Enkele vragen voor de kenners

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aslanovitch

Enkele vragen voor de kenners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 08:48

Aangezien ik morgen de laatste shet ga bekijken en dan een beslissing maak zou ik graag enkele vragen beantwoