Dwerggroei en fokkerij

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
monnikenburg

Berichten: 2448
Geregistreerd: 03-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 11:41

Afbeelding
Dit kleintje is gisteren bij ons dood geboren.
Blijkt dus dat mijn merrie ook dwerg drager is.

Bassenqua

Berichten: 4854
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:48

Kan de foto niet zien Diana maar niet leuk. Hoe gaat het met de merrie ? Trekt ze het een beetje ? Die van mij was van het padje af toen ze haar veulen vorige maand verloor, zzoooo zielig.

Je treft het niet echt met je mini fokkerij. :(:)

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:51

LADR schreef
Citaat:
Die 80% is een schatting en ik denk dat dat heel aardig klopt. Als ik mij niet vergis is het zelfs John Eberth die deze schatting heeft gemaakt.


Dat weet ik niet, maar pas alsjeblieft op om de AMHA gelijk te stellen aan álle ministamboeken, want dat is gewoon niet reeel.

Er is daar een ongelukkige samenloop van genen geweest met als doel om heel 'klein' te fokken.

Een stamboek als het NAS heeft een veel grotere menging van grotere en kleinere genen en waarschijnlijk alleen daardoor al genetische opbouw die minder problematisch is.

En bij de shetten zie je dat mensen vaak in hun eigen maat blijven fokken, waardoor er daar zelfs binnen de maten hele grote verschillen zouden kunnen bestaan.

Met de nadruk op zouden kunnen, want het blijft natte vingerwerk.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:17

Als dat klopt dat binnen het AMHA 80% drager is zou het me eerlijk gezegd niet verbazen. Er is zoveel met dezelfde hengsten gefokt en natuurlijk veel met echte dwergen. 50% kans op een drager vind ik een flink percentage. 25% kans op een dwerg vinden we al veel. Wat Adinda zegt, ik geloof niet dat het binnen het NSPS en NAS net zo hoog is. NMPRS kan ik geen uitspraak over doen omdat er erg veel AMHA dieren rondlopen.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:24

Zal heftig zijn voor het stamboek als inderdaad blijkt dat 80 procent drager is..

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:31

Pas als er een test is komen we erachter hoeveel dragers er zijn. Maar ik geloof ook dat het percentage hoog is bij de AMHA's , zeker in Europa omdat hier de genenpoel nog kleiner is. Of het 80% is... ik hoop het niet.

Bij AMHR speelt het waarschijnlijk weer minder.

monnikenburg

Berichten: 2448
Geregistreerd: 03-09-10

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:08

blijkbaar is er bij de friezen dus een test, nu hopen dat ze hem overal toe kunnen en gaan passen waar dat nodig is

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:02

Bij mijn weten is nog niet bekend of de test voor de specifieke afwijking bij Friezen, ook bij de teckeldwerg 'skeletical atavism' kan worden toegepast. Ik meen dat Utrecht hier wel mee bezig was, maar dat zou je bij hen moeten navragen...

Hoe dan ook is dat niet hetzelfde probleem als de mutaties op AKAN die dus de typische dwergvormen bij de minis veroorzaken. Daar moet dan dus sowieso een aparte test voor worden ontwikkeld.

monnikenburg

Berichten: 2448
Geregistreerd: 03-09-10

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:39

maar als de ene test ontwikkeld kan worden kan misschien ook de andere toekomst worden

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:13

Als ik het goed begrijp is er een test ontwikkeld

Citaat:
NaMe: JohN e. eBerth From: Versailles, Ky. Degrees and institute where received: BA, Biology, DePauw University MS, Genetics, University of Kentucky John eberth has worked with horses his entire life in multiple areas within the equine industry. Pursuing equine genetics for his graduate degree was a natural next step. “There is no better place to go for that than the horse capital of the world and the university of kentucky Gluck equine research center,” he said. during the summer of 2013, eberth completed his master’s degree in equine genetics in the department of Veterinary science under the supervision of Gluck center professor ernie Bailey, Phd. his research uncovered four mutations in the gene aggrecan (the major structural protein of cartilage) that are associated with dwarfism in the miniature horse. This gene produces a protein that is an integral constituent of articular cartilage, he said. These dwarfisms have various phenotypes (physical characteristics) ranging from embryonic lethals (causing death) to dwarfs that grow to maturity and develop various bone growth abnormalities. “This bone growth abnormality results in varying severity of restriction and/or loss of normal function for the horse that secondarily can cause death,” he said. eberth said all of these mutations are inherited recessively, so it is an unfortunate circum- stance to discover a foal is a dwarf and that the parents carry the mutation. With the assistance of kathryn Graves, Phd, director of the animal Genetic Testing research Laboratory, eberth developed the tests for dwarfism for these mutations. “my hope is that these tests will help the breeders of miniature horses and assist them in producing miniatures without these deleterious mutations,” he said. eberth is continuing his graduate studies in genetics with a Phd program at uk and hopes to solve other problems related to the health and performance of horses.
http://www2.ca.uky.edu/gluck/images/BED/BED-Mar2014.pdf

