Shetlander stamboek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amy495

Shetlander stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 16:58

Ik zie net een filmpje van een shetlander van 1.16. Er staat bij: "Deze shetlander is 1.16 en is ingeschreven bij het shetlander stamboek." Ik dacht dat dat niet kon?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 17:04

Schofthoogte
De stokmaat van de shetlandpony variëert. De officiële indeling van de shetlandpony's gebeurt volgens hun schofthoogte. Deze indeling is verschillend in België en Nederland.

In België worden de Shetland pony's als volgt ingedeeld:

De kleine maat pony's met een stokmaat t/m 75 cm
De middenmaat pony's met een stokmaat van 76 t/m 80 cm
De grote maat pony's met een stokmaat van 81 t/m 102 cm

In Nederland, waar de shetlandpony's traditioneel een stuk groter zijn dan in België, wordt de volgende indeling gebruikt:

De minimaat pony's met een stokmaat t/m 86 cm
De kleine maat pony's met een stokmaat van 87 t/m 92 cm
De middenmaat pony's met een stokmaat van 93 t/m 98 cm
De grote maat pony's met een stokmaat van 99 t/m 107 cm

amy495

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 17:13

Kentaro schreef:
Schofthoogte
De stokmaat van de shetlandpony variëert. De officiële indeling van de shetlandpony's gebeurt volgens hun schofthoogte. Deze indeling is verschillend in België en Nederland.

In België worden de Shetland pony's als volgt ingedeeld:

De kleine maat pony's met een stokmaat t/m 75 cm
De middenmaat pony's met een stokmaat van 76 t/m 80 cm
De grote maat pony's met een stokmaat van 81 t/m 102 cm

In Nederland, waar de shetlandpony's traditioneel een stuk groter zijn dan in België, wordt de volgende indeling gebruikt:

De minimaat pony's met een stokmaat t/m 86 cm
De kleine maat pony's met een stokmaat van 87 t/m 92 cm
De middenmaat pony's met een stokmaat van 93 t/m 98 cm
De grote maat pony's met een stokmaat van 99 t/m 107 cm

Dus dan zou een voledige shet van 1.16 er toch niet bijmogen?

Keet

Re: Shetlander stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 17:47

Jawel hoor :)
Hij kan als veulen gewoon ingeschreven zijn bij het stamboek. Pony zal dus waarschijnlijk alleen veulenboek hebben.
Kans dat hij onder de 1.07 was bij de stamboek opname (v.a. 3 jaar) is ook nog aanwezig, dan kan hij zelfs een stamboek hebben als hij daarna pas is doorgegroeid.

amy495

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 18:26

Keet schreef:
Hij kan als veulen gewoon ingeschreven zijn bij het stamboek. Pony zal dus waarschijnlijk alleen veulenboek hebben.
Kans dat hij onder de 1.07 was bij de stamboek opname (v.a. 3 jaar) is ook nog aanwezig, dan kan hij zelfs een stamboek hebben als hij daarna pas is doorgegroeid.

Oke, maar als je hem dus nu zou inschrijven zou het niet kunnen?

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:28

nee volgens mij kan dat niet wij hebben zelf ook shetlanders van ong 1.20 moeder was te groot dus mochten de nakomelingen ook niet worden ingeschreven dit was ong 20 jaar geleden hoe dat nu presies zit weet ik niet

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 19:49

Nee nu kan het niet meer hij is te groot.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:18

Keet schreef:

Bij stamboekopname op 3 jarige leeftijd mag een pony max. 1,05 zijn bij 4 jaar en ouder 1,07. Pony's groeien hierna nog iets door, maar 9cm op een pony van 1,07 is imo wat veel.
Ik verwacht dat deze pony dan ook alleen over een veulenpapier beschikt.

EsmeexRoosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 10:55

Die van mij is 1.12 en staat ook ingeschreven.
Ze was bij het inschrijven een stuk kleiner, dus het kan gewoon. :)
Wel heeft ze inderdaad alleen maar veulen keuringen gelopen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 11:44

Ik heb er eentje gehad die voor het stamboek 105 gemeten was als 3 jarige. Voor de sport als 10 jarige op 112 cm. Wel stamboek opgenomen dus, maar viel lang niet meer binnen de maat.

Heb ook een jaarling van 105 gehad (die wel richting de 115 gegaan is uit eindelijk), die had veulenboek papier, maar heeft geen stamboek papier gekregen.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:33

Wat voer jij ze dan Dennis :D Misschien kan ik dan ook nog een paar cm. op mijn hengst voeren. Hij is opgenomen met 1,03m. En hij wordt gecastreerd als het weer wat beter wordt en daarna gaat hij voor de wagen. Zo rond de 1,10cm zou wel leuk zijn. Mijn merries zijn allemaal maar ong. 2 a 3 cm groter geworden, (En ze zijn niet op 3jr. leeftijd gedekt)

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 02:18

Die van mij hebben ze geprobeerd het stamboek in te krijgen(vorige eigenaar) met de beste bedoelingen kregen ze haar niet verder de modder in gedrukt en bleef er 1.08 over(ze meet nu +/- 1.15) gevolg is dat ze in de bijsectie is beland. Niet helemaal blij mee, had liever gehad dat ze gewoon in veulenstamboek was blijven staan.

liefling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:52

ik heb ook een shetlander die als veulen is ingeschreven met vol papier..

hij is verder niet meer ergens voor keuring geweest.. nu is hij volwassen.. en weet van vorige eigenaar die hebben nog geprobeerd als volwassen voor keuring te doen.. maar meneer is nu 1.08 en dus 1cm te groot.... dus is niet gelukt.. heb wel vol papier hier liggen.. maar zonder stokmaat..maar staat veulenboek op..

vind het wel stom dat ze om 1 cm gaan zeuren.. kom op zeg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:58

Vind het vreemd dat het stamboek daar niets mee doet eigenlijk? als je naar de evolutie kijkt blijkt toch dat alles met de tijd steeds groter word? Mensen, paarden, dan toch ook de shetlandpony, of snap ik het nou weer niet?