Een mini-shet in uitgestrekte draf?? Help...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Unique6

Een mini-shet in uitgestrekte draf?? Help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 16:02

Mijn shetje draaft er altijd enorm op los, maar ja, met van van die kleine bewegingen en superhard. Ik wil hem uitgestrekt laten draven.. Maar hoe? Kun je hem dat leren? Of niet?

Groetjes!!

Unique6

Re: Een mini-shet in uitgestrekte draf?? Help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 17:16

Niemand die weet hoe dat zit?

Beany001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 18:26

Je moet eerst zorgen dat de pony meer aan de teugel loop en niet onder je uit draaft.

Daarna kun je pas werken aan een uitgestrekte draf.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 18:34

Het is best moeilijk om je paard ruimer te laten lopen, zeker als er weinig aanleg voor is.
Dat geld voor alle maten, een shire of een shet.
Je moet juist zorgen dat je genoeg ruimte laat van voren zonder dat je pon wegrent, je moet hem leren bij je te houden en goed in evenwicht te laten lopen zonder té kort van voren te worden, dus dat hij zijn achterhand goed gebruikt en op 4 benen loopt.
Als je pon op de voorhand loopt en gaat rennen kan hij niet goed strekken.
Dat kun je doen door met longeren bij te zetten.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 20:17

En hoe laat ik hem dat eigenlijk precies doen? Want mijn poown is stront-eigenwijs :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 20:22

Nou ken ik maar weinig (lees geen één) pony die niet stront eigenwijs is... :')
IK heb zelf zo'n touw (gewoon zelf gemaakt) werkt super! :j
http://www.ej.nl/SupplyImages/WF00009/2 ... teugel.jpg
Dan zorgen dat je hem goed actief houdt.
Je kan ook met lange lijnen gaan werken maar dat is weer lastiger, ik zou eerst zo gaan proberen en kijken of ie daar beter van gaat lopen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 20:24

RT-P -> SMP omdat de vraag rasspecifiek is

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 11:03

Aan de longe laat je hem bewegen door verschillende commando's te geven. Laat hem op een commando verzamelen en op een commando versnellen. Hij moet eerst heel goed zijn basistempo kunnen lopen en héél sterk zijn voor hij echt kan gaan strekken. Strekken is natuurlijk verruimen en niet versnellen.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:08

Een mini-shetlander kan het zeker. Ik rij nu klasse M voor de kar, en dus moet mijn mini over de gehele diagonaal (in een 30x60 baan) uitgestrekte draf laten zien. We hebben hier regelmatig een 7 voor. Echter is het belangrijk dat de basis goed voor elkaar is. Ik denk dat je de er verstandig aan doet om les te nemen en vanuit daar de uitgestrekte draf te gaan oefenen. Het is niet iets wat je zomaar even voor elkaar krijgt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:16

Cavaletti's leren lopen en die als dat eenmaal makkelijk gaat ze iets verder uit elkaar leggen dan pony's gewone paslengte. Longeerhulp met zo'n klein ponytje ben ik altijd bang dat ze er in verstrikt raken, alles is zo dicht bij de grond nl.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:26

Longeerhulp etc, ga eerst de pony van achteren actieveren voor je hem van voor vast gaan binden. De pony moet eerst goed op zijn eigen benen kunnen lopen voordat je aan de voorkant op kan vangen. Balkjes lopen is inderdaad een goede oefening om hem sterk te krijgen en hij leert ook gelijk zn voeten optillen.

Mijn shetlander van 94 cm

Afbeelding

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:30

Ik wilde hier reageren, maar eigenlijk heeft Sappos alles al heel helder en duidelijk uitgelegd, wat ik hier ook wilde zeggen.

éérst de achterhand maar eens trainen. Als die niet (goed) genoeg getraind is, dan kan je paard nooit van achter zakken en dragen, om van voren meer ruimte in z'n beweging te krijgen. Vastknuppen met dergelijke hulpteugels, of dat nou zo'n longeerhulp, pessoa, bijzets of 'touwtjes' zijn, heeft nu helemaal geen nut, bereik je alleen mee dat hij van voren in een krulletje gaat lopen, maar nog steeds niet z'n achterhand gaat activeren.

Veel (schijn)overgangen, aan de (dubbele)longe, ook cavaletti's en balkjes in stervorm aan de longe, en trainen maar.