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:14

ja ik las het ook al op fb, ben heel benieuwd óf en wannéér het gebruikt gaat worden in Nederland :D

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:53

Ik ben ook heel benieuwd wanneer ze beschikbaar komen en de prijzen.
Denk dat de laboratoria er op zich goed animo voor kunnen verwachten.

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:56

dat denk (hoop) ik ook :P

Bassenqua

Berichten: 4854
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:22

Wow, dat zou nog weleens een flinke dreun kunnen geven aan zowel fokkers als stamboek. Weer veel denkwerk om de verstandige beslissing te nemen om hier mee om te gaan. Ben benieuwd maar ook enthousiast...mits er goed mee om gegaan wordt maar ja wat is goed ?

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:25

Bassenqua schreef:
Wow, dat zou nog weleens een flinke dreun kunnen geven aan zowel fokkers als stamboek. Weer veel denkwerk om de verstandige beslissing te nemen om hier mee om te gaan. Ben benieuwd maar ook enthousiast...mits er goed mee om gegaan wordt maar ja wat is goed ?


Dat is een goede vraag! Vooral als je hoort dat er naar schatting zoveel dieren zijn met een dwerggen.

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:36


Dorien1

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (Be)

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:43

Waw dat is supergoed nieuws dat ze dit kunnen testen. Zou dit in europa binnenkort ook kunnen? In ieder geval haar opsturen naar usa is niet onmogelijk. En 150 dollar valt nog mee voor zo'n nieuwe testen, als je weet wat de ontwikkeling kost voor zo'n dingen.

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:46

Het zijn vier testen, en als je voor $150 de geboorte van een dwergveulen kan voorkomen, is het dat toch wel waard lijkt mij.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:59

Is hier een goed nieuws artikel van? (Link)
Lijkt me toch wel iets voor de voorpagina dit :j

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:14

Kan er niets van vinden, alleen het artikel in The Horse magazine, wat Little Kings Farm Dinsdag door mailde. Maar die link is hier al genoemd.

Dorien1

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (Be)

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:58

En wie gaat nu effectief testen hier?
Ik heb meer info gevraagd alvast hoelang de test duurt en wanneer je resultaten mag verwachten.
Ook moet er een import papier bij omdat onze DNA stalen van buiten Amerika komen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 13:19

Ben ik ook benieuwd naar. Zou mooi en makkelijk zijn als bijv van hearingen de testen ook aan gaat bieden

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 14:01

zodra het in nederland ook te testen is ga ik ook testen, mits het betaalbaar blijft ;)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 14:36

Ik heb ook al een mailtje gestuurd voor meer informatie, o.a. of er ook een groepskorting komt voor 10+ of 20+ paarden.
Zou zelf het liefst alle paardjes in 1x laten testen maar dan zit ik over de $3000.
Al is het dat misschien ook wel waard als je daarmee dwergveulens kan voorkomen...

Overigens denk ik niet dat je dragers meteen uit moet sluiten van de fokkerij, wel uitsluitend met geteste dieren fokken als je eenmaal weet dat het een drager is. Zou nog mooier zijn als het op het papier zou worden vermeld en als zo'n test verplicht zou worden bij veulenregistratie. Maar dan ben je wel een aantal jaar verder ben ik bang, ook gezien de kosten.
Ik ben heel benieuwd hoe de verschillende stamboeken dit op gaan pakken.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:40

dragers hoeven niet bij voorbaat uit de fokkerij, maar je weet wel dat je een risico loopt als je ermee doorfokt, het risico op dwergen word dan zeker een stuk kleiner, als ik nu al die narigheid lees over geboren dwergen, dan wil je dat toch helpen voorkomen, het lijkt ook wel steeds meer voor te komen