Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Kentaro schreef:Schofthoogte
De stokmaat van de shetlandpony variëert. De officiële indeling van de shetlandpony's gebeurt volgens hun schofthoogte. Deze indeling is verschillend in België en Nederland.
In België worden de Shetland pony's als volgt ingedeeld:
De kleine maat pony's met een stokmaat t/m 75 cm
De middenmaat pony's met een stokmaat van 76 t/m 80 cm
De grote maat pony's met een stokmaat van 81 t/m 102 cm
In Nederland, waar de shetlandpony's traditioneel een stuk groter zijn dan in België, wordt de volgende indeling gebruikt:
De minimaat pony's met een stokmaat t/m 86 cm
De kleine maat pony's met een stokmaat van 87 t/m 92 cm
De middenmaat pony's met een stokmaat van 93 t/m 98 cm
De grote maat pony's met een stokmaat van 99 t/m 107 cm

Keet schreef:Jawel hoor
Hij kan als veulen gewoon ingeschreven zijn bij het stamboek. Pony zal dus waarschijnlijk alleen veulenboek hebben.
Kans dat hij onder de 1.07 was bij de stamboek opname (v.a. 3 jaar) is ook nog aanwezig, dan kan hij zelfs een stamboek hebben als hij daarna pas is doorgegroeid.
Keet schreef:Jawel hoor
Hij kan als veulen gewoon ingeschreven zijn bij het stamboek. Pony zal dus waarschijnlijk alleen veulenboek hebben.
Kans dat hij onder de 1.07 was bij de stamboek opname (v.a. 3 jaar) is ook nog aanwezig, dan kan hij zelfs een stamboek hebben als hij daarna pas is doorgegroeid.
Misschien kan ik dan ook nog een paar cm. op mijn hengst voeren. Hij is opgenomen met 1,03m. En hij wordt gecastreerd als het weer wat beter wordt en daarna gaat hij voor de wagen. Zo rond de 1,10cm zou wel leuk zijn. Mijn merries zijn allemaal maar ong. 2 a 3 cm groter geworden, (En ze zijn niet op 3jr. leeftijd gedekt)