shetlander bijt kind.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geloofhoop

shetlander bijt kind.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 13:29

Beste Bokkers,

Een kennis vroeg aan mij of ik hier een bericht wou achter laten over haar shetlander.

Het gaat over een shetlander ruin die mevrouw 3maanden geleden heeft over genomen van een man die ernstig ziek was, Samen met 3 andere shetlanders staat hij al gezellig aan huis. Mevrouw heeft een dochter van 5 jaar oud, en ze wilt graag dat haar dochter samen met Guusje (zo heet de shetlander. ) aan de slag gaat. Poesten gaat goed als hij vast staat.
Maar als ze hem samen met haar moeder uit het land wil halen, valt ze haar dochter aan. Ook als ze samen gaan wandelen, bijt hij haar. Hij heeft dus totaal geen respect voor kinderen. Nu is onze vraag, hoe kunnen we die respect van hem krijgen. Hoe kun je dat op een GOEDE manier gaan trainen?
Hoop op wat goeie reacties!

Grz

Pluttersput

Re: shetlander bijt kind.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:02

Een flinke knal geven als hij bijt. Is hij helemaal gek geworden... Desnoods een zweepje erbij, maar in ieder geval zodra hij bijt een lel geven..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:05

Pluttersput schreef:
Een flinke knal geven als hij bijt. Is hij helemaal gek geworden... Desnoods een zweepje erbij, maar in ieder geval zodra hij bijt een lel geven..

Daar ga ik helemaal in mee.. En nee, dat os noet zielig.. Dat is opvoeden.. En dat kan beter wat harder, dat de boodschap duidelijk aankomt.. Dan dat je een keer foei zegt en het gaat van kwaad tot erger..

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:08

Mijn lieve verzorgshetlandertje had ook een keer de neiging om niet braaf te zijn en om te willen keren.
Gewoon met mijn hand een tik gegeven op zijn achterste en hij doet het nooit meer.
Duidelijk maken dat het kind boven hem staat, als zij er bang voor is, dan is het snel klaar, dat heeft hij door en dan is het gewoon klaar: Die shetlander gaat dan echt niet meer stoppen met de baas spelen.

Dus duidelijke lijnen aangeven denk ik..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:10

Niet iedere pony is automatisch een goede kinderpony. Ik zou eerst zorgen dat de pony goed opgevoed is en dan pas het kind meenemen naar de wei. En als hij bijt idd meteen afstraffen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:21

Eerst shettie maar eens opvoeden, dat moet wel consequent gebeuren en zo zacht als mogelijk en hard als nodig, zonder kind in de buurt. Als dat goed gaat en shettie weet zich beter te gedragen dan kind maar weer eens introduceren.

Niet onbelangrijk: kind ook opvoeden in juiste omgang met paarden.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:29

Ja, ik zou m ook heel consequent een lel geven.

geloofhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 11:31

Nee wij doen niet aan slaan! hooguit als hij bijt bijten wij hem terug in zijn oor.
Vind nergens voor nodig een dier te slaan, en de eigenaar van deze shetlander ook niet.
Wij gaan nu eerst goed met hem bezig zijn, voordat haar dochter er mee aan de slag kan.
Deze shetlander heeft altijd op een stuk land gestaan en nooit echt iets mee gedaan, dus wss is dat de oorzaak. Beter zoeken naar de oorzaak dan meteen beginnen met meppen, slaat natuurlijk helemaal nergens op. Bedankt voor jullie reacties.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:34

Opvoeding of niet, bijten hoort niet. Dat weten dieren onderling ook, dus hij weet echt wel dat niet kan. Ik ben niet van het slaan, maar een paard dat doelbewust bijt of schopt, kan er eentje terugkrijgen. Maar, het moet niet het enige zijn wat je doet. Samen aan de slag, veel in de hand, grondwerk, etc.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:36

Slaat nergens op? Verdiep je eens in paardengedrag. Wat doet een hogere reng paard als een ander paard zich misdraagt tegenover hem? Dan schopt of bijt hij. Een paard een (terechte) mep geven is normaal paardengedrag, en dat zal hij veel beter begrijpen dan dat je hem in de war brengt met foei, of een pas achteruit, of een ruk aan het halster enzovoorts.

