Aanschaf mini Shetlander veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veerle01

Aanschaf mini Shetlander veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 16:45

Hallo iedereen,

Sinds ik nieuw ben op dit forum is dit mijn eerste berichtje.

Ik ben van plan een Shetlander veulen aan te schaffen, voor ik het daadwerkelijk doe wil ik toch even wat vraagjes stellen aan mensen die er al wat langer mee bezig zijn.

Voorlopig huren we nog en we mogen hier huisdieren houden (vrij makkelijke huisbaas) maar we zijn in de toekomst toch van plan een huis te kopen met stalling aan.

Nu moeten we het nog doen met 380 vierkante meter (voor het veulen, tuin is dubbel zo groot) en een stalletje van 4m op 4m.

Ik las op het internet dat 500 vierkante meter toch het minimum is voor een Shetlander, maar dan las ik weer dat sommige mensen hun Shetlander + andere grotere pony op een stuk van 300 vierkante meter houden.

Dit is dus verwarrende info.

Mijn vragen: 1. Is 380 vierkante meter en een stal van 4m op 4m genoeg voor een mini Shet (Zou rond de 75cm moeten worden, ouders zijn die grootte)

2. Is er erg veel mest van 1 Shet en indien ja, kost het veel om deze mest te laten ophalen?

3. Bijvoeren is geen probleem, maar wat geef je het beste van voer aan een veulen die net gespeend is?

Wat ik wel al weet is de kosten van een hoefsmid en dat deze toch 3 keer per jaar zou moeten langskomen
Ontworming om de 3 maanden
Veearts 1 keer per jaar of wanneer het nodig is.

Overlast zou in principe geen probleem mogen zijn, buren zijn hier erg vriendelijk en klagen nooit, natuurlijk weet ik niet hoeveel lawaai een Shet kan maken dus misschien dat hier iemand ook nog op kan antwoorden.

De Shet zou eventueel samen te komen zitten met een mini varken, als dit geen goed idee is, geef liever kritiek nu want als ik ze uiteindelijk allebei heb en het loopt mis heb ik er ook niet veel aan.

Ben vast nog dingen vergeten, maar voorlopig is dit het wel.

Alvast bedankt!

Keet

Re: Aanschaf mini Shetlander veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 16:51

Pony's moeten niet alleen staan :) dus dan moet je er 2 neerzetten. Een varkentje is niet voldoende.

Hoefsmid ligt aan de hoeven van de pony, is geen vaste frequentie aan te hangen.
Minimaal 1 keer per jaar de veearts erbij voor de inentingen en uiteindelijk de gebitsbehandelingen.
Een veulen geef je veulenbrokjes, die zijn er van verschillende merken. Daarnaast veel hooi van goede kwaliteit en véél bewegeingsruimte.

Peer12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:27

Zoals Keet al zei, liefst 2 pony's, ruimte heb je denk ik wel genoeg.
Wat de mest betreft, tja wat is veel? Ik weet natuurlijk niet wat de omstandigheden en mogelijkheden zijn.
Hetzelfde geldt voor je vraag over overlast. Shetlanders zijn weleens ondeugend en ontsnappen wel eens, maar dat hangt natuurlijk allemaal van het karakter van je pony af. Tis maar net wat je overlast noemt.

Mag ik vragen waarom het een veulen moet zijn? Zie het niet als kritiek hoor, maar onthou dat een veulen uiteindelijk niet goedkoper is dan een volwassen pony.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:34

Een pony hoort niet alleen te staan, daar worden ze vaak diepongelukkig van. En al helemaal veulens en jonge pony's hebben 't liefst zowel én volwassen pony's nodig ivm. opvoeding, en liefst wat leeftijdsgenootjes om lekker mee te spelen.

Maar een veulen/jonge pony alleen zetten is al helemaal niet goed.

En dan ook nog op zo'n postzegelstukje....... in de achtertuin.

Nee sorry :n ik snap niet waarom je er aan wil beginnen. Wel heel goed dat je eerst advies in wint. Maar vind het zo jammer, en zo triest, dit soort dingen zie je steeds vaker gebeuren. Iedereen wil ineens shetjes (waarom?? goedkoper zijn ze écht niet in onderhoud en verzorging hoor) en als 't ff kan nog zo goedkoop mogelijk ook, liefst in hun eentje, zonder soortgenootje, huppa op een postzegeltje in de achtertuin.
Ook een shetlander is een volwaardig 'paard' met natuurlijke behoeftes.

Veerle01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 19:47

Ok dus het moet met 2 daar zijn we dan ook al weer uit.

