Welke hengst?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 16:56

Hee,

Waarschijnlijk gaan we deze zomer onze shetlander merrie laten dekken. Maar ik heb geen idee welke hengst. Het doel is om dit veulentje in eerste instantie zelf te houden, maar stamboek papieren wil ik wel graag.

Mijn merrie is een bruin roan (bruinschimmel) merrie van ongeveer 85-90 cm hoog en 16 jaar oud. Ze heeft een stamboom.

Haar vaders kant zijn allemaal bruinschimmels.
Haar moeders kant zijn allemaal vossen met witte manen & staart


Nu ben ik persoonlijk helemaal weg van een haflinger kleur, dus zat ik daar aan te denken.
Deze hengst heb ik tot nu toe op het oog: http://www.hengstenhouderijkramp.nl/pagina44a.html
Enkel vraag ik mij af hoe groot de kans is dat het veulen die kleur krijgt.

ik woon in de Achterhoek, dus een hengst in Overijssel/Gelderland zou sowieso fijn zijn


(Foto volgt)

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:49

ik vind dat wel een mooi hengstje, maar je kunt nooit met zekerheid zeggen welke kleur het veulenzal hebben.
je kunt de kleuren in de calculator gooien en dan zie je hoeveel kans je hebt op bepaalde kleuren, hier is de link ;)

http://www.animalgenetics.us/ccalculator1.asp

Arianne

Berichten: 1749
Geregistreerd: 12-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 10:08

Axel is best een leuk hengstje en fokt ook wel aardig. Tot nog toe vrij veel vos-nakomelingen, maar blijft natuurlijk afwachten in combinatie met jouw merrie. Kleurencalculator geeft je vast een idee. Heeft zij wel al een blauw paspoortpapier (dus opgenomen in het stamboom)? Anders krijg je er alsnog geen papier bij....
Axel staat trouwens te koop, dus het is nog even afwachten waar hij aankomend jaar staat.

Iets groter (90cm) is Zoran v.d. Laake; staat in Wesepe. Vind ik ook een erg leuk hengstje en die fokt ook mooi. Daar staat trouwens ook Hotze v.d. Raven (87cm); heb je nog keus ook ;-) En het is een fijn adresje om je pony heen te brengen...

Succes met kiezen!

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 13:49

Arianne schreef:
Axel is best een leuk hengstje en fokt ook wel aardig. Tot nog toe vrij veel vos-nakomelingen, maar blijft natuurlijk afwachten in combinatie met jouw merrie. Kleurencalculator geeft je vast een idee. Heeft zij wel al een blauw paspoortpapier (dus opgenomen in het stamboom)? Anders krijg je er alsnog geen papier bij....
Axel staat trouwens te koop, dus het is nog even afwachten waar hij aankomend jaar staat.

Iets groter (90cm) is Zoran v.d. Laake; staat in Wesepe. Vind ik ook een erg leuk hengstje en die fokt ook mooi. Daar staat trouwens ook Hotze v.d. Raven (87cm); heb je nog keus ook ;-) En het is een fijn adresje om je pony heen te brengen...

Succes met kiezen!


Hmm, ik heb een geel papier met de stamboom erop.


Die hengst is ook zeker een mooie, hoewel mij axel iets meer aanspreekt. Maar zeker ook 1 om in gedachten te houden :)

Arianne

Berichten: 1749
Geregistreerd: 12-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:32

Zoran heeft een aantal 1e premies, Axel (tot nog toe) alleen 2e premies. Niet dat 'ie daar minder van wordt hoor. Maar in de fokkerij doet Zoran het volgens mij ook iets beter.

