vraagje over de maat van shetty voor kinderen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manuela_j

vraagje over de maat van shetty voor kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 16:14

hey hallo,
ik ga morgen kijken bij een merrie van rond de 90 cm hoog.
hoelang zouden mijn kinderen erop kunnen zitten/rijden?
ze zijn nu pas 3 en 1,5 jaar oud. dus voor nu is dat wel een goede maat denk ik.
maar stel als ze 5/6 jaar zijn en ze willen rijden. zouden ze er dan nog op kunnen.

Weggebokt

Re: vraagje over de maat van shetty voor kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:16

Dat is nu moeilijk te zeggen, je weet nooit hoe hard kinderen groeien of als ze te zwaar worden. Maar inpreciepe kan het wel denk ik..

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:17

Mijn dochter met die leeftijd nog wel op haar shettie. Die is iets kleiner, denk ik.
Maar dat hangt idd wel een beetje af van de lengte en het gewicht van je kids.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:21

90 cm is wel klein.
Wij hebben een shet gehad van 96 cm, daar reed mijn dochter af en toe op tot haar 8e denk ik.
Nu is mijn dochter altijd klein geweest en heel slank.
Voor mijn zoon had het op die leeftijd niet meer gepast denk ik. (ook niet heel groot trouwens, maar wat zwaarder)
Ik zou eerder gaan voor 1 rond 1 meter. Zijn vaak ook wat steviger gebouwd, waardoor ze niet zo snel te klein zijn.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:25

Ik vind het heel goed dat je er zo over na denkt!! Maar als de shet jullie heel erg aan staat, zou ik hem/haar daar niet voor laten staan, want je weet helemaal niet zeker of je kinderen het over een paar jaar uberhaubt nog leuk vinden!
Als je echt de zekerheid wilt dat ze er over een aantal jaar nog goed op kunnen rijden, zou ik eerder voor bijvoorbeeld een welsje gaan.

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 17:00

het is dat ik me kwa maat niet zo veel kan voorstellen. het is best moeilijk vindt ik dat inschatten.
maar ik dacht hier zullen wel meerdere ervaring hebben met kinderen en deze maat.
is een welsh dan niet te pittig voor de kleintjes?

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:07

Mijn dochter van 3 is al te lang voor onze shetlander van 90 cm.
Ik zou gaan voor een leuke A pony dan kunnen ze nog beetje mee groeien.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:28

Mijn nichtjes van 7 en 8 rijden bij ons nog op de shetjes van 90 cm rond.
Zijn geen kleine meiden, maar wel dun.
Maar op zich moet wel kunnen als ze 6 a 7 jaar zijn, en zeker als ze nog geen uren achter elkaar rijden.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 18:12

Mijn kanjer is 90 cm. en is echt niet groot :D
De ervaringen die ik om me heen hoor, is dat (uitzonderingen uiteraard daar gelaten!!) shetlanders helemaal niet zo makkelijk zijn. Het zijn grote ondeugden in een kleine uitvoering :D
Ik heb geen idee waar je woont, maar anders ben je van harte welkom om eens bij onze pony's te komen kijken om te zien van de kids er van vinden!

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:44

Hier al meerdere bijrijdertjes gehad. Ze beginnen met de leeftijd van 5/6 jaar. Eind hun 7ste zijn ze meestal al te zwaar.

Mijn pony is 94cm en het gewicht van de kinderen ga ik tot de 30 kilo. Als je daar nog kleding/zadel/dekje ect bij rekent zit je al snel op de 35/40 kilo.

Nu loopt mijn pony mee in lesjes en er rijden allemaal meisjes op met de leeftijd van 4/5 jaar.

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 10:47

ah ok, ik ga zo toch even kijken maar hou het wel in m'n achterhoofd.
bedankt allemaal voor de reactie's en het delen van de ervaring.
gr.

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 16:42

nou was indd toch wel klein. volgens mij was ze niet eens 90. dus dat gaan we niet doen. ik vindt als ze er lol in krijgen dan moeten ze er ook iets mee kunnen natuurlijk.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:48

Heb niet alle reactie's gelezen maar...
Ik heb een zoon van 11 een dochter van 7 en een dochter van 2 en we hebben een shetlander van 1.05m mijn zoon van 11 is nu ongeveer 1.45m en hij kan nog makkelijk op onze pony rijden hij rijd dan wel niet elke dag maar 1x in de week ofzo met en zonder zadel hij komt niet onder de pony uit en ze is nog fanatiek zat met haar 23jaar goud eerlijk en kuiken mak als je niet kunt rijden en word steeds fanatieker als er een kindje op gaat dat wel kan rijden... Echt geweldig!
Ik zou zeggen neem een niet al te jonge pony en kijk goed naar het karakter, ik zou zeker niet kleiner gaan als 90cm dat is niet zo heel groot en het is wel de bedoeling denk ik dat ze aardig lang met deze pony zullen doen?
Heel veel succes met zoeken naar een leuke pony. Wij hebben het enorm getroffen met onze Juwel.

MHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:21

Wat ook een optie is een paardje kopen die bereden en betuigd is.
Als ze er dan te groot voor zijn om erop te zitten kunnen ze er nog wel mee mennen.
Dan hoeft zo'n paardje ook niet verkocht te worden :D
Succes met de zoektocht.

tamary
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:33

manuela_j schreef:
nou was indd toch wel klein. volgens mij was ze niet eens 90. dus dat gaan we niet doen. ik vindt als ze er lol in krijgen dan moeten ze er ook iets mee kunnen natuurlijk.

