Dwerggroei en fokkerij

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 12:57

Moderatoropmerking:
In een ander topic ( [SMP] NMPRS hengstenkeuring 2014 ) is een heel interessante discussie ontstaan over dwerggroei en fokkerij. In overleg hebben wij besloten om het topic te splitsen. In dit topic kan verder gediscussieerd worden over het desbetreffende onderwerp.

Het splitsen is vooralsnog niet helemaal gelukt, de openingspost is verdwenen en Tosadog is topicstarter geworden. Vandaar dat ik binnen de post van Tosadog op dit moment een nieuwe openingspost geschreven heb. We gaan proberen om dit nog recht te zetten. Omdat het topic voor de rest compleet is, is het bij deze geopend.

Groetjes Animal



Sappos schreef:
En wat dacht je van investeren in een test om dwergdragers uit de fokkerij te halen. Het is een enorm taboe binnen het stamboek en de fokkers, maar feit is, er lopen er en veel ook. Investeer in de toekomst, verbeter je naam als rommelstamboek (hoewel de kwaliteit van de hengsten echt wel vooruit is gegaan vergeleken met 3-4 jaar geleden. Idem bij de veulens) en leg nog eens de nadruk op het beeld wat ze willen zien. Er zijn best een hoop mogelijkheden, dan kan je namelijk wel meerdere bezichtigingen toevoegen, selectiever zijn op het goedkeuren en hopelijk een hoop echt goede hengsten overhouden.
Alleen dit is niet volgend jaar geregeld, ik ben verder natuurlijk niet bij de ledenvergadering omdat het fokgedeelte mij veel minder interesseert en dat voor mij niet (meer) relevant is.


Tosadog schreef:
helemaal met je eens Sap.
En als de test op het dwerggen er is kun je als stamboek toch een behoorlijke stap maken. Maar wat je zegt er is een enorm taboe op dat gebied.
En idd al deze veranderingen voer je niet even 1-2-3 door en dat hoeft ook niet maar stapsgewijze invoering verspreid over een paar jaar zou al heel mooi zijn.

Sophie_mini

Berichten: 854
Geregistreerd: 08-03-11
Woonplaats: Wiekevorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:16

Ook ik ben volledig akkoord! :j

Annebet_

Berichten: 887
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: Rillaar

Re: NMPRS hengstenkeuring 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:59

Ik ook! Absoluut!

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: NMPRS hengstenkeuring 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 16:43

Helemaal!

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: NMPRS hengstenkeuring 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:29

Ik denk alleen dat veel mensen niet mee willen werken hieraan, het wordt natuurlijk errug pijnlijk. Imo mag er best een openbare lijst met dwergdragers en een verplichte dwergtest bij de HK. Wat er dan bij de merries gedaan wordt weet ik niet want het zijn natuurlijk niet alleen de hengsten die bijdragen eraan. Uiteindelijk wil je gewoon een gezond varierend sterk stamboek hebben. Dat mensen gaan zeggen "Oh wow heb jij een NMPRS paardje" :oo
En uiteindelijk, als de prijzen van goedkeuring stijgen, stijgen dekkosten, stijgen kosten voor merriehouder en worden de veulens dus duurder wat alleen maar goed is voor de markt.

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:58

zo is dat sap, maar hoe doen we dat? of meer.... hoe doen zij dat?

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: NMPRS hengstenkeuring 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:10

Moest ik weten dat mijn hengst drager is, dan gaan zijn ballen eraf. Al zou ik het uiteraard heel erg jammer vinden, want uiteindelijk hou je je hengst een hengst omdat je hem leuk vindt.

Het lastige is dat elk paard dat veterinair goedgekeurd wordt, mag dekken. Ookal hebben ze terecht geen premie gekregen. De dwergtest zou dan eigenlijk gedaan moeten worden voor de veterinaire keuring, eventueel bij het opgeven van de hengst voor de keuring? Zodat de resultaten gekend zijn voor de keuringsdag zelf?
Inderdaad moeilijk om zoiets te regelen...

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:27

Er zijn ook hengsten die helemaal nergens gekeurd worden en erg gewild zijn bij fokkers, er zijn immers erg mooie dieren bij die het op show wel heel goed doen.

Naar het schijnt zouden er enorm véél dwergdragers zitten in de miniatuurpaarden wereld, het zou best kunnen dat de helft of zeker 1/3 van de fokdieren zou afvallen.

Bij het BMP mag een hengst die veterinair goed is gekeurd maar geen premie bij het showgedeelte heeft gekregen niet dekken, is gebleken na de laatste hengstenkeuring.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:29

Niet zo moeilijk toch, geen testuitslag geen keuring en bij de merries hetzelfde geen testuitslag geen papier bij een veulen maar goed dat zal er wel nooit van komen.
Bij velen zijn de namen van dwerggendragers wel bekend maar er wordt weinig hard op over gesproken. Daarbij vinden sommige fokkers dat ze ook wat goeds aan het stamboek toevoegen en die ene dwerg wordt dan wel weg gewerkt en wordt niet meer over gesproken. Wil wel even laten zien wat ze voor slechts toe kunnen voegen http://oi44.tinypic.com/j0a5nn.jpg

Dorien1

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (Be)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:33

Sap ik ga ook akkoord met je. Maar... We gaan er met ze'n allen wel rekening mee moeten houden dat je mogelijks met een klein deel geschikte ouderdieren gaat overblijven als stamboek.

Bestaat zo n test eigelijk al? Ik dacht dat ze daar wel meebezig ergens waren...( USA?)