Goed dat je kritiek geeft, ik wil zeker niet zomaar even snel een veulentje kopen en deze zonder er genoeg info over in te winnen, "droppen" in de tuin.

Daarom mijn vraag of 380 vierkante meter genoeg is, maar ik veronderstel dat dit met 2 al snel te klein zal zijn?

Verder nog even reageren op de zin dat iedereen Shetjes wilt. Mijn reden is zeker niet omdat het goedkoper zou zijn, eerlijk spreken ze me meer aan dan een paard, deze moet je al snel berijden en heel erg veel tijd gaan insteken. Een shetje (denk ik) is iets makkelijker in omgang als je ze een redelijke opvoeding geeft.
Maar goedkoper zeker niet, je moet ook voeding kopen en alle bijhorende kosten zoals bij een paard.

Ik snap dat het nogal "ik wil een veulen en snel snel in een stukje in de tuin steken" maar dat is echt niet mijn bedoeling. Als de plaats volgens jullie niet groot genoeg is, dan stap ik voorlopig van mijn idee af tot we een huis met weide hebben gekocht.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:51

Goed dat je informatie wint, maar je tuin is te klein en een varken is GEEN gezelschap voor een pony. Bovendien hoort een veulen met leeftijdsgenoten op te groeien.

Je kan, als je dan toch een Shet wil, beter naar een stalling zoeken in de buurt. Een paard hoort bij een paard, niet bij een varken, geit, kip of schaap, en een varken hoort bij een varken, niet bij een pony. Punt.

Als je dan een paard wil, kan je dan niet beter een volwassen groter paard kopen, een Shet zal misschien íets goedkoper zijn, maar als ie een koliekoperatie of iets dergelijks, moet gaan ze echt niet minder rekenen omdat ie toevallig wat kleiner is.

Sjoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:10

Ik heb mijn mini shetlander veulen ook achter in de tuin gehad, op een groot stuk wei met inloop stal en een vriendje die er alleen 6dagen bij stond.
Alleen zetten is niet slim omdat een paard een gezelschap dier is. Een geit of een schaap kan evt. wel!
de dag dat mijn pony alleen stond, (staat nu op een stalling) zat ik bijna heel de dag bij hem en daar heeft hij een geweldige band met mensen aan overgehouden! En het is nog steeds een hengstje zonder problemen
De mest van de paardjes hebben wij steeds in 2 groene containers gezet, en een keer in de week geleegd. Dat ging prima! Een mesthoop maken vind ik zelf niet echt slim, omdat dat in de zomer enorm gaat stinken!
De grote van de wei die je wilt maken is net te klein maar als je (ze)? dagelijks beweging zou geven vind ik dat het probleem niet. Een mini shet van 75 centimeter kan echt wel in 380 vierkante meter zijn dagelijkse energie kwijt. Alleen moet er zeker een vriendje voor zoveel mogelijk dagen bij komen te staan.
Veulen brok heb ik aangeraden gekregen van onze veearts tot 1jarige veulens om te voeren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 12:07

Persoonlijk vind ik de omstandigheden niet echt gunstig voor een pony, laat staan 2. Een veulen alleen zetten is vragen om problemen. Ze worden diep ongelukkig en vaak zie je dat ze ook erg lastig worden op een gegeven moment tov mensen (hier op bokt kom je al meer dan genoeg verhalen tegen). Een veulentje heeft andere paarden nodig om mee te spelen en om sociaal op te groeien tot een evenwichtig paardje. Bij veulens die alleen staan zie je vaak dat ze op een gegeven moment tegen mensen op gaan stijgeren en gaan bijten. Ze kunnen de energie niet kwijt om lekker met soortgenoten te spelen en missen een stukje opvoeding. En nee dat kan een geit, varken of schaap niet vervangen.

Verder vind ik het stuk niet erg groot om altijd op te lopen. In de winter zal het snel omgeploegd zijn als het wat natter wordt en ze hebben niet echt ruimte om flink uit de plaat te gaan. Het is kleiner dan een standaard bak. Het zou wel kunnen als je dat stuk gebruikt en daarnaast ergens anders een grotere wei hebt. Maar dan moet je steeds op en neer.

Bij ons komt de smid om de 8 tot 10 weken en kost 25 euro per bekapbeurt.

Dus al met al zou ik je aanraden om te wachten tot je meer ruimte bij je nieuwe huis hebt of om je paardje tot die tijd ergens in een kudde te plaatsen. Ik denk dat je toekomstige pony daar het best mee af is. Overigens top dat je het belang van het diertje voorop wilt stellen en wilt wachten!