pony inschrijven op latere leeftijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2006

pony inschrijven op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 16:17

hallo,
Ik zit al heel lang na te denken om mijn pony in te schrijven.
Ze heeft dus totaal geen papieren.
Is dit mogelijk? Zoja, waar?
ben van België, weet wel niet of dit verschil maakt.
Ze is ongeveer 87 cm hoog

een echte standfoto heb ik niet van haar maar wel deze:
Afbeelding

roxy_ZharaX

Re: pony inschrijven op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 17:36

dat is geen enkel probleem.
eens bellen naar DA om te laten chippen en boekje te laten maken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 23:41

roxy_ZharaX schreef:
dat is geen enkel probleem.
eens bellen naar DA om te laten chippen en boekje te laten maken.

Chippen + paspoort is al enkele jaren verplicht voor iedere pony en ieder paard, igg in Nederland.
Dat is iets héel anders dan een pony laten opnemen in een stamboek.
Met 'papier' wordt meestal bedoeld: stamboekpapier. Niet het paspoort, dat is een document dat iedere pony en ieder paard moet hebben.

@ TS: dat brengt mij meteen bij de vraag: wat bedoel je precies met 'pony laten inschrijven'.
Bij een stamboek laten opnemen?

Dan is mijn volgende vraag: bij welk stamboek?

Hoe het in Belgie zit weet ik niet precies, maar zal vrij makkelijk na te kijken zijn. Bij het Nederlands Shetland Pony Stamboek (NSPS) is het igg zo dat pony's vol papier moeten hebben. Wat betekend; een stamboekpapier met daarop de gehele afstamming, dus zowel vader als moeder bekend én vader en moeder moeten dus ook vol papier hebben.

Bij het NMPRS mag je onder voorwaarden dacht ik nog, 1 ouder op papier hebben staan.

Maar meestal als je pony volledig 'papierloos' is, (dat wil zeggen: geen stamboekpapier, geen officiele afstamming bekend) kun je die niet laten opnemen in het stamboek. En dat betekent dus ook geen keuring voor stamboekopname (veterinair en rastypisch) en dus ook geen premiekeuringen.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 00:11

@Joyciej2007:

heel erg bedankt voor deze uitleg.
Mijn pony is inderdaad volledig papierloos. Ze wordt dit jaar ook gechipt want dat is volgens mij pas verplicht in belgië vanaf dit jaar ofzoiets.
Dus ze zal nergens kunnen opgenomen worden in een stamboek? Weet ook totaal niet welk stamboek ik zou moeten nemen want zoveel verstand heb ik er niet van en ben ook niet helemaal zeker of ze nu echt wel een shet is of een mix mits ze zo klein is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 00:14

Geen dank hoor.

Tsja, wat jij hebt noem je 'een papierloze shet'. En 'shet' mag het dan eigenlijk niet eens heten, da's namelijk een ras, en zonder afstamming geen ras.

Kun je niet op Google zoeken naar shetlandpony stamboek belgie? En daar eens kijken naar de regels?
Wil het straks wel even voor je doen misschien; zit nu midden in een live bevalling op een cam :) en hondje moet nog uitgelaten.

Overigens: áls het uberhaupt mogelijk is, mag ik dan vragen naar de reden waarom je haar zou willen laten opnemen bij een stamboek?
Want als je geen shows/keuringen gaat lopen met 'r, heeft het verder weinig zin.
Daarnaast; realiseer je wel dat het laten opnemen van een pony in een stamboek veel gedoe/kosten met zich mee brengt (meestal moet je ook nog lid zijn van het betreffende stamboek), en datzelfde geldt ook voor het lopen van shows/keuringen.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 09:34

De reden waarom ik haar heel graag wil laten inschrijven is omdat ik al eeuwen een veulen van haar wil maar heb mij altijd laten tegenhouden omdat ze papierloos is en ik geen papierloosveulen wil fokken.
Toch is die gedachte altijd blijven hangen omdat ik een uitzonderlijk braaf paardje heb met een geweldig karakter.
En nu komt mijn meisje toch echt wel op een leeftijd dat het nu of nooit is en ik zou het zonde vinden moest zo'n karakter gewoon verdwijnen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:44

