Welk men-bit?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Welk men-bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 13:38

Even een vraag aan de mede bokkers.
Sinds gisteren heb ik voor mijn dikzak een sulky cavalettie staan :)
De bedoeling is dus om hem aangespannen te gaan rijden omdat hij dit in zijn verleden ook gedaan heeft.
Morgen komt er tuig om te passen en dan zijn we compleet.
Er rest mij alleen 1 vraagje, wat voor bit is nu het verstandigst voor in het hoofdstel?
Ik heb geen ervaring met mennen verder maar ik heb shetlanders gezien met gewoon een gebroken bitje of een stangetje etc.
Hij is 85 cm hoog en alleen ik kom erop te zitten, wellicht is dat handige info?
Owja aangezien ik geen verdere ervaring met mennen heb krijg ik natuurlijk de eerste paar keer wel hulp met inspannen :D

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Welk men-bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 13:43

Gewoon het bitje waar je paard het beste op loopt, mijne heeft nu een kneveltrens en hiervoor een onderlegtrens. Door een stang gaat hij dwars door heen. :) Terwijl hij bitloos wel te houden is.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Re: Welk men-bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:42

Die van mij loopt op een halve kneveltrens als ik het goed heb. Voorheen op een gewoon trensje (stangetje).

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Welk men-bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 14:46

Dus het is gewoon even proberen als het ware?
Niet iets specifieks van DAT moet het zijn?
Sorry, ik ben echt een leek.

probabeest

Berichten: 2459
Geregistreerd: 25-01-07
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 01:10


tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk men-bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 01:24

Er is veel verschil in mondjes en karakters. Dat maakt advies geven lastig. Uitdaging, zeker met zulke kleine ponymondjes is vaak een bit vinden dat dun genoeg is (meestal richting 10-12mm en dan valt bv kunststof/rubber af). Ook veel kleine maat bitten zijn nl te dik.
Verder advies is dat je geen gebroken bit wil als er een hevelwerking aan zit (alles met kinketting dus). En persoonlijk zou ik geen gebroken bit voor het mennen willen gebruiken. Zeker met zo weinig ruimte zit je snel in het verhemelte als je (meer) contact moet nemen.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Welk men-bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 11:01

Bedankt voor de tips, kan er zeker wel wat mee. Ik ga nu naar stal en die man die het verkoopt komt nu tuig passen.
Hij is zon boerentype waarbij altijd alles goed zit en doet omdat hij wil verkopen dus vandaar mijn vraag :p
Of tuig past zie ik wel, dat bit ga ik gewoon proberen.
Waar moet ik straks op letten, op dergelijk verzet zoals hoofd schudden, trekken of iets?
Ik probeer me echt in te lezen in mennen, sorry dat ik het vraag

roxy_ZharaX
Berichten: 667
Geregistreerd: 30-11-10

Re: Welk men-bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:54

ik rij met mijn ene shet op een enkelgebroken bustrensje. En met mijn andere shet op een soepel rubber stangetje.

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Welk men-bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 00:42

Mijn pony men ik met een enkelgebroken trens. Vind dit zelf niet minder veilig dan een liverpool.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Welk men-bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:35

Mijne loopt op een liverpoolstang met vaste bril en een tongboog. Hij loopt ook prima op een mylerbitje met een tongboog, deze is eigenlijk van mijn andere pony.

Wat voor jou pony het beste werkt (waar hij fijn op loopt dus) is eigenlijk een kwestie van uitproberen. Veel menners beginnen met een simpele liverpoolstang, mocht dit niet werken zoeken ze verder. Zo ben ik ook begonnen met mijn zoektocht en ben bij de eerdergenoemde bitten uitgekomen. Maar dat verschilt echt onwijs per pony natuurlijk. Qua mond, dikte van de tong, gevoeligheid enz.