebben besloten geen kids te willen vanwege het doorgeven van het gen. Heel triest, maar achteraf een juiste beslissing. Hij in een speciaal tehuis en zij maar op en neer en voor haar mannetje. Hun hebben de keus gemaakt, paarden denken met hun geslachtorgaan wat dat aangaat.. laten wij wijs zijn en bepaalde dingen niet willen! Helaas is de mens een raar wezen! Ze hebben een dier en gaan in een opwelling langs een hengstje. Dit in tegenstelling tot een goed fokker. Petje af voor hen die zich erin verdiepen.. die moeten hun veulens zien te verkopen voor meer dan de huis tuin en keuken vermeerderaar. Maar proberen hun kopers zoveel mogelijk te behoeden voor verborgen gebreken.

FotosbyElles

Berichten: 333
Geregistreerd: 04-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:29

En waar kan ik deze link vinden? Misschien handig om mijn hengstje te laten keuren voordater iets verkeerd gaat!

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:31


FotosbyElles

Berichten: 333
Geregistreerd: 04-11-12

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:36

Helemaal overheen gelezen! Toch bedankt!

probabeest

Berichten: 2459
Geregistreerd: 25-01-07
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:28

hoop ook dat deze test snel in europa te doen zal zijn voor een redelijke prijs.
vind de prijs in amerika trouwens niet schokkend en zeker acceptabel (hoewel ik ook wel begrijp dat je met meerdere paardjes je jezelf best even achter de oren zal krabben :D )

dragers zou ik ook zeker niet direct uitsluiten maar wel weer alleen verder mee fokken met een getest vrij dier.
dat zal misschien best even zoeken zijn in het begin maar zo heb je wel steeds meer kans op een vrije nakomeling waardoor hopelijk ooit het dwerggen redelijk uitgeroeid kan worden.

hopelijk dus snel in europa beschikbaar en dan mogen ze van mij binnen het stamboek direct beginnen om het voor bv de nieuw te keuren hengsten verplicht te stellen om ze te laten testen.
Niet om ze direct uit te sluiten voor de fokkerij maar wel zodat je als fokker een wel overwogen keus kan maken om een drager wel of niet te gebruiken in combinatie met bv een vrije merrie.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:29

probabeest schreef:
hoop ook dat deze test snel in europa te doen zal zijn voor een redelijke prijs.
vind de prijs in amerika trouwens niet schokkend en zeker acceptabel (hoewel ik ook wel begrijp dat je met meerdere paardjes je jezelf best even achter de oren zal krabben :D )

dragers zou ik ook zeker niet direct uitsluiten maar wel weer alleen verder mee fokken met een getest vrij dier.
dat zal misschien best even zoeken zijn in het begin maar zo heb je wel steeds meer kans op een vrije nakomeling waardoor hopelijk ooit het dwerggen redelijk uitgeroeid kan worden.

hopelijk dus snel in europa beschikbaar en dan mogen ze van mij binnen het stamboek direct beginnen om het voor bv de nieuw te keuren hengsten verplicht te stellen om ze te laten testen.
Niet om ze direct uit te sluiten voor de fokkerij maar wel zodat je als fokker een wel overwogen keus kan maken om een drager wel of niet te gebruiken in combinatie met bv een vrije merrie.

helemaal mee eens Natas

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:18

Ik denk dat er ook best nog paardjes naar voren komen die volledig dwerg zij (genetisch)

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:44

Ik heb zelf mijn paardjes bij het appaloosa stamboek, ik zou mijn twee kleinste hengsten graag willen laten testen om zeker te weten dat die vrij zijn. Ik zie dat zeker als meerwaarde voor de fokkerij.

probabeest

Berichten: 2459
Geregistreerd: 25-01-07
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 22:01

LadyMadonna schreef:
Ik denk dat er ook best nog paardjes naar voren komen die volledig dwerg zij (genetisch)


misschien zelfs dat wel ja, die mogen van mij trouwens wel direct geheel voor de fokkerij uitgesloten worden en op grond daarvan niet goed gekeurd worden.
en dan bedoel ik veterinair niet goed = geen dekbonnen!

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 22:12

idd, dwergen moeten wel uit de fokkerij gehaald worden, zo nu en dan meen ik wel een dwerg op de keuringen te zien die dan toch goedgekeurd word, moet niet kunnen vind ik ( vind ik he)

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 22:25

LadyMadonna schreef:
Ik denk dat er ook best nog paardjes naar voren komen die volledig dwerg zij (genetisch)

Die zijn wel echt gehandicapt hoor...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 22:30

Ik denk dat er zeker paardjes zijn die er op het oog correct uitzien, maar toch genetisch dwerg zijn.

BlueIndigo
Berichten: 87
Geregistreerd: 23-06-13
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 22:48

jolandje schreef:
dwerggroei is verschrikkelijk erfelijk lovefeodor, en als er uit een bepaalde combi al een dwerg gekomen is moet je zelf zo snugger zijn om dat niet nog een keer te doen, je hebt namelijk maar een kleine kans dat er een gezond veulen uitkomt, jullie hebben dus geluk gehad, als ik kan voorkomen dat er een dwerg geboren word werk ik daar graag aan mee. je hebt zelf een dwerg? sommige dwergjes kunnen een redelijk goed leven leiden, maar een groot deel is ernstig gehandicapt en word niet ouder dan een paar dagen, dus fok alstublieft nooit met een dwerg :n

Nee tuurlijk niet dat doe ik ook niet maar dat was bij ons op de hoeve daar verzorg ik.

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 22:52

Ik heb er 2-3 jaar geleden ook 1 op de keuring voorbij zien komen waar ik sterk mijn twijfels bij had... Deze werd veterinair ggk ondanks zijn ontzettend korte pootjes en hele lange rug etc. Deze werd niet getoond tijdens de pemiekeuring. Het ging hun er alleen om dat ze een dekbon bij hun eigen merries kregen. Zagen ze de bui al hangen, of....


Mochten het verplicht gesteld worden bij goedkeuring, is het misschien ook wel een mogelijkheid om een vrijstelling te krijgen als je aan kunt tonen dat het dier uit 2 vrije ouders komt. Misschien maakt dit het ook aantrekkelijker om met 2 vrije dieren te fokken.

probabeest

Berichten: 2459
Geregistreerd: 25-01-07
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 22:53

zou best logisch zijn Elien, als beide ouders vrij zijn moet de nakomeling het dan automatisch ook zijn dus waarom zou je er dan een dure test tegen aan gooien.