Wil niet zeggen dat je te pas en te onpas een paard moet slaan. Ik gedraag mij tegenover mijn paarden als de rang hoogste, ik straf en beloon eerlijk en.terecht. Daarom vertrouwen ze mij en doen ze alles voor me.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:36

Tja dan lijkt het me een duidelijke zaak. Als je niet wil slaan, en je wil ook niet dat het kind gebeten word, kind niet meer in de buurt van de pony laten komen.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:37

Er hard mee werken is de oplossing. grondwerk en vooral oefeningen met sociaal gedrag...

en soms komt je dan uiteindelijk uit dat de shetlander geen kinderpony is.
het klinkt stom,
maar er zijn genoeg shetten die kinderen gewoon echt niet mogen of je er nou mee werkt of niet..

elk paard zijn eigen karaktertje..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:37

geloofhoop schreef:
Nee wij doen niet aan slaan! hooguit als hij bijt bijten wij hem terug in zijn oor.
Vind nergens voor nodig een dier te slaan, en de eigenaar van deze shetlander ook niet.
Wij gaan nu eerst goed met hem bezig zijn, voordat haar dochter er mee aan de slag kan.
Deze shetlander heeft altijd op een stuk land gestaan en nooit echt iets mee gedaan, dus wss is dat de oorzaak. Beter zoeken naar de oorzaak dan meteen beginnen met meppen, slaat natuurlijk helemaal nergens op. Bedankt voor jullie reacties.

En, ehm, terugbijten in oor is wél acceptabel. Interessante ethiek.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:39

Ik vond het ook al raar.
Of je hem nou op zijn plaatst zet door een tik of door in zijn oor te bijten...

in iedergeval zet hem op zijn plaats! aub zeg voordat dit uit de hand loopt.

ik heb hier een hele lieve shetlander die absoluut een kindervriend is.
maar zijn beste maatje heeft echt 0,0 met kinderen en bijt ook gewoon.
ik heb het geaccepteerd omdat er gewoon pony's zijn die helemaal niks met kinderen hebben.
allemaal dat getruttel en dat drukke en blije gedoe.
die willen vaak gewoon keihard voor je werken en voor dat halfbakken werk doen ze het niet...
tja, die zijn er ook ;)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:40

Borisje schreef:
Slaat nergens op? Verdiep je eens in paardengedrag. Wat doet een hogere reng paard als een ander paard zich misdraagt tegenover hem? Dan schopt of bijt hij. Een paard een (terechte) mep geven is normaal paardengedrag, en dat zal hij veel beter begrijpen dan dat je hem in de war brengt met foei, of een pas achteruit, of een ruk aan het halster enzovoorts.

Wil niet zeggen dat je te pas en te onpas een paard moet slaan. Ik gedraag mij tegenover mijn paarden als de rang hoogste, ik straf en beloon eerlijk en.terecht. Daarom vertrouwen ze mij en doen ze alles voor me.

bedankt! :)

paarden delen onderling zelf ook rake klappen uit hoor. dit pony'tje word echt een ongeleid projectiel op jullie 'zachtaardige manier'.

Niks mis met verder uitzoeken van problemen. kijk zelf namelijk ook altijd naar de oorzaak. maar mijn paard zal hoe dan ook niet mogen meppen of bijten. daar word het te gevaarlijk voor.

geloofhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 11:45

Ik heb zelf een shetlander, en die heb ik nooit geslagen, hij beet in zijn hengsten pubertijd ook veel. Ik beet hem 1 x flink in zijn oor terug, en hij heeft mij nooit meer gebeten, ik gaf hem eerst een tik op zijn neus. Maar dan hielp echt niet. ( was 10 jaar geleden) Als hij me schopte kreeg hij ook een schop terug. Maar ik ga hem niet slaan of schoppen als hij dat bij mij ook niet doet. En het negatieve gedrag verder negeren en het laten ombuigen in het positieve gedrag, laten zien wat je van hem verwacht, en het negeren wat je niet verwacht. Wees duidelijk. Maar waar als hij een stap verkeerd zet gelijk op zijn dodemieter geven? En ja paarden onderling.. Zijn wij paarden? En hoe doen mensen het dan onderling,. paarden zijn geen mensen, mensen zijn geen paarden. Al mijn paarden heb ik op deze manier opgevoed. En ze zetten uit respect geen stap verkeerd, en niet omdat ze bang zijn een klap of wat dan ook te krijgen.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:47

Je weet het super allemaal.
maar hij bijt toch?
waarom vraag je hulp als je de antwoorden weet?
of in iedergeval weet hoe jij het zal oplossen..

geloofhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 11:49

Sorry voor de spelfouten btw. Mijn Nederlands is niet heel goed, dyslexie.
En ik hoop dat we wel vriendelijke kunnen blijven, ik bedoel het allemaal niet aanvallend. Vind wel interessant om onze meningen er over uit te spreken

geloofhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 11:49

Omdat ik een kind van 5 niet in zijn oor laat bijten.
wij zijn 3 maanden lang met hem bezig geweest, en zit echt geen kwaad in. Nu blijkt het alleen bij kinderen te zijn.

kroontje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:50

nine1987 schreef:
Pluttersput schreef:

Daar ga ik helemaal in mee.. En nee, dat os noet zielig.. Dat is opvoeden.. En dat kan beter wat harder, dat de boodschap duidelijk aankomt.. Dan dat je een keer foei zegt en het gaat van kwaad tot erger..