Dan denk jij igg wel wat verder na, dan puur je eigen wil om een veulentje uit je merrie te fokken, en zo de (grote!) problematiek in stand te houden. _/-\o_
Een pony die papierloos is, betekent: geen stamboekpapier. En dus ook geen officiele afstamming bekend. Dan kun je wel allerlei ingewikkelde constructies gaan bedenken om zo'n pony toch nog bij het één of andere stamboek te laten opnemen (wat in de meeste gevallen niet mogelijk is, gelukkig), maar dan nog, zijn de ouders + voorouders van je pony niet bekend.
Betekent dat je ook niet weet wáár je mee fokt. Een kleine kans op inteelt, maar ook kans op het verder doorfokken van (genetisch bepaalde) afwijkingen, ziekte's, aandoeningen. Zo wil je toch niet graag een lijn gebruiken (van merrie of van hengst) waar bijv. heel veel losse knieen in voorkomen. Sommige afwijkingen/ziekte's of aandoeningen hoeven niet zichtbaar of aanwezig te zijn bij een merrie of hengst, maar zij kunnen dit dan wel genetisch overdragen.

Het NSPS (Nederlands Shetland Pony Stamboek) is igg uitgesloten; zij hebben (gelukkig) de regel dat iedere pony vol papier (dus volledige afstamming officieel bekend) moet hebben om te worden opgenomen in het stamboek. Daar kan je met jou pony dus niet terecht.

Kijk je vervolgens naar het Belgische shet-stamboek:
http://www.shetlandstudbook.be/in-belgie.html
Citaat:
Alleen veulens van wie de beide ouders, grootouders en overgrootouders (3 generaties) definitief in het stamboek zijn ingeschreven, kunnen een voorlopige inschrijving krijgen bij de geboorte en pas tussen 3 en 8 jaar definitief worden opgenomen na grondige keuring.

Dan blijkt dat zij dezelfde regels hanteren. Voor jou jammer, maar ik vind dit een héle goede zaak. Wat een ras een ras maakt, is de afstamming. Niet iedere pony die kleiner is als 1.07m. kan en mag maar zo een Shetlander heten. Daarvoor moeten ze aan bepaalde eisen voldoen. Anders heeft het weinig nut. Een ras heeft een bepaalde rasomschrijving en een bepaalde ras-standaard. Wat de shet een shet maakt.

Een mooi, lief, (uitzonderlijk) braaf paardje met een geweldig karakter hoeft dan ook nog niet goed fokmateriaal te zijn. Je ziet zat paardjes die vreselijk leuk lief en schattig zijn, maar die toch niet direct geschikt zijn als fokmerrie. Daarvoor dien je nl. naar nog veel meer kenmerken te kijken; karakter is er daar slechts 1 van.
Ook moet je niet verwachten dat je een soort 'kopie' van je merrie gaat krijgen. Voor ons mensen is het wellicht een mooie gedachte, maar uiteindelijk zal je, lijkt mij, net zo veel houden van een veulen of volwassen pony die je gewoon koopt, uit andere ouders.

En één van de grootste voordelen van het kopen van een veulen of pony, ipv. er zelf 1 te fokken, is dat je precies kan selecteren wat je wil; welke maat ongeveer, welke kleur, welk geslacht, karaktereigenschappen........ Daarnaast loop je zelf geen risico. Want vergis je niet, er komt een hele hoop kijken bij het fokken van een veulen. Niet alleen veel (DA)kosten en veel tijd, maar ook een boel risico's. Het kan verkeerd gaan met merrie of veulen, of zelfs met beide.

Mijn shetmerrie heeft 6 veulens achtereen gekregen, toen ze nog niet van mij was. Dit was dan ook absoluut mijn keuze niet. Elke hengst werd 2x achter elkaar gebruikt.
Ik heb nog een zoon van mijn shetmerrie in bezit. Zijn volle broer (zelfde moeder, 100% NSPS shet, zelfde vader, GGK kampioensdekhengst) was 1 jaar jonger, die heb ik vanaf dag 1 meegemaakt en op zien groeien. Die hebben we uiteindelijk naar een bokker in Duitsland verkocht.
Maar die volle broers; werkelijk dág en nacht verschil! Zowel qua karakter, als ook qua bouw. De zoon die ik heb, is heel smal en luxe gebouwd, eigenlijk iets té luxe voor een 100% shet.
Zijn broer is echt een tank; grof en breed gebouwd, gigantisch brede borst....