Ik wil langs hier eigelijk -waarvoor ik hier even bijlas :-) - iedereen graag succes wensen met de HK! Veel mooie hengsten hier al zien passeren.
Laatst bijgewerkt door Dorien1 op 14-01-14 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:34

Denken er mensen nu echt dat er iets goed kan zijn aan het dwerggen? Wat vreemd toch? Al heb ik ook al gehoord dat het dwerggen erg dicht gesitueerd zou liggen bij hetzelfde gen dat zorgt voor de mooiste kenmerken bij de mini's. Bedoelen ze dat dan?

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:41

tamara, de vader van dat diertje is ook geruind ;)

hoe zit het met dwerggen? als één van de ouders het heeft, krijgt het veulen het dan ook mee? als drager? als dat zo is , ben ik ervoor alle dwergendragers uit de fokkerij te halen, maar ja, dat is wel onbegonnen werk denk ik, er zijn hengsten, die werkelijk prachtig zijn, en superster en weet ik wat nog meer, maar waar van bekend is dat ze dwergveulens hebben gegeven, dan vraag ik me toch af, waarom met zo'n dier fokken?

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:41

Dorien1 schreef:
Sap ik ga ook akkoord met je. Maar... We gaan er met ze'n allen wel rekening mee moeten houden dat je mogelijks met een klein deel geschikte ouderdieren gaat overblijven als stamboek.

maar wel gezonde...

Dorien1

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (Be)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:43

Ja dat klopt jolandje, dragers zijn gezond. Dwergen niet. De theorie wil dat dwergen het gen dubbel hebben dus van mams en paps en dragers hebben het gen maar 1 keer en geven het zelf niet altijd door

Zo'n test kan veel leed voorkomen dus want je ziet het dus niet zomaar of een dier drager is of niet

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: NMPRS hengstenkeuring 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:08

Ik doel ook niet op de vader van Coco, die is idd netjes gecastreerd daar heb ik alle respect voor ! Ik heb het over de mensen die weten dat hun hengst een dwerg heeft gegeven maar wel doorgaan met fokken !

Sophie_mini

Berichten: 854
Geregistreerd: 08-03-11
Woonplaats: Wiekevorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:11

Ik ben ook voorstander van verplichte test op het dwerggen!
Van een aantal dragers is het onder ons mogelijk al wel geweten, maar van evenveel weten velen het niet... Ik krijg gewoon bang om paardje te kopen, of om merrie buitenaf te laten dekken! Voor zelfde geld leg je som geld neer, om dan later te moeten horen dat ze mogelijk dwerggen dragen.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:12

Letsdunit schreef:
Ik doel ook niet op de vader van Coco, die is idd netjes gecastreerd daar heb ik alle respect voor ! Ik heb het over de mensen die weten dat hun hengst een dwerg heeft gegeven maar wel doorgaan met fokken !


De moeder can Coco wordt nog wel mee gefokt hè. Echt apart!

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:14

nu kun je het vooral van de jonge hengsten niet weten, je komt er pas achter op het moment dat er een dwerg word geboren en dat kan jaren duren , want dat gaat dan alleen in combinatie met een andere drager

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:16

Ik ben ook zeker voor zo'n test.. Als het erbij mij uit zou komen word er ook echt niet meer gefokt met dat paardje

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:17

jolandje schreef:
nu kun je het vooral van de jonge hengsten niet weten, je komt er pas achter op het moment dat er een dwerg word geboren en dat kan jaren duren , want dat gaat dan alleen in combinatie met een andere drager


En dan nog zal er veel achter worden gehouden.. Zo ken ik er ook wel..

Happinez

Berichten: 8372
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:20

Ymor schreef:
Letsdunit schreef:
Ik doel ook niet op de vader van Coco, die is idd netjes gecastreerd daar heb ik alle respect voor ! Ik heb het over de mensen die weten dat hun hengst een dwerg heeft gegeven maar wel doorgaan met fokken !


De moeder can Coco wordt nog wel mee gefokt hè. Echt apart!

je was me net voor, kwam dr pas nog tegen online .. drachtig en al.
Als je het weet wil je toch niet verder fokken met zo'n dier.
Hetzelfde verhaal als de hengst. maarja kleur hé ...

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:23

Klopt helaas wordt er op zo'n moment heel simpel gedacht, als ik maar een hengst uit zoek die het mogelijk niet heeft zit ik goed -:(-

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:24

Happinez schreef:
Ymor schreef:

De moeder can Coco wordt nog wel mee gefokt hè. Echt apart!

je was me net voor, kwam dr pas nog tegen online .. drachtig en al.
Als je het weet wil je toch niet verder fokken met zo'n dier.
Hetzelfde verhaal als de hengst. maarja kleur hé ...


Ik zou het dan ook niet meer Willen inderdaad. En dan als excuus gebruiken ja als het een dwerg wordt dan heb ik hier genoeg ruimte om het aan te houden. Net of dat het hele punt is!!

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:28

maar kleur zegt ook niet alles..
als er zo een test zou zijn in nl zou ik als ik wil fokken met mijn joekel wel echt zo een test laten doen gewoon om zeker te zijn dat ze geen dwerg fokt.

snap ook eerlijk gezegd niet waarom men zou willen fokken met een dwerg want dat leid enkel tot enorme misvormde/ gehandicapte paardjes..

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:35

Nathalie er word ook niet gefokt met dwergen( uitzonderingen,lees idioten daargelaten) maar met dwerggendragers, en dat is niet altijd bekend, maar vaak ook wel en dat snap ik dan weer niet, het zal sommige fokkers niet uitmaken denk ik, dat er één op de 50 veulens "doodgeboren" word