Keuringsklaar maken NMPRS Merrie(s)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VerryCherry

Keuringsklaar maken NMPRS Merrie(s)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 21:58

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum, sinds een paar jaar zijn wij in het bezit van enkele nmprs merries.
Nu moeten zij dit jaar of naar de keuring of thuis gekeurd worden om in het stamboek geplaatst te worden. Ik kon niet echt een topic vinden waar dit in beschreven wordt.

Voor onze eigen ervaring is het goed om naar de keuring te gaan. Maar daar komt het, hoe maak je een nmprs paardje keuringsklaar?
Hoe goed moeten ze in conditie zijn? Hier staan ze voornamelijk te 'grasmaaien' in de wei.
Wellicht hebben jullie tips en een opbouw/voer schema?

In een grijs verleden heb ik nog wel eens zijdelings geholpen met het keuringsklaar maken van grote paarden maar veel verder dan scheren/toiletteren en een keer longeren was dit niet.

Dus wellicht kunnen we hier tips en trucs uitwisselen en hebben we allemaal mooie strakke merries in aug op de keuring staan!

Nicole288

Re: Keuringsklaar maken NMPRS Merrie(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 23:22

Er is een speciaal subforum voor Shets en Minipaarden op bokt, ik verplaats je topic daar naartoe:

F-AM -> SMP

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 00:10

29 juni is de enter/twenter keuring en de show van het NMPRS, ik denk dat het al heel leuk en leerzaam zal zijn om daar alvast te gaan kijken.
dan zie je gelijk hoe de paardjes er in de ring uit zien, in wat voor een conditie ze zijn en hoe ze getoiletteerd zijn.
je moet ze in principe in dezelfde conditie hebben als een sportpaard, goed in de bespiering en dus geen grasbuikjes :n
het trainen hiervoor gaat ook exact het zelfde als de "grote" paarden, alleen het rijden natuurlijk niet.
maar verder kan je longeren (enkel en dubbele lijnen), werken met cavalleties en/of balkjes, fietsen, wandelen en eventueel aangespannen aan het werk zetten.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:47

Jammer dat je de voorbrengclinic van het nmprs gemist hebt, heb gehoord dat dat heel leerzaam is. :)

Bij de minis geldt dat ze vlug te vet zijn. Maar ze te schraal op de keuring brengen is ook niet aan te raden, ze moeten gewoon idd als een sportpaard goed strak stevig in het vlees zitten.

Wij doen ook gewoon trainen als bij een groot paard, longeren al dan niet met bijzetjes, balkjes en bij sommige paardjes helpt af en toe springen ook om ze lekker 'los' over de rug te krijgen.
Bij het longeren veel tempowisselingen, opbouwen zodat je veel kan galopperen, en daarnaast wandelen met ze maar dan wel flink doorstappen.
Vlak voor de keuring geen inspannende trainingen meer, alleen beetje beweging geven om ze lekker los te houden. En onze ervaring is dat veel 3-jarige merries vooral niet teveel getraind moeten worden, dan raken ze wat overwerkt en komen erg mat op de keuring.
Sommige paardjes zit veel werk in de beweging die moet je maanden van tevoren al gaan trainen op specifieke punten. Maar een bewegingstopper is een kwestie van niet te vet laten worden, en verder gewoon vlak voor de keuring uit de wei trekken.

Als een paardje een paar jaar zorgvuldig is opgefokt, goed gevoerd en ontwormd is en niet winters lang buiten heeft staan bibberen, is het meestal al gewoon goed uitgegroeid en is het keuringsklaar maken niet bijzonder veel werk.
Vlak voor de keuring kan je soms nog wat lijnzaad voeren voor de vacht of wat extra krachtvoer om ze feller te maken, maar een gezond, fit jong paard heeft dat allemaal ook vaak niet nodig.

Ook het bekappen moet al vanaf veulen goed zijn uitgevoerd en in aanloop naar de keuring kan je soms nog wat corrigeren als je op tijd bent. Als je maar niet vlak voor de keuring nog flink aan de hoeven gaat snickeren. Een week of 2 voor de keuring voor het laatst bekappen is sowieso aan te raden.

Toiletteren kan je zo gek maken als je wilt, maar kan nooit een gezond en fit paard vervangen. Wij doen dus nadrukkelijk niet aan oren helemaal uitscheren, halzen afzweten, paarden overspuiten (je hebt spuitbussen verf :') ), hoeven lakken enz. Wij scheren ook zeker de neus niet kaal met scheermes.
Wel scheren voor de keuring indien nodig, beetje olie op de hoeven dag vantevoren en dag zelf wat olie of highlight rond de neus en ogen.
Vantevoren kan je de pony al eens invlechten om te kijken wat mooi is, maar veel minis hebben niet zulke denderende halzen, kun je manen beter overheen laten hangen.
Met scheren kan je nog wel wat truckjes uithalen om de goede punten naar voren te halen en slechte te verbloemen, maar dat moet je eigenlijk eens bij een goede scheerder zien.
Lichte dieren kan je beter wassen vlak voor de keuring.

Voor de dag zelf geldt dat je paard goed vertrouwd moet zijn met aan de hand meedraven, maar thuis niet teveel oefenen met rammeldoosjes en zweep want dan werkt het niet meer.

Wat voor ponys zijn het VerryCherry?

Saritje

Re: Keuringsklaar maken NMPRS Merrie(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:28

Ik had hier omtrent ook nog een vraagje...
Ik heb een 7-jarige merrie staan met veulen en drachtig voor 2014.
De merrie is eigenlijk goed op gewicht, maar heeft wel een serieus buikje... Zou ik haar trainen om dit buikje wat te minderen voor de merriekeuring eind augustus of laat ik haar lekker drachtige, zogende merrie zijn?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:55

Persoonlijk zou ik een drachtige merrie best rustig aan het werk durven zetten als ze probleemloos is bevallen en ze de eerste 3 weken rust heeft gehad, maar daarbij wel goed opletten dat ze voldoende voeding binnenkrijgt zodat ze niet teveel afvalt, daar worden ze niet mooier van.
Sommige zogende merries worden aan het eind van het seizoen erg kaal op de bovenlijn, dan zou ik de merrie terugtrekken, want dan tonen ze niet op hun best.

VerryCherry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 22:32

Dankjewel randalin voor de tips.

Beide merries voeren de bergmann bloedlijnen. De ene merrie hoeft niet veel aan te gebeuren die is netjes op gewicht. De andere merrie heeft wel wat aanleg om wat voller te zijn en oogt snel buikig. Ze looen beide aan de longe maar zonder bijzet. Cavaletti kan ik nog wel in elkaar knutselen.
Ik ben ook niet van het lakken en verven, scheren doen we wel.
De clinic heb ik toen gemist helaas in sept is er weer 1 dan gaan we er wel heen.