in april 2012 heeft mijn shet met een mini hengstje op de wei gestaan. ik heb toen in juni een echo laten maken en er was toen te zien dat zei drachtig was(het was ongeveer 5 cm groot zei de da toen). op een dag in augustus ging ik haar van de wei halen en moest door een wei heen met twee nieuwe merrie's. tot mijn schrik was ze extreem hengstig (zo erg had ik haar nooit zien reageren). met haar achterben ging ze op het puntje van haar hoeven staan, en stond erg op haar benen te trillen als ze stond te plassen. Da laten opvoelen en zei dat ze "leeg" was.
Ze was het afgelopen jaar erg braaf met rijden wat ze normaal nooit was. ik dacht dat dit door de hormonen kwam. heb dat namelijk eerder gezien bij een ander paard. nu mag ik nog steeds niet aan haar uier komen, terwijl ze altijd juist lekker vond als ik het deed schoonmaken. ze doet ook op andere plekken in de stal poepen. eerst was het rondom de waterbak helemaal schoon en nu poept ze alleen maar rondom de waterbak. ook wil ze haar hooi steeds niet opeten. aan de baal ligt het niet want de andere eten het wel. ze eet wel haar musli goed. en ze is vorig jaar naar de tandarts geweest. met halster omdoen doet ze ook iets wat ze nooit deed. de ene keer draait ze haar hoofd weg, de andere keer sjeesd ze gelijk naar buiten wat ze eigenlijk altijd probeerde.
wat zou er met haar aan de hand kunnen zijn? komt het door het verlies van het veulen? (waar we overigens nooit wat van gemerkt hadden tot da kwam)
is het wijs om da te laten komen? wat denken jullie? ze is trouwens 10 jaar, geen stamboekpapier, maar altijd goed gezond.
als je alles hebt gelezen, bedankt