Ik ben het op zich ook met jullie eens, maar sommige shetlanders zijn zo eigenwijs dat het helemaal geen nut heeft..
Ik ken namelijk een shetlander die zo eigenwijs is, je kan slaan en schreeuwen wat je wilt maar hij blijft hetzelfde doen..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:51

geloofhoop schreef:

Als jullie er zo over denken dan zou ik alle kinderen maar uit de buurt van de shet houden, kijk eens naar een documentaire over paardengedrag, daar word niet gemiept. Verkeerd gedrag onder paarden word direct afgestraft. Juist mensen die alles met aai,aai want je bent zo schattig op willen lossen gaan de mist in. En het is zo vervelend dat veel mensen denken dat shets geschikte kinderpony's zijn. Als ze een goede opvoeding krijgen misschien wel maar anders echt niet, al helemaal niet voor een vijfjarige.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:52

Het gaat altijd goed behalve bij het kind.

deze shetlander heeft niks met kinderen.
dan accepteer dat Guusje nooit een geschikt maatje wordt voor dit 5 jarige meisje...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:52

Tja, als het een kinderpony moet worden moet hij heel rap leren dat je nooit of te nimmer bijt of dreigt naar mensen. Dit gedrag kun je je niet permitteren bij kinderen.
Dus of je maakt hem heel goed duidelijk dat het niet kan wat hij doet (en dat gaat zo zacht als het kan maar zo hard als het moet!) of jullie accepteren dat je het kind er uit de buurt moet houden.
Voor jullie is het een kleine pony, voor het kind niet. Zelf ooit aan de gang gemoeten met een kolossaal paard van boven de 1.80 wat bijt en in de wei op je af stormt om je eruit te jagen terwijl je zelf nog niet paardvaardig was? Bovendien is zo'n kleine krummel in staat om het kind dood te trappen of voor het leven te verminken. Dat risico wil je niet eens nemen lijkt me.
Voor een (toekomstige) kinderpony zou ik toch echt een zerotolerance-beleid voeren. ALS je er al aan begint, want kinderpony zijn is ook een stuk aangeboren, sommige pony's zijn gewoon ongeschikt daarvoor.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:53

Dus je schopt/slaat een pony wel als hij jou trapt/bijt, maar niet als hij dat doet bij het kind waar jij als volwassene verantwoordelijk voor bent?
Hmmm, apart.

Ik ga in mijn advies mee met Gypsy, kind niet meer bij de pony in de buurt. Niet iedere pony kan een kinderpony zijn/worden en dat worden gebeurt oa door een goede consequente opvoeding. Nee is nee.
Als de pony zo eigenwijs is dat corrigeren geen zin heeft, gewoon niet meer proberen er een kinderpony van te maken. En het idee dat shetlanders dé ideale kinderpony's zijn, mag ook wel eens de wereld uit geholpen worden :+
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 03-01-14 11:54, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:53

geloofhoop schreef:
Ik heb zelf een shetlander, en die heb ik nooit geslagen, hij beet in zijn hengsten pubertijd ook veel. Ik beet hem 1 x flink in zijn oor terug, en hij heeft mij nooit meer gebeten, ik gaf hem eerst een tik op zijn neus. Maar dan hielp echt niet. ( was 10 jaar geleden) Als hij me schopte kreeg hij ook een schop terug. Maar ik ga hem niet slaan of schoppen als hij dat bij mij ook niet doet. En het negatieve gedrag verder negeren en het laten ombuigen in het positieve gedrag, laten zien wat je van hem verwacht, en het negeren wat je niet verwacht. Wees duidelijk. Maar waar als hij een stap verkeerd zet gelijk op zijn dodemieter geven? En ja paarden onderling.. Zijn wij paarden? En hoe doen mensen het dan onderling,. paarden zijn geen mensen, mensen zijn geen paarden. Al mijn paarden heb ik op deze manier opgevoed. En ze zetten uit respect geen stap verkeerd, en niet omdat ze bang zijn een klap of wat dan ook te krijgen.

Paarden zijn paarden en mensen zijn mensen , juist maar om door een paard als leider te worden gezien zal je de paardentaal moeten spreken. En zorgen dat je ze voor bent, als ze je kunnen bijten en schoppen ben je al te laat.