shetlander of toch niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

myloveJules

shetlander of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 21:33

Hallo, ik heb 6 jaar geleden een shetlander gekocht. Hij was al redelijk groot 1m10.Toen was hij 1 jaar. Ze zeiden dat de moeder en vader 95cm groot waren.(we hebben ze ook gezien). Maar hij heeft een enorme groeispurt gehad!Hij is nu 1m24. Kan dit wel voor een shetlander? Hebben die mensen ons gewoon wijs gemaakt dat hij een shetlander is? (ik zou er een fotot bijzetten voor duidelijkheid maar ik weet niet hoe het moet :D )

Alvast bedankt !

ayla31

Re: shetlander of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:35

Dit is zelfs al een b pony...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:35

:oo dan denk ik dat de vader geen shet was...

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:36

Tot 1,07 is het volgens mij officieel een shetlander...

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:36

Foto? :D

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:37

Een shetlander mag (dacht ik) niet groter zijn dan 1.07m, dit is dus geen shetlander meer en het lijkt me niet dat beide ouders 95cm zijn.. die mensen hebben het je denk ik toch echt wijs gemaakt..
Foto's zet je neer door tinypic.com foto uploaden en dan de url tussen [img ][ /img] te doen

love_nelzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:38

Tja, of je had een hele grote shetlander, maar lijkt me niet. Als de ouders zo groot waren... Weet je zeker dat dat de ouders waren? Lijkt me wel raar maar zou kunnen. Misschien zijn de ouders van zijn ouders groter en zijn de kinderen niet erg groot geworden. Tis wel raar. Maar goed, veel suc6 verder met het uitzoeken en ik hoop dat je hier iets aan hebt, ja ik weet het is een beetje onduidelijk en raar ;-)!!

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:42

Ik geloof er niks van dat die dan uit 2 shetjes van minder dan een meter groot is gekomen.
Ben nu ook wel benieuwd naar een foto.
Haha zou het een kruising shet met welsh zijn?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:42

heb je niet gewoon een welsh kruising shet??

Arianaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:43

Het kan sowieso geen shet zijn
Ben benieuwd hoe die eruit ziet

myloveJules

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 21:51

http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2encfp5&s=5#.UtWS2PwVHMw
Hier op deze pagina staat de foto!
Ik weet niet dat het opengaat ik kreeg de foto er niet opgezet.
Op de foto lijkt hij kleiner ik stond heel ver van Jules (de pony).
In het echt is hij echt wel zo groot! Dat jullie niet denken dat ik iets verzin :P .
Sorry , ik vond geen betere foto!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:19

CharlesZ schreef:
Een shetlander mag (dacht ik) niet groter zijn dan 1.07m, dit is dus geen shetlander meer en het lijkt me niet dat beide ouders 95cm zijn.. die mensen hebben het je denk ik toch echt wijs gemaakt..
Foto's zet je neer door tinypic.com foto uploaden en dan de url tussen [img ][ /img] te doen

Om ingeschreven te worden in het hoofdstamboek mogen ze inderdaad maximaal 1.07m zijn. Dat wil niet zeggen dat er nooit shetlanders zijn die groter worden, ik kende een shet met papieren die op twee jarige leeftijd al over de 1.07 zat en dus ook de maat was gegroeid. Het blijft dan gewoon een shetlander, alleen mogen ze niet worden opgenomen in het hoofdboek.

Het kan maar het zou mij niets verbazen als papa de echte papa niet is want uit twee ouders van 95 cm een pony van 1.24 is wel een heel groot verschil.

EsmeexRoosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:30

De ouders van mijn shet zijn beide 98 cm en mijn shet is 1.12 m geworden, ook apart.
Maar 1.24 is wel erg groot..

myloveJules

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 19:49

ja, vind ik ook maar het is echt zo. Maar ik denk dat de verkopers ons iets hebben wijs gemaakt.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:12

Misschien eens shet x IJslander? Ik ken genoeg IJslanders die eruit zien als reuzeshetlanders :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:13

Of shet x welsh.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:21

Brainless schreef:
Of shet x welsh.

Kan ook ja! Maar meestal is een welsh toch wat smaller gebouwd, dus dan zal het veulen er waarschijnlijk ook wat ranker uit zien.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:22

nienke555 schreef:
Brainless schreef:
Of shet x welsh.

Kan ook ja! Maar meestal is een welsh toch wat smaller gebouwd, dus dan zal het veulen er waarschijnlijk ook wat ranker uit zien.

A/B welshjes kunnen zeker wel breed gebouwd zijn.

NardoLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:25

myloveJules schreef:
Hallo, ik heb 6 jaar geleden een shetlander gekocht. Hij was al redelijk groot 1m10.Toen was hij 1 jaar. Ze zeiden dat de moeder en vader 95cm groot waren.(we hebben ze ook gezien). Maar hij heeft een enorme groeispurt gehad!Hij is nu 1m24. Kan dit wel voor een shetlander? Hebben die mensen ons gewoon wijs gemaakt dat hij een shetlander is? (ik zou er een fotot bijzetten voor duidelijkheid maar ik weet niet hoe het moet :D )

Alvast bedankt !

De mensen hebben jullie dit wijs gemaakt! Alles wat groter is dan 1,07 cm is al geen shet meer!!
Waarschijnlijk is het een kruising shetxwelsh. Ookal staat in de papieren shet en is hij bij de NSPS (Nederlands Shetland Pony Stamboek) is het geen shet

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:26

NardoLove schreef:
myloveJules schreef:

Alvast bedankt !

De mensen hebben jullie dit wijs gemaakt! Alles wat groter is dan 1,07 cm is al geen shet meer!!
Waarschijnlijk is het een kruising shetxwelsh. Ookal staat in de papieren shet en is hij bij de NSPS (Nederlands Shetland Pony Stamboek) is het geen shet

shetten kunnen best boven de 1,07 komen, worden ze alleen niet meer opgenomen in het stamboek. dan nog hoeft het niet direct geen shet te zijn.

NardoLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:31

Citaat:

shetten kunnen best boven de 1,07 komen, worden ze alleen niet meer opgenomen in het stamboek. dan nog hoeft het niet direct geen shet te zijn.[/quote]

Dan worden ze wel in het stamboek opgenomen maar officieel is het dan geen shet meer.
Ik ben zelf een NSPS lid en heb het nagevragen i.v.m. dat een oud paard veulen van mij (daarmee bedoel ik alweer paar jaar geleden) ook stond ingeschreven bij NSPS

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:32

Misschien zit er in het stamboek een aantal grote pony's? Dus vader/moeder van moederdier en vader/moeeder van vaderdier. Of zelfs verder terug. Dit kan wel eens gebeuren.
Weet je wel zeker dat dit de ouders waren en het ook echt shetlanders waren? Niet toevallig een welshje oid?

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:34

NardoLove schreef:

Ik vind dit een beetje kort door de bocht. Als je een shetlander uit het NSPS, en dus officieel shetlander, laat dekken door een andere shetlander uit het NSPS, en dus ook officieel een shetlander, vind ik dat dat het veulen ook een shetlander maakt. Ook voldoet hij niet aan de normen. Zo vind ik een fries met een kleine aftekening ook gewoon een fries.

Verder zou ik het toch nog eens navragen aan de vorige baasjes, misschien kunnen zij jou verder helpen door informatie te geven over een mogelijke vader? Het lijkt me iig heel bijzonder dat het veulen bijna 30 centimeter groter is dan zijn ouders

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:29

NardoLove schreef:
Dan worden ze wel in het stamboek opgenomen maar officieel is het dan geen shet meer.
Ik ben zelf een NSPS lid en heb het nagevragen i.v.m. dat een oud paard veulen van mij (daarmee bedoel ik alweer paar jaar geleden) ook stond ingeschreven bij NSPS

Nee het blijft gewoon een shetlander, het wordt niet plotseling een ander ras omdat het beest toevallig net wat te groot is geworden. Maar ze kunnen niet in het hoofdstamboek worden ingeschreven, ze kunnen uiteraard wel in het veulenboek staan want als veulen wist je nog niet of ze de maat uit zouden gaan.
Om door de stamboekopname te komen mag de pony op 3 jarige leeftijd niet groter zijn dan 1.05m en op vierjarige leeftijd of ouder niet hoger dan 1.07. Maar het blijft gewoon een shetlander, alleen geen stamboek shet meer. Mijn IJslander zou ook gewoon een IJslander blijven als ik haar om wat voor reden dan ook uit het stamboek haal.

Het wordt natuurlijk wat anders als het dier nooit in het veulenboek heeft gestaan of waarbij een van de ouders geen papieren heeft, dan zou het zo kunnen dat het geen echte shet is.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:46

Inderdaad wat hierboven staat :j
Een Shet die toevallig groter wordt dan 1,07m is nog steeds een Shetlander :P
Zou wat zijn als het ras dan ineens veranderd zeg :')

Heb je toevallig een betere foto van je pony?
Zo van de achterkant is er weinig zinnigs over te zeggen ;)
1,24m is echt extreem groot, ken ze zelf wel van 1,12m maar als je zegt 1,24m zal het eerder een kruising zijn.
Als je zeker weet dat de shet die je zag de moeder is, dan zal het toch een andere vader geweest zijn, verkopers zeggen wel vaker dingen om van hun pony's af te komen...