Hoe mini shet dikker krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

Hoe mini shet dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 23:17

Mijn mini shet en haflinger staan op een kale wei, ze krijgen allebei muesli en wortels.
Ze krijgen ook een flinke portie hooi maar mijn mini eet ontzettend langzaam waardoor de haf vrij veel hooi op eet en de shet eigenlijk te weinig.
Nu vind ik hem wat mager aan het worden, nog niet te mager maar wel dat hij wat meer aan mag komen.

Ze worden elke 12 weken ontwormd met equi parex en ze hebben een paar maanden geleden nog ontworm tabletten gehad.
Eind deze maand laat ik mest onderzoek doen om te kijken of de equi parex zijn werk goed doet.

Ik sta op een wei met inloopstal en daar maken de paarden allebei dankbaar gebruik van.
Ze apart zetten is dus eigenlijk niet echt een optie aangezien ik dan 1 van de 2 geen gebruik van de stal kan laten maken.
Bij de paarden blijven staan totdat ze het hooi op hebben is ook geen optie aangezien ze niet in een uur klaar zijn met het hooi.

Nou heb ik zelf al mijn hoofd zitten breken om iets te verzinnen waardoor de shet wel wat extra hooi kan eten en de haf niet, maar ik kom niet echt op goede ideeën.

Als iemand van jullie een tip heeft dan zou ik dat heel graag horen!

Levidepevi

Re: Hoe mini shet dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:19

Bietenpulp.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 23:20

Zit daar niet heel erg veel suiker in?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:21

Heb je geen mogelijkheid om een stukje af te zetten ( in de wei of in de loopstal ) waar je shetje wel onderdoor kan, maar de grote niet ?

Dan kun je een flinke dot hooi weg leggen voor de kleine waarvan je zeker bent dat hij het ook zelf kan opeten :j
Daar kun je 'm eventueel ook iets extra bijvoeren van slobber o.i.d.

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:22

Ik zou het niet weten mijn oude verzorgpony kreeg ook bietenpulp elke dag nooit last van gehad.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:22

Maisvlokken ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:23

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:28

Bietenpulp is een restproduct wat overblijft na de winning van de suiker, het is een goede dikmaker, al moeten veel paarden eerst aan de smaak wennen. Het kan wel zijn dat je wat zemelen toe moet voegen ivm c/p verhouding. Normaal is dat met kleine hoeveelheden niet nodig, maar een shet is ook een stuk kleiner.
Mais is geen gezond paardenvoer.

Als je shet zo langzaam eet, heeft hij dan geen last van zijn gebit?

Is er ook geen optie om ergens een draad te spannen waar alleen de mini onderdoor kan en daar een extra portie of eigen hooi neer te leggen? Desnoods naast portie voor haf, zodat ze wel samen eten maar toch allebei genoeg hebben.

Pitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:30

Weet je misschien waarom de shet zo langzaam eet? Want het zou net zo goed iets met zijn gebit te maken kunnen hebben..

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:31

Shirley schreef:
Heb je geen mogelijkheid om een stukje af te zetten ( in de wei of in de loopstal ) waar je shetje wel onderdoor kan, maar de grote niet ?

Hier dacht ik ook aan.

Mocht dat niet werken kun je met bietenpulp beginnen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:32

bietenpulp is het overblijfsel van de biet waar juist alle suiker al uit gehaalt is, als je melassevrije neemt zit daar dus weinig tot geen suiker in.
verder vind ik de optie van shirly een hele goede.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 23:33

@Shirley, ja dat zou ik inderdaad eens kunnen proberen.
De haf is een ware Houdini die zich door stroomdraad heen wurmt als er geen stroom op staat maar als het hoog genoeg is voor de shet om onderdoor te gaan zonder een opdonder te krijgen werkt het misschien wel.
Bij het geven van de muesli blijf ik er wel bij staan tot hij het op heeft, want anders jat de haf dat ook nog van hem!

Bietenpulp en maisvlokken houd ik even in gedachte, bedankt Alexandra en levidepevi.

@Vuurneon, thanks! Ik had de zoekfunktie wel gebruikt maar niet goed genoeg dus....
Ik zal een mod een pb sturen of mijn vraag naar daar verplaatst kan worden.

Edit:

@Tamary en Pitch, hij is vorig jaar behandeld door de tandarts.
Over een paar maandjes zou hij weer terug komen voor controle, maar ik zal de tandarts wel eens bellen of hij niet eerder kan komen.
Maar een vlugge eter is hij zolang ik hem heb nooit geweest....
Laatst bijgewerkt door justdiesel op 09-03-13 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:35

Is je pony echt wel zo 'mager'? Wij nederlanders zijn namelijk eigenlijk te dikke paarden gewent. En doe je echt altijd met hetzelfde middel ontwormen? Want dan kan resistentie ontstaan.