Ik heb me trouwens vergist; moet nog even wennen :+ Met ingang van het nieuwe fokplan (dit jaar aangenomen) is het zo dat nakomelingen van een merrie die niet stamboek opgenomen is, zoals die van jou, wél gewoon papier krijgen. Gaan eerst in het veulenboek en worden als je ze als driejarige laat opnemen in het B-boek geregistreerd. Of hij/zij moet twee jeugdpremies gehaald hebben, dan kan hij/zij gewoon in het A-boek komen. Maar denk dat dat voor jou niet zo heel veel uitmaakt ;) Is al top dat je gewoon naar een goedgekeurde hengst op zoek gaat :j

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 15:05

Arianne schreef:
Zoran heeft een aantal 1e premies, Axel (tot nog toe) alleen 2e premies. Niet dat 'ie daar minder van wordt hoor. Maar in de fokkerij doet Zoran het volgens mij ook iets beter.

Ik heb me trouwens vergist; moet nog even wennen :+ Met ingang van het nieuwe fokplan (dit jaar aangenomen) is het zo dat nakomelingen van een merrie die niet stamboek opgenomen is, zoals die van jou, wél gewoon papier krijgen. Gaan eerst in het veulenboek en worden als je ze als driejarige laat opnemen in het B-boek geregistreerd. Of hij/zij moet twee jeugdpremies gehaald hebben, dan kan hij/zij gewoon in het A-boek komen. Maar denk dat dat voor jou niet zo heel veel uitmaakt ;) Is al top dat je gewoon naar een goedgekeurde hengst op zoek gaat :j


Ah oke, zo wordt ik elke keer iets wijzer.

Inderdaad geef ik niet veel om premies, wel wil ik graag het veulen mocht het zover zijn laten keuren, maar alleen om de ervaring, niet met een verder doel.

Ik wil graag een goeie hengst omdat ik graag een mooie kleur wil, maar mocht het veulen heeft het tenminste papieren. Het meest hoop ik op een vos, maar het blijft gokken natuurlijk

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:25

Wij hebben 2 veulens van Grandioso van Wegdam uit onze merrie gehad. 1 daarvan is naar een bokker in Duitsland gegaan:
Afbeelding

En zijn volle broer, die precies 1 jaar ouder is, is inmiddels ook gecastreerd en nog steeds in mijn bezit. Ze zijn eigenlijk verschillend als dag en nacht; nr. 1 is een flinke tank qua bouw, terwijl de mijne best slank en luxe gebouwd is.
Afbeelding

Grandioso van Wegdam himself (die overigens ook érg goed in het tuig presteert)
http://www.stalwittenburg.nl/95341042

Alle 6 de keren dat mijn merrie is gedekt, is zij naar Stal De Menger in Wesepe gegaan. Hele fijne en vriendelijke mensen, hebben altijd goede hengsten op stal staan en hebben zelf ook altijd veel succes gehad (en nog steeds) op keuring.
Volgens mij is Grandioso daar nog steeds op stal, maar had laatst gehoord dat hij alleen nog hun eigen merrie's dekt. Je zou ze misschien kunnen bellen voor meer informatie?
Ook hebben wij nog 2 veulens van Sander v/d Provincialeweg gehad; echter vielen beide veulens best wel tegen, en ook andere nakomelingen van deze hengst die ik ken/heb gezien op nakomelingenkeuring vielen tegen.

Ik zou overigens bij het uitkiezen van een hengst niet alleen naar 'het kleurtje' kijken, maar juist meer naar de bouw van je merrie; wat zijn haar goede/sterke, en juist minder sterke punten? Zo mag mijn merrie wel wat meer welving in de rug hebben, ze heeft een vrij rechte, vlakke rug.
Dergelijke dingen krijg je vaak duidelijker voor ogen als je eerst met je merrie een aantal stamboekkeuringen doet.

Arianne

Berichten: 1749
Geregistreerd: 12-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 17:37

Tuurlijk, Grandioso staat daar ook nog!! Was ik helemaal vergeten, zou niet mogen want dat is echt een goede hengst. Dus hij dekt nu vooral eigen merries? Kan het me voorstellen gezien de leeftijd, maar best jammer eigenlijk. Ik heb sinds vorig jaar ook een merrie van hem. Die van jou zijn ook knap!

