mennen - nat - niet in stal willen-scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aslanovitch

mennen - nat - niet in stal willen-scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 00:49

Mijn shetlander gaat voor de koets, ik merk dat hij héél snel nat is, zelfs bij een klein blokje om.
Het probleem is dat hij 24/7 buiten staat. En als je hem wil opsluiten in de stal breekt hij de boel letterlijk af.
Ik heb een regendeken met voering en een fleece deken.

Kan ik hem gewoon met fleece op de wei zetten als hij nat is.of zou een regendeken beter zijn? (met voering dus)

Ik scheer hem meestal NA de winter zo rond april, maar stel dat ik hem een stukje zou scheren moet hij dan altijd met een regendeken buiten staan in de winter?
En is dit genoeg? Zal zijn weerstand niet minderen?

Gaat zijn overige vacht niet dunner worden?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 01:38

Ik scheer altijd de borst en een deel schouder van mijn shet anders is ze niet droog te krijgen. Ook in de wei zonder deken. Overige beharing wordt daar niet minder van.
Ik stapte haar altijd goed uit. Zolang de huid niet meer nat is kunnen ze er niet ziek van worden, dan zijn het alleen de haren nog die moeten drogen.

MHS

Re: mennen - nat - niet in stal willen-scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:55

ik zou een "racemodel"scheren bij je paardje, dan kan hij toch goed z'n warmte kwijt tijdens het werk en kan hij ook zonder deken blijven lopen.
helemaal scheren en dan alleen een regendeken op is niet voldoende, er gaat best een pak haar af en daar moet ook wat voor in de plaats, ik zou dan minimaal aan 200 gr denken en wanneer het gaat vriezen en je wilt hem kort in het haar houden zal er nog wat onder moeten of een nog dikkere deken.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:34

Je kan hem in een model scheren, dan hoeft hij geen deken om.
Zijn overige vacht wordt dan niet dunnen.

Als je hem helemaal zou scheren vind ik 200 gram wel weinig, mijne hebben toen het extreem koud was onder 900 (!) gram gestaan.

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 07:11

Merci voor de antwoorden.

Helemaal scheren is mijn bedoeling ook niet.

Welk model worden ze meestal geschoren als ze voor de koets moeten, dat ze niet te nat worden én geen deken (of slechts eventjes) op moeten.
Ik ben ook niet zo een deken persoon, en voor fleece ben ik helemaal niet te vinden (ook al heb ik fleece thuis) ik opteer liever voor WOL.

Ik heb wel een regendeken maar die is voor als ik hem in april volledig laat scheren tot ik zie dat het weer warm genoeg is voor zonder deken.

Hebben jullie er voorbeelden van? want "race model" zegt me bv niet veel, dit is de eerste keer dat ik dit ga doen.

Hij heeft een stal, maar Woezel staat liever in weer en wind buiten dan in zijn stal (tenzij om te eten of hooi te eten die in de stal ligt)
Dus ik wil hem nog steeds "wind vast" houden.

Toen ik hem kocht zag hij zo uit:
Afbeelding

Ik heb hem toen laten scheren wegens luis en vachtverstikking, en deze winter ziet hij er zo uit: (foto 1 is na de winter onderstaande is nu)
Afbeelding

ik weet niet of zijn vacht nu nog doorgroeit tot formaat van eerste foto, maar het lijkt me dat dit niet zo zal zijn omdat zijn vacht kwaliteit nu véél mooier is dan toen, maar then again, ik heb woezel pas van april, dus ik ken zijn wintervacht nog niet.
Met vriendelijke groeten

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 12:49

niemand?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:10

Als hij niet droog wordt na het rijden kan je altijd beginnen met een stuk borst en hals. Als dit te weinig is kan je dit later altijd nog uitbreiden naar een groter stuk.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:39

Afbeelding

Ik doe altijd patroon 10..

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 14:02

Ik doe patroon 11 maar dan nog verder naar boven geschoren dus meer hals en schouder kaal op 3mm. (Beetje zoals nr 9)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:03

Hier vorig jaar model nummer negen geschoren, ideaal.