Maar bietenpulp met zemelen, ook al is het maar een klein beetje, het is in verhouding van de shet net zoveel als dat een grote hoeveelheid zou zijn voor een groot paard. Dus je moet zeker zemelen en bietenpulp geven. Mocht je toevallig in noord limburg wonen, ik heb nog een praktisch volle zak zemelen waar ik niks meer mee doe :+

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:36

Ik heb geen aandelen, maar ik beveel overal en altijd de Seniores Priores van Subli aan :D

Het is een kompleet voer , eigenlijk voor oudjes, maar ook jonkies die wat extra kunnen gebruiken doen het er prima op !

Het bevat ook bietenpulp ;)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 23:38

@Maartje, hij is nog niet te mager, maar ik vind hem wel mager aan het worden....
Ik kan zijn ribben voelen en het is dat hij een hele dikke vacht heeft maar anders zou ik ze ook zien denk ik....

ik heb pas voor de afwisseling die ontworm tabletten gebruikt van een ander merk, en om te zien of ze niet resistent zijn geworden laat ik deze maand de mest onderzoeken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:41

Dan zou ik me op zich niet zo'n zorgen maken, en niet persé iets extra's bij gaan voeren nu, enige is zorgen misschien dat hij wat meer hooi kan krijgen. Maar aan bietenpulp zou ik zo als ik het nu hoor niet beginnen. Zomer komt eraan, dat scheelt vaak ook al!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 23:44

Ik denk inderdaad dat als hij meer hooi kan eten het probleem ook al opgelost is hoor.
Dus ik ga dat stukje afzetten zeker proberen!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:45

Die zomer duurt nog wel even en hij moet ook nog een hoop energie steken in het verharen straks, dus wat reserves kunnen echt geen kwaad ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:46

Het gras zal toch zeer binnenkort weer flink beginnen te groeien, paar buitjes warm weer, binnen no time staat er weer een hoop gras! Dat bedoelde ik vooral, zomer als in het specifieke seizoen niet zo zeer!

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 02:35

Voor je het weet staan ze weer moddervet op ht land. Heb je een foto ts?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 02:42

Tandjes na laten kijken.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 13:03

@Shirley, dat vind ik dus ook....

@Maartje, ik weet niet of je vandaag al buiten bent geweest maar dat groeien van gras duurt nog wel even denk ik :D
Maar op de grote wei staat nog genoeg gras maar daar kunnen ze nog even niet op....

@Ymor, moddervet worden ze sowieso niet, daar waak ik wel voor!
Ik heb net een foto gemaakt, zal hem er straks even opzetten.

@Ariebren, zoals je in eerdere posts van mij kon lezen is hij onder controle van de tandarts.

Ben net naar stal geweest en dacht een slimme oplossing te hebben, had het achterste stuk van de stal afgezet met draad.
Hoog genoeg dat de shet er onderdoor kan en zodat de haf er niet onderdoor kan. Dacht ik..............

Hooi neer gelegd en de shet er onderdoor begeleid, die staat heerlijk te eten dus ik verlaat de stal en sta in de opslag ernaast te vegen.
Ineens een hoop herrie en hoppa de shet staat buiten en de haf staat hooi te eten..... }:0
Was er al bang voor, die haf is gewoon de reïncarnatie van houdini.....

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:08

Een draadje zonder stroom zal weinig indruk maken denk ik :))
Kun je geen balk in de stal monteren op de juiste hoogte ?

Of anders buiten in de uitloop, desnoods een paar palen in de grond, paar planken erop EN stroom en dan eens kijken of dat monster er nog doorkomt _-:(

En dermate ruim maken dat het hooi goed ver van de heining ligt ...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:10

Sowieso verstandig om een keer normaal te ontwormen, voor Equi Parex bestaat er geen enkel bewijs dat het wormen daadwerkelijk dood... Dus het is vooral een leuk op de markt gezet product wat paardeneigenaren op de verkeerde been zet.

Lastig dat je Houdini de Haflinger hebt :D Wellicht een idee om een wat sterkere afscheiding te maken? Dat zou wel een goede oplossing voor je probleem zijn, dan kan de mini in alle rust zijn eigen portie eten. Of de haflinger een graasmasker geven, maar dat vind ik persoonlijk niet ideaal voor hooi.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 16:50

doe je niets met de haflinger, rijden of zo?
anders zou je de shet extra kunnen voeren wanneer jij met de haf druk bent.