Dat niet alleen, maar je zal ze met een heleboel dingen moeten helpen. Dan is een wat grotere pony voor jullie allemaal een stuk prettiger. Hier is de kleinste ong. 1.15 en dat is net een mooie maat. Ook een kindje zou er bij kunnen en een volwassene kan verzorgen/zadelen/e.d. zonder er driedubbel gevouwen onder te moeten liggen.

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:58

hoi ik melt me (geen idee hoe je dat moet zeggen ben nieuw op bokt)
mischien kan ik je helpen ?

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:06

Op mijn shet van 101cm rijden meiden tot ongv hun 9e jaar. Dat ligt aan de lengte en gewicht van de ruiter. Mijn shet van 5 jaar word niet meer dan 2 keer per week bereden en niet langer dan 40 min.
Shetlanders hebben wat karakter, maar die van mijn zijn stuk voor stuk super braaf en heel voorzichtig met mijn dochter van 2 jaar.

Renske_W
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:09

Het ligt er idd aan hoe hard ze groeien!
Ik geef momenteel een meisje van 6,5 les, en zij rijd nog steeds op haar shet.
Groeit wel erg hard momenteel, ze zal er denk ik nog een half jaar oppassen, maar dan toch echt wel te groot worden.
Zou idd wel kijken voor een wat grotere shetlander, zo rond de meter.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:12

Mijn dochter van 7 past al niet meer op Shets, tenzij een grote en stevig gebouwde, zij zou het beste af zijn met een B-pony of een kleine C (ze heeft een kleine stevig gebouwde D-pony)
90 cm is erg klein hoor en de kindjes erg jong (onze eerste pony is ook verkocht wegens geen interesse meer, erg zonde, mooie en brave pony)

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 09:34

vrijdag gaan we bij een shet van 101cm kijken is beleerd onder het zadel en voor de koets. dus we kunnen ook nog met een sulky er op uit. als de kinderen er echt geen intresse in hebben dan tja is die ook voor gezelschap van onze quarter.

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 09:37

maar nu vinden ze het geweldig, de kleinste schreeuwt alles bij elkaar als we weg gaan. en kruipt zelf altijd naar het hek om te kijken of ze boven (paddock) zijn. das het voordeel als ze achterom staan. en nadeel dat je ze goed in de gaten moet blijven houden.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:48

Ik heb 3 jaar geleden, voor mijn dochter, toen 5, een welsh gekocht van 1.16. (zie profiel)
Ik vind die kinderen echt ontzettend hard groeien. Ze is nu 8 en past uiteraard nog prima, maar voor het mooie zal ze zeker op een C pony passen.

Als ik jouw was, zou ik dan toch zeker voor een iets grotere pony gaan. Een grote A/kleine B.

Veel succes met de zoektocht.
Mocht je geslaagd zijn, wel even een fotootje he, haha

MHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:06

manuela_j schreef:
vrijdag gaan we bij een shet van 101cm kijken is beleerd onder het zadel en voor de koets. dus we kunnen ook nog met een sulky er op uit. als de kinderen er echt geen intresse in hebben dan tja is die ook voor gezelschap van onze quarter.

Leuk ben benieuwd of het is wat je zoekt :D

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 10:17

ja tot een jaar of 7/8 kunnen ze misschien wel door op de shet. als ze het dan nog leuk vinden kunnen ze misschien wel verder op onze quarter. ligt er ook aan wat ze zelf willen. een shet kost niet zo veel kwa onderhoud. dus die kan makkelijk zijn dagen hier slijten. het voordeel is natuurlijk als die ook betuigd is dan kunnen ze ook nog met de sulky onder weg gaan. en dan laatste kan ik ook nog :o

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:28

Mijn zoon van 11 past nog prefect op onze shet van 1.05m ze is dan wel het forse ouderwetse type maar toch. Hij zelf is misschien niet de grootse maar wel ongeveer 1.45m ongeveer hij komt niet onder haar uit als hij met zadel rijd of als hij zonder zadel rijd zijn boven lichaam is ook niet te groot voor de pony en ze hebben al 7jaar lang de grootste lol samen, en met mijn dochters van 7 en 2 heeft de pony ook de grootste lol. Er staat al een C ponyveulen klaar voor straks als mijn 7jarige dochter gaat rijden en voor mij staat er een E ponyveulen klaar als straks de pony voor de kids klaar ingereden is. De shet heeft het dan druk genoeg met onze nu 2jarige die rijd helemaal zelf rond in de paddock of de voortuin we blijven er uiteraard wel bij maar ze heeft er gevoel voor en de pony is gewoon kuikenmak.
Afbeelding
dat ze geen cap op heeft is omdat ze zo over het hekje is getild voor de foto omdat ze de pony in de voortuin zag staan en ik sta hier net naast de bosjes aan de linkerkant net buiten beeld van de fotograaf dus kon niets gebeuren behalve dat ze er af zou glijden en aangezien ze dat zelf kan is daar geen probleem mee dat hebben we haar geleerd zodat als ze er op zit en de pony staat stil ze er zelf af kan glijden. Is prachtig natuurlijk veel leuker als een glijbaan... Maar weer on topic ik denk dat dit maatje wel heel leuk is aangezien je hier ook een wat ruimer wagentje achter kan hangen en deze maat is heel fijn omdat je niet zelf de hele tijd hoeft te bukken en op je kop hoeft te staan...
Afbeelding
en een foto van mijn dochter van 7 op de zelfde pony moest even een foto zoeken...
Een foto van mijn zoon moet ik maar eens gaan maken want die heb ik nieteens op deze computer staan maar ik denk dat je hier wel aardig ver mee komt kwa maat... Mijn dochter is 1.38m en nog lang niet te groot voor de pony.