Shetlander van 2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mindypony

Shetlander van 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 09:32

Wat kan je zoal al doen met een shetlander van 2? mag je al longeren of is dat nog te vroeg?
Ook wil ik het happen afleren,hoe kun je dat het beste doen?
En hoe kun je je pony leren om naar je stem te laten luisteren?

Ymor

Re: Shetlander van 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 09:35

Happen moet je afleren in de dagelijkse omgang. Als ik het zo hoor moet hij eerst opgevoed worden. Ga lekker met hem wandelen.

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 09:38

Hoi,ja hij moet idd opgevoed worden,maar ik zoek info hoe ik dat het beste kan aanpakken.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 09:41

Gewoon met hem omgaan als met ieder ander paard, maar slecht gedrag bestraffen. :)
Longeren zou ik pas met 3 mee beginnen, wandelen kan wel.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 09:42

opvoeding vooral. netjes meelopen aan het halster, over de weg misschien etc.

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 09:57

Wandelen doe ik al een beetje met hem,en ook een soort schrik training,hij is heel schrikkerig,dus probeer van alles te doen zoals mijn voeten in het grind hard bewegen,met plastic rammelen,op verkeersborden slaan.
Verder kan hij al heel erg braaf staan om te poetsen,alle voetjes geven doet hij al heel netjes,maar probeert dan wel bij de voorbenen te happen,en dan zeg ik hard ''uh!en dan schrikt hij en doet het niet meer.
ben ik zo op de goede weg?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 10:33

Als hij naar mijn benen zou happen zou ik hem daar eens een schop mee geven. Maar weet je het is moeilijk om te vertellen hoe je een pony op moet voeden. Dat kunnen wij je zo niet vertellen. Dat moet je aanvoelen en je moet kijken wat werkt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:57

Dat zal je zelf aan moeten voelen en eventueel met hulp moeten doen.
Zeker corrigeren als hij stout is. Verder is hij jong, dus lekker in het land laten lopen.

Mijn jonkies (enters en twenters) komen alleen uit het land als ze bekapt moeten worden (of als er wat aan de hand is). En nu met verharen 1x in de week om te poetsen. Verder niet. Is ook niet nodig, basis opvoeding (mee lopen, vast staan, voetjes geven, meer hoeft een jonkie niet te weten) horen ze mee te krijgen als ze naast hun moeder lopen.

xxlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:53

veel wandelen, mee laten gaan met andere pony's. (als je die hebt)
Je kan ook al beginnen met vrijheidsdressuur, de makkelijke dingen dan.

nicky2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:01

Ik zou als hij gaat happen een tik op zijn neus gevenn!
En wat je al allemaal kan doenn.
Je kan misschien al wel een beetje oefenen met longeren dat die om je heen gaat en niet naar je toe loopt dann.
En wandelenn kan je ook wel gaan doenn en zoals je al zei een beetje schriktraining tussendoorr, zoals je zei klappen op de borden geven enzoo. Dat vind ik wel een goed beginn!
Maar ik zou dus zelf al wel beginnen met longeren, en tik geven op zijn neus als hij wil happen!
En vrijheidsdressuur zou ook wel kunnen, maar dan nog niet de allermoeilijkste dingenn!;)
En ik weet niet of hij/haar bereden wordd.
Maar misschien kan je al iets proberen te leren met bereden wordenn.
Bijvv. zadel erop leggen dat kan well, en bitje indoen zou ook wel kunnen misschienn!
En misschien een halstertouw om zijn buik doen dat hij/zei voelt hoe dat voet een singell.
En iets wat zwaarders op zijn rug leggen, dan het zadel en dan nog iets op het zadell, maar niet al te zwaar beginnenn.
Ik hoop dat dit best wel goeie tips zijn!
Doe je bestt ! :)
Groetjess

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:09

nicky2001 schreef:
Ik zou als hij gaat happen een tik op zijn neus gevenn!
En wat je al allemaal kan doenn.
Je kan misschien al wel een beetje oefenen met longeren dat die om je heen gaat en niet naar je toe loopt dann.
En wandelenn kan je ook wel gaan doenn en zoals je al zei een beetje schriktraining tussendoorr, zoals je zei klappen op de borden geven enzoo. Dat vind ik wel een goed beginn!
Maar ik zou dus zelf al wel beginnen met longeren, en tik geven op zijn neus als hij wil happen!
En vrijheidsdressuur zou ook wel kunnen, maar dan nog niet de allermoeilijkste dingenn!;)
En ik weet niet of hij/haar bereden wordd.
Maar misschien kan je al iets proberen te leren met bereden wordenn.
Bijvv. zadel erop leggen dat kan well, en bitje indoen zou ook wel kunnen misschienn!
En misschien een halstertouw om zijn buik doen dat hij/zei voelt hoe dat voet een singell.
En iets wat zwaarders op zijn rug leggen, dan het zadel en dan nog iets op het zadell, maar niet al te zwaar beginnenn.
Ik hoop dat dit best wel goeie tips zijn!
Doe je bestt ! :)
Groetjess

Hier wil ik even op reageren.

Longeren, zadel en hoofdstel op/in doen en alvast beginnen met berijden of beleren is het nog veel te vroeg voor.

Daarnaast is de vraag of de TS wel op de pony past. Geen idee hoe lang ze is en hoe zwaar maar op een shet ben je snel te groot.

TS, de basis is inderdaad vaststaan, meelopen, voetjes geven enz.

Het happen moet je inderdaad direct afstraffen, als hij op 'uh' al reageert dan is dat prima, anders mag je hem best een tikje verkopen. Bijten mag niet!

Wandelen is prima, daarmee kan je ook oefenen met stoppen en weer meelopen, stukje achteruit (paar passen) en weer halthouden enz.
Schriktraining kan je ook jong mee beginnen dat is prima maar niet te vaak en vooral niet te lang. Belonen als hij braaf is natuurlijk maar dan ook op tijd stoppen.

Verder vooral lekker jong laten zijn en met z'n vriendjes op het land laten lopen.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:14

Als ie bijt, verkoop hem dan maar ook een keer een klap. En dan niet zacht, maar gewoon zo hard al je kunt. Klinkt heel zielig, maar als ie één keer een flinke opdonder heeft gehad, denkt hij de volgende keer wel twee keer na. Heeft meer zin dan duizend keer een zacht tikje geven, dan leert ie het nooit.

Verder zou ik hem gewoon op het land gooien, eventueel wat wandelen en schriktraining, maar er verder niet te veel mee doen. Is nergens voor nodig, en fijner voor hem om nog even op z'n gemakkie kind te kunnen zijn.

heartbeat999

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:25

lekker wandelen met elkaar, en consequent zijn met alles.
lekker beentjes op tillen en knuffelen. zoiets. verder lekker laten spelen in de wei! en lekker laten opgroeien!
geen longeer werk! ;)

nanoukxxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 21:57

ik denk dat je wel gewoon kunt gaan wandelen, en een beetje rustig aan kunt beginnen met longeren, maar je kunt ook vast grondwerk gaan doen