Welk boomloos zadeltje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoanOscar

Welk boomloos zadeltje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 00:28

Hallo medebokkers!

Ik zit nu al een tijdje te denken en te piekeren.. Mijn grote (slanke) shet is pas drie geworden, en volgend jaar willen we beginnen met inrijden van haar en mijn tinker.
Ik heb besloten om ze te gaan rijden met een boomloos zadel, vanwege de flexibiliteit van de zadels (het meevormen), de mogelijkheid tot lichtere hulpen doorgeven en goed je paard aan kunnen voelen, een onhafhankelijke zit krijgen, en het feit dat de zadelmaker niet voor elk veranderingetje qua spieren o.i.d. hoeft te komen.
Ik was eerst geïnteresseerd in het Smoothy London Brown zadel van InterHippique, (dan wel voor mijn kleinere tinker, shet gaat de 16 inch hoogstwaarschijnlijk niet passen), maar heb zoveel slechte verhalen hierover gehoord dat ik er bijna vanaf zie.. (tenzij hier nog ervaringen naar voren komen)
Vandaag vond ik het 'Barefoot Cheyenne drytex kids' zadeltje (blauw-zwart of roze-bruin). Ik vond ze geweldig :D - die blauwe
helaas is dit voor kinderen van max. 12 jaar, erg kleine zitting.
Ik ben zelf 15 (ja ik weet het, niet echt een leeftijd om op een shet te gaan rijden) maar ben erg klein voor mijn leeftijd, en ook behoorlijk licht. Maar ik ben ook niet van plan zelf heel vaak te gaan rijden op haar, dat wordt vooral mijn 10-jarige zusje.
Helaas is zij niet veel smaller dan ik, en twijfel ik behoorlijk over dit zadeltje...
de kwaliteit twijfel ik bij barefoot niet aan, het probleem is dat mijn shetje een niet al te lange rug heeft, maar dit zadeltje qua pasvorm vd zittingmaat voor mij een twijfelgeval is...

Mijn vraag: wat zijn jullie ervaringen met de Barefoot Cheyenne drytex kids? en heeft iemand nog suggesties voor eventueel een ander boomloos zadeltje voor mijn shet? Ook ervaringen over Interhippique en de Smooty London Brown zijn welkom! Leuke ideeën voor andere boomloze zadels (waar je een niet al te grote portemonnee voor nodig hebt) voor beide paardjes ook heel welkom!

Bedankt voor het lezen, aarzel niet om te reageren :)

sorry als het hier verkeerd staat :o
:evaw:

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 00:45

Beetje laat om nog reacties te verwachten, maar wil iemand niet toevallig nu nog zijn mening delen? :P

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 00:51

Ik zou geen C merk zoals interhippique, Free Max, Pinokkio etc nemen, daar verziek je alleen maar je pony's rug mee. Barefoot hebben ook de London en cheyenne in maat 0, daar pas ik zelfs in met mijn broekmaat 36- meet even de rug op van je shetlander, ga naar de officiele barefoot site,daar staat te maten en dan het lengte van het zadel aangegeven in centimeters.
Deze zadels staan ook regelmatig op Bokt markt en MP te koop aangeboden.

Dennis

Re: Welk boomloos zadeltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:56

De maat 0 is wel erg groot voor een shet hoor. Ik heb 2x een X0 (een blauwe en een special edition zwarte) op mijn grote maatse shetten en ben er wel heel blij mee.

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 10:57

Dennis schreef:
De maat 0 is wel erg groot voor een shet hoor. Ik heb 2x een X0 (een blauwe en een special edition zwarte) op mijn grote maatse shetten en ben er wel heel blij mee.

Maat 0 gaat ze waarschijnlijk niet passen nee.. Groei je niet snel uit die zittingmaat? Ik vond ze namelijk verder heel erg aanspreken..

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 11:00

rebecca1997 schreef:
Ik zou geen C merk zoals interhippique, Free Max, Pinokkio etc nemen, daar verziek je alleen maar je pony's rug mee. Barefoot hebben ook de London en cheyenne in maat 0, daar pas ik zelfs in met mijn broekmaat 36- meet even de rug op van je shetlander, ga naar de officiele barefoot site,daar staat te maten en dan het lengte van het zadel aangegeven in centimeters.
Deze zadels staan ook regelmatig op Bokt markt en MP te koop aangeboden.

Ja ik zag de cheyenne maat 0 (voor mijn tinker dan) maar die was wel prijzig hoor.. snap natuurlijk dat het vast goede kwaliteit is, maar toch..

Webding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:06

Hey, misschien kan je eens kijken op skyriding.be. Is wel een Belgische site, maar echt supertoffe mensen. Je kan op skyfarm ook een soort service krijgen dat ze je helpen zoeken naar een geschikt (hippotherapie)paard. Dus ik denk dat je ook wel eens kan informeren of ze je kunnen helpen in je zoektocht naar het juiste zadel.

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 13:54

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb gister de ruggen van mijn paardjes gemeten, maar volgens mijn metingen zou alleen de.cheyenne kids voor beiden passen, en misschien nog de cheyenne mt. 0 voor mijn tinker... shetlander had volgens mijn meting maar rond de 35 cm plaats voor een zadeltje, en tinker rond de 42 :?
Dan zou de cheyenne 0 nog wat te groot zijn voor hem dus.. ik weet dat boomloos íets 'langer dan het mooie' mag zijn, maar dit wordt dan gewoon echt te groot..
En dan moet je ook nog oppassen dat je zelf niet te groot bent voor de zitting, want dan werkt de drukverdeling niet meer zoals het hoort.. Dit wordt dan waarschijnlijk het geval bij de cheyenne kids..
Pfff lastig dit..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:47

Mss een blonde opmerking, maar pas je nog wel op je shet als je niet meer in die zitting zou passen? Als je echt klein bent voor je leeftijd zou ik me niet blindstaren op de leeftijd die erbij vermeld staat. En je kunt altijd een leenzadel aanvragen voor een week om te proberen.

Ik heb de kids voor mijn shetten en mijn bijrijdstertje van 12 rijdt ermee op mijn welsh. Ik ben heel blij met het zadel.

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 16:01

capopjekop schreef:
Mss een blonde opmerking, maar pas je nog wel op je shet als je niet meer in die zitting zou passen? Als je echt klein bent voor je leeftijd zou ik me niet blindstaren op de leeftijd die erbij vermeld staat. En je kunt altijd een leenzadel aanvragen voor een week om te proberen.

Ik heb de kids voor mijn shetten en mijn bijrijdstertje van 12 rijdt ermee op mijn welsh. Ik ben heel blij met het zadel.

Het probleem is niet dat ze te klein is. Ze is een grote shet, ze heeft lange benen. Haar rug is alleen erg kort.. Voor nu zou ik er nog op passen (later natuurlijk niet meer, maar dan kan mijn zusje vooral rijden) en mijn zusje is ook niet de kleinste...
Een testzadel had ik ook al aan gedacht, maar daar moet ik dan pas naar gaan zoeken want voor nu hoeft het nog niet, en nu heeft er ook niemand dit zadel beschikbaar om te testen. (alleen becidor.nl had deze een tijdje maar nu niet meer)