Helemaal met je eens; superfijn adresje daar! Weten ook donders goed waar ze mee bezig zijn en ze willen je helpen. Zie je nog wel eens anders ;-) En idd ook met je eens dat het ten eerste een passende hengst moet zijn. Hopelijk heeft TS nu een paar opties om te vergelijken en dan maar kiezen...

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 19:58

Klopt, maar ik ben nu vooral opzoek naar een hengst die mij erg aanspreekt. Hier vlakbij zijn wel wat hengsten die erbij zouden passen qua uiterlijk, maar zwartbonte paarden ben ik niet gek van. & ik wil toch stiekem iets bijzonders proberen.

Is het niet dit jaar, is het volgend jaar. Haast heeft het niet.

Grandioso is ook een mooie hengst overigens. Alleen is Groningen toch iets te ver om mijn merrie heen te brengen.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:09

Grandioso staat bij stal de menger in wesepe, dat is vlakbij raalte, niet in Groningen!!!!

je hebt het over 'hengst die je aanspreekt', maar een hengst die je mooi vind moet ook bij je merrie passen. Fokken is goed (en kritisch!) kijken naar de bouw, de mindere en sterkere punten van je eigen merrie. 'hier vlakbij zijn wel hengsten die er bij zouden passen qua uiterlijk, maar zwartbonte paarden ben ik niet gek van'............ kijk je weer naar kleur. Het gaat over de bouw, het exterieur! Als jij een zwartbonte hengst kan vinden die jou merrie precies goed aanvult, mooi kan bewegen, super karakter heeft, en dat die hengst veel beter past bij jou merrie dan bijv. een andere hengst die jij zelf heel erg mooi vind (maar die jou merrie bijv. minder goed aanvult, stel jou merrie heeft een wat weke rug en jij kiest ook voor een hengst die al een vrij weke rug heeft), dan zou je eigenlijk moeten gaan voor de hengst die het beste bij je merrie past.

Overigens wil het echt niet zeggen dat als jij met een bonte hengst gaat fokken, er ook een bont veulen uit zal komen.

Arianne: Ja, prachtige hengst hé. Nakomelingen doen het over het algemeen ook erg goed in zowel sport als fokkerij. Kan wel stellen dat wij van die hengst de mooiste/beste 2 veulens hebben gekregen uit onze merrie, al zijn het 'helaas' wel beide hengsten geworden (die nu allebei gecastreerd zijn).

Stal de menger is echt een fijn adres, klopt, elders gaat het wel eens anders.

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 20:36

Hmm, daar heb je zeker een punt. Ik zou alleen totaal niet weten wat sterke/zwakke punten zijn van mijn merrie. Nooit geweten dat het belangrijk is om daarop te selecteren.

Afbeelding
Dit is een foto toen ik haar kocht van marktplaats, en ze nog een goed figuur had (Op het moment is ze te dik) Ze oogt groter dan ze is.

Tips waar ik op moet letten?

Bimmetje

Berichten: 4772
Geregistreerd: 28-12-07

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:56

Uuuh tja. Fokken doe je om te verbeteren. Niet voor de kleur. Haha

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 00:16

Bimmetje schreef:
Uuuh tja. Fokken doe je om te verbeteren. Niet voor de kleur. Haha

Ik wil het veulentje om hem/haar zelf te houden :)
En ja, dan kies ik voor een kleur die ik mooi vind. Als dat te combineren valt met lichaamsverbeteringen is natuurlijk nog beter.

Waarschijnlijk maakt het voor de pony niet uit of haar kont mooier is of niet, alleen ik zit dan met een probleem als ik haar wil keuren.

Maar als iemand tips heeft waar mijn merrie tekort komt en waar ik op moet letten hoor ik dat graag :)

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 10:14

Als je dit voorjaar naar de stamboek opname ga met je merrie krijg je een lijst met hoe de keurmeester over jou pony denkt. Erg leerzaam en nuttig. Daarbij kan dan het veulen als die 3 is bij stamboekopname gewoon in het A boek geregistreerd worden.

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 23:37