nmprs paardje, hoe kan hij dekhengst worden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dushishoeve

nmprs paardje, hoe kan hij dekhengst worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 19:21

hoi bokkers!

ik ben sinds vorige week zaterdag in het bezit van een net 1 jaar geworden NMPRS paardje genaamd: Gucci high class.
het is een hengstje en is net 1 jaar geworden.
hij heeft vol papier, heb hem vandaag ingeschreven bij het NMPRS stamboek.
Ik zou het erg leuk vinden om met hem naar keuringen te gaan en natuurlijk nog leuker worden om hem dekhengst te laten worden.

nou ben ik niet echt op de hoogte van hoe en wat dat in zijn werk gaat. Hoe kan ik naar de keuring en wat moet ik daarvoor doen?

graag hoor ik van jullie !

groetjes Mandy

Charaz

Re: nmprs paardje, hoe kan hij dekhengst worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:22

Wat voor papieren heeft hij dan als je hem vandaag hebt ingeschreven?

sajavado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:25

ben benieuwd wat hierop gezegt word, ik volg eventjes :)

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:26

Ben ook erg benieuwd naar zijn afstamming. :j En heb je een foto?

Aankomende zaterdag 6april is er een hengstenkeuring van het nmprs. Misschien leuk om daar eens te gaan kijken?
Er is ook een topic van: [SMP] NMPRS hengstenkeuring 6 april 2013

Als je je hengstje wil laten goedkeuren als dekhengst denk hier dan goed over na. Het neemt aardig wat kosten met zich mee en niet elk hengstje is fokwaardig. Er wordt steeds strenger (en terecht) gekeken naar de veterinaire punten maar ook exterieur en beweging tellen zwaar mee.
Bovendien moet je in het bezit zijn van DNA (haren) van moeder dier en moet vader dier goedgekeurd zijn bij het nmprs, bmp of nas stamboek. Is dat niet het geval, kan je hengstje niet goedgekeurd worden als dekhengst.

Op de website van het nmprs staan deze regel en andere regels voor goedkeuring heel duidelijk uitgelegd. http://Www.minipaarden.nl

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 19:31

Vader: Nero Rolex cklm 7881vrac
vaders moeder: bergmann's aguilla serena
Moeders vader: bergmann's jalil

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 19:44

Laatst bijgewerkt door dushishoeve op 26-03-13 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:46

Wat ik zou kan vinden is moedersvader een NAS, vader kan ik niet terug vinden, van welk ras heeft hij papieren??

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 19:58

Charaz schreef:
Wat ik zou kan vinden is moedersvader een NAS, vader kan ik niet terug vinden, van welk ras heeft hij papieren??

ja dat weet ik ook niet precies ik kreeg dit als vader door via een smsje van zijn vorige eigenaar als het goed is gewoon nmprs

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:02

mandy_shenzi schreef:
Charaz schreef:

ja dat weet ik ook niet precies ik kreeg dit als vader door via een smsje van zijn vorige eigenaar als het goed is gewoon nmprs

Dan staat dit niet in z'n paspoort als afstamming begrijp ik? Dan kan hij geen goedgekeurde dekhengst worden.. :n
Daarvoor moet je meerdere generaties op papier hebben staan, moeder moet veterinair goedgekeurd zijn bij nmprs en vader een goedgekeurde dekhengst bij het nmprs, bmp of nas.
Heeft hij al een paspoort en chip of heb je die zojuist aangevraagd bij het nmprs?

Mag ik vragen wie zijn fokker is?

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 20:09

hij was niet gechipt niks.. dat ik hem vorige week zaterdag kocht.. metteen dierenarts gebeld die dinsdagmorgen kwam om hem te chippen. alle stamboekgegevens heb ik van de vorige eigenaar doorgestuurd gekregen via de sms. zijn fokker zit in amstelveen, dhr veldhuis.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:23

Dan is het dus een afstamming/papier loos paardje en die kun je niet goed laten keuren als dekhengst... Als de gegevens kloppen die de eigenaar heeft doorgegeven dan kan je een DNA test aanvragen bij het Nmprs maar dan krijg je alleen de vader op papier en niet de moeder.
De enige manier om de moeder ook op papier te krijgen is DNA (haren) van haar zien te krijgen en eventueel een kopie van haar papier en dit op sturen naar het stamboek voor wederom een DNA onderzoek.
Eerlijk gezegd acht ik die kans erg klein en bovendien kost het aardig wat geld al die DNA onderzoeken.. Maar goed, dat is aan jou of je dat er voor over hebt natuurlijk.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 20:26

