Veilig springmateriaal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juliexxxx

Veilig springmateriaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 11:36

Wat vinden jullie goed springmateriaal voor shetlanders.
Ik gebruik nu een balk van 4,5 meter maar ik vind hem lood zwaar en daar kan mijn shet zich wel eens aan verongelukken.
En ik gebruik 1 staander en een trapje.
Wat voor materiaal gebruiken jullie?

http://tinypic.com/r/muy1vr/5

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 11:41

Op stal hebben we helaas geen springmateriaal omdat alle balken doormidden zijn gesprongen haha.

Bij mijn vriendin hadden we twee staanders(echt die ijzeren zegmaar met lepels), en daar hadden we zelf houten balken en twee grote dikke pvc buizen voor op maat gezaagd, zodat de balken tenminste buiten konden liggen(konden niet in de schuur haha). Zal eens zien of ik een foto heb..

Edit; https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 1421_n.jpg
Hier zie je de staanders, de houten balk en een buis :)

juliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 11:44

SuperAssie schreef:
Op stal hebben we helaas geen springmateriaal omdat alle balken doormidden zijn gesprongen haha.

Bij mijn vriendin hadden we twee staanders(echt die ijzeren zegmaar met lepels), en daar hadden we zelf houten balken en twee grote dikke pvc buizen voor op maat gezaagd, zodat de balken tenminste buiten konden liggen(konden niet in de schuur haha). Zal eens zien of ik een foto heb..

Tof! Ik heb zelf nog een paar buizen liggen, die kan ik dan gebruiken danku :)

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 11:45

Heei.
Ik heb een paard en daarvoor hebben wij gewoon de normale springstaanders en balken.
Maar ik ben ook wel eens hindernisspullen tegen gekomen wat extra licht is, volgens mij was het gemaakt van kunstof.
Mischien als je googled over lichte hindernissen of kunstof hindernissen. Denk dat dat wel fijne spullen zijn om de shetlanders te laten springen.
Sucses!

juliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 11:45

ssandyy schreef:
Heei.
Ik heb een paard en daarvoor hebben wij gewoon de normale springstaanders en balken.
Maar ik ben ook wel eens hindernisspullen tegen gekomen wat extra licht is, volgens mij was het gemaakt van kunstof.
Mischien als je googled over lichte hindernissen of kunstof hindernissen. Denk dat dat wel fijne spullen zijn om de shetlanders te laten springen.
Sucses!

Danku, ik zal zeker eens zien

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 12:03

juliexxxx schreef:
SuperAssie schreef:

Tof! Ik heb zelf nog een paar buizen liggen, die kan ik dan gebruiken danku :)

Kijk dan wel dat ze lang genoeg zijn, onze buizen waren net wat kort(zie je ook op de foto, de houten balk is een stuk langer), ander krijg je smalle hindernisjes. Verder zijn die buizen wel ideaal omdat ze niet veel wegen, kun je best een eind mee slepen, in tegenstelling tot die 'echte' houten balken!

Anoniem

Re: Veilig springmateriaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 12:07

In Zweden hebben we sneeuwpalen zodat je de weg kunt blijven zien, deze zijn twee meter breed, van kunststof, niet zo dik (en hol), en ze zijn feloranje. Ik trek ze zelf altijd uit als het zomer is (ze worden toch weer teruggezet). In Nederland heb je die natuurlijk niet, maar je kan ze wel op internet bestellen :)