Echt heel apart, dat 2 volle broers zó van elkaar kunnen verschillen met alles.

Edit: ik weet overigens ook niet hoe oud je merrie nu is, aangezien je het hebt over 'nu of nooit'?
Realiseer je wel dat hoe ouder ze worden, hoe risicovoller het allemaal is. En dat risico wordt een stuk teruggedrongen op het moment dat de oudere merrie in haar jongere jaren al eens veulens heeft gehad. Zo zou ik er bijv. nooit voor kiezen om een 20 jarige maiden merrie (nooit veulen gehad) te laten dekken, maar een 20 jarige merrie in blakende gezondheid en conditie die voorheen al diverse veulens heeft gehad, kan soms nog prima als fokmerrie dienen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:55

Chippen is in België toch al wel een jaar of 5 verplicht. En elk paard, ook de papierlozen, moeten ingeschreven zijn in de databank en in het bezit zijn van een mutatiedocument.
In principe ben je dus eigenlijk in overtreding van de Belgische wetgeving. (op straffe van boete en inbeslagname)
Maar daar zitten nog wel wat haken en ogen aan. (oa. paarden die geïmporteerd worden uit andere landen etc. heb je even respijt voor normaal gezien.) Dus ik vermoed niet dat het een probleem gaat zijn jou pony alsnog in te schrijven.
Op deze site vind je alle info over de te volgen procedure.
http://www.vlacopaard.be/index.php?option=com_content&view=article&id=13&Itemid=3
In jou geval, volg je dan de procedure van een 'niet stamboek-paard'. De identiteitspapieren die je dan krijgt noemt men een 'Equipas'. Dit zijn papieren van VLACO zelf zonder vermelding van afstamming.
Als je fokt met jouw pony zal het veulen ook zo'n Equipas krijgen. (Dus ook zonder vermelding van afstamming, ook al weet je zelf wie de ouders zijn.) Tenzij het veulen alsnog bij een bepaald stamboek ingeschreven kan worden. (Kan soms. Hangt ervan af welke hengst je neemt. Part-bred welsh bijvoorbeeld.)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 15:45

Ik heb heel erg goed nagedacht om een veulen te fokken met mijn merrie.
Heb haar volledig door een arts laten nakijken op alles dus ook haar bouw, etc.
Het veulen is voor eigen gebruik en zal dus ook niet doorverkocht worden aan anderen.

Equipas gaan we aanvragen net als het chippen. Omdat ik dit zelf enorm belangrijk vond. Hebben ook een tijd navraag hierover gedaan omdat de pony van een handelaar kwam en eerst werd er gezegd dat er wel een boekje bij was en dan weer niet.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:54

Heb je de dierenarts laten controleren of ze een chip heeft?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 18:02

Ze heeft geen chip helaas. Ik vond het in het begin al een vreemd verhaal van de handelaar.
Heel erg spijtig dat ik dus nooit echt zal weten of mijn pony dus wel een boekje had...

nimishad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:43

kan wel;) maar op de foto hoeft fie pony geen deken op hoor! ze heeft daar al een dikke vacht!

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:46

Belgische minipaardenstamboek lijkt me hier de beste oplossing voor je, zoek een BMP goedgekeurde hengst en met dekbon dekken, laat je merrie in het BMP zetten en je veulen krijgt afstamming via vaderskant en de moeders naam op papier. Als het een hengstenveulen is, kan die wel nooit goedgekeurd worden want die ouderlijnen moeten volledig bekend zijn; Met een merrieveulen kan je indien het interessant is, wel verder.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 18:38

minishad: was haar nieuwe vliegendekje dat we hadden gepast, had het nog niet uitgedaan voor de foto :D

laureas: superbedankt voor de info!

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:59

No problem. ;) Als je nog vragen hebt over papieren en dergelijke of over minipaarden, mijn PB box staat voor je open.

nimishad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:34

oow okee!