Maydine schreef:
Dan is het dus een afstamming/papier loos paardje en die kun je niet goed laten keuren als dekhengst... Als de gegevens kloppen die de eigenaar heeft doorgegeven dan kan je een DNA test aanvragen bij het Nmprs maar dan krijg je alleen de vader op papier en niet de moeder.
De enige manier om de moeder ook op papier te krijgen is DNA (haren) van haar zien te krijgen en eventueel een kopie van haar papier en dit op sturen naar het stamboek voor wederom een DNA onderzoek.
Eerlijk gezegd acht ik die kans erg klein en bovendien kost het aardig wat geld al die DNA onderzoeken.. Maar goed, dat is aan jou of je dat er voor over hebt natuurlijk.

Bedankt voor je reactie! weet jij misschien wat de kosten hiervan allemaal zijn?!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:39

Ik vrees dat hij dan geen dekhengst kan worden en geen afstamming op papier krijgt, DNA onderzoek kost aardig wat, wat ik zo kan vinden is de vader ook geen goedgekeurde dekhengst.
Wel kan je (als dit bij het NMPRS net zo is als bij het NAS ook een registratieboek) met hem naar de keuring als je hem laat ruinen.

_Angelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:54

Proficiat met je aanwinst.
Ik ben ff de draad kwijt, je zegt dat hij een vol papier heeft, maar geen paspoort en niet gechipt.
Waaruit bestaat dat 'vol papier' dan?
Heb je ook bij zijn fokker aangegeven dat je ermee naar de keuring wilt? Of tzt als dekhengst?
Dan ben je wellicht niet goed ingelicht vrees ik (of je moet aangegeven hebben hem sec als gezelschapspaardje te willen hebben).

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:56

mandy_shenzi schreef:
Bedankt voor je reactie! weet jij misschien wat de kosten hiervan allemaal zijn?!

[/quote]

Graag gedaan hoor.
Naar de keuring met hem als ruin kan natuurlijk altijd! :j
En de nmprs enter-twenter keuring + show in Juni kan hij ook aan mee doen! Is hartstikke leuk.

De kosten voor een DNA onderzoek naar vader dier waren 2 jaar geleden nog 50 euro maar volgens mij is dat duurder geworden.. het stamboek kan je daar alles over uitleggen. Een dna test naar de vader heeft alleen nut als de vader wel bij het nmprs goedgekeurd is anders is er geen DNA van hem bekend in het systeem.
Als je haren van het moeder dier hebt kan je die opsturen met een DNA test aanvraag ook deze kosten waren 50 euro 2 jaar geleden maar nu inmiddels wat hoger volgens mij. Ook de moeder test heeft alleen nut als de moeder wel afstamming op papier heeft anders heb je er nog niks aan.

Als ik het totaal plaatje zo voor je bekijk ben je zo'n 400-500 euro kwijt om je hengstje dan goedgekeurd te krijgen mits je de afstamming van de ouders op papier krijgt natuurlijk.
Ik ach die kans erg klein als ik eerlijk ben..

Als ruin zijn er genoeg keuringen en shows om toch mee te kunnen doen hoor! Inclusief premies en prijzen! :j

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 21:05

Maydine schreef:
mandy_shenzi schreef:

Graag gedaan hoor.
Naar de keuring met hem als ruin kan natuurlijk altijd! :j
En de nmprs enter-twenter keuring + show in Juni kan hij ook aan mee doen! Is hartstikke leuk.

De kosten voor een DNA onderzoek naar vader dier waren 2 jaar geleden nog 50 euro maar volgens mij is dat duurder geworden.. het stamboek kan je daar alles over uitleggen. Een dna test naar de vader heeft alleen nut als de vader wel bij het nmprs goedgekeurd is anders is er geen DNA van hem bekend in het systeem.
Als je haren van het moeder dier hebt kan je die opsturen met een DNA test aanvraag ook deze kosten waren 50 euro 2 jaar geleden maar nu inmiddels wat hoger volgens mij. Ook de moeder test heeft alleen nut als de moeder wel afstamming op papier heeft anders heb je er nog niks aan.

Als ik het totaal plaatje zo voor je bekijk ben je zo'n 400-500 euro kwijt om je hengstje dan goedgekeurd te krijgen mits je de afstamming van de ouders op papier krijgt natuurlijk.
Ik ach die kans erg klein als ik eerlijk ben..

Als ruin zijn er genoeg keuringen en shows om toch mee te kunnen doen hoor! Inclusief premies en prijzen! :j[/quote]

Hartsikke bedankt!!! top!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:21

F-AM -> SMP