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 12:11

Ik heb mischien nog een idee :)
Ik zelf had een aantal jaar geleden zelf gemaakt hindernissen.
Hiervoor had je houten palen nodig, en want van die zwarte dingen waardoor het stroomdraad normaal loopt.
De zwarte dingen draaide ik op drie plaatsen in de paal erin, meestal 2 naast elkaar, en daar deed ik heel veel tape overheen. Zo kreeg je aan de houten balk een lepel waarop je de hindernis balk kan leggen.
Als je er hier 2 van maakt (moet je wel zorgen dat de 'lepels'op gelijke hoogte zijn) en nog wat houten balken hebt, kun je de houten balken op het tape leggen, en heb je een hindernis.
Bij mij werkte het supergoed en was heel stevig, omdat het principe het zelfde is als een normale lepel, kan de balk er makkelijk afvallen en is het dus ook veilig.
Suces :)

juliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 12:13

ssandyy schreef:
Hiervoor had je houten palen nodig, en want van die zwarte dingen waardoor het stroomdraad normaal loopt.
De zwarte dingen draaide ik op drie plaatsen in de paal erin, meestal 2 naast elkaar, en daar deed ik heel veel tape overheen. Zo kreeg je aan de houten balk een lepel waarop je de hindernis balk kan leggen.
Als je er hier 2 van maakt (moet je wel zorgen dat de 'lepels'op gelijke hoogte zijn) en nog wat houten balken hebt, kun je de houten balken op het tape leggen, en heb je een hindernis.
Bij mij werkte het supergoed en was heel stevig, omdat het principe het zelfde is als een normale lepel, kan de balk er makkelijk afvallen en is het dus ook veilig.

slim! Maar hoe kunnen die balken dan staan?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 12:14

Ik zou geen gewone regenpijpen ofzo pakken, als die breken en je paard haalt zijn been open... no thanks, mijne heeft vele van die balken doormidden getrapt, er is gelukkig niks gebeurd.
Ik zou de 4,5 m paal opdelen in 3 delen van 1,5 m. Dan is het al veel lichter en heb je er gelijk 3 ;)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 12:15

een trapje is niet zo heel veilig.
Vroeger gebruikte wij altijd emmers, of van die grote zwarte bakken.
Deze zijn bij de bouwmarkt te koop, en niet zo duur.
Wij gebruikte wel echt houten balken, maar deze zijn erg zwaar.
Mijn nichtjes gebruiken nu PVC buizen, deze zijn veel lichter, en rollen ook snel naar beneden.

Deze spullen gebruiken wij alleen bij de shetjes, niet bij grote pony's of paarden!
Dan gebruiken wij echt springmateriaal, maar dit is best prijzig.

juliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 12:17

HTM schreef:
een trapje is niet zo heel veilig.
Vroeger gebruikte wij altijd emmers, of van die grote zwarte bakken.
Deze zijn bij de bouwmarkt te koop, en niet zo duur.
Wij gebruikte wel echt houten balken, maar deze zijn erg zwaar.
Mijn nichtjes gebruiken nu PVC buizen, deze zijn veel lichter, en rollen ook snel naar beneden.

Deze spullen gebruiken wij alleen bij de shetjes, niet bij grote pony's of paarden!
Dan gebruiken wij echt springmateriaal, maar dit is best prijzig.

Oke :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 15:37

Pvc buizen splinteren als ze breken en worden dan heel scherp.
Zou eerder tuinhouten palen gebruiken, gewoon van hout dus. Even een paar keer in de lak en ze kunnen ook best buiten blijven.
Je zou van bijvoorbeeld houten blokken de zijkanten kunnen maken of twee van die plastieken hindernisblokken met vele uitsparingen kunnen investeren. Die kan je op allerlei kanten neerleggen en daardoor verschilt de hoogte.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 15:39

_Jody_
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 16:16

Je hebt ook hindernissen die heel licht zijn, cavaletti heet dat.
Is niet zo zwaar met tillen en een mooie hoogte voor shetlanders en je kunt het zelfs nog gebruiken voor paarden als afwisseling :P
Link: http://www.hinderniswinkel.nl/cavaletti/

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 16:26

juliexxxx schreef:
ssandyy schreef:

slim! Maar hoe kunnen die balken dan staan?

De balken die als staanders dienden hadden bij mee een puntvormige onderkant, waardoor je ze in de grond kon zetten. ( je moet zorgen dat ze goed veilig in de grond staan, maar dat ze wel nog als het nodig is kunnen omvallen) en de springbalken legde je dan op de lepel.

MHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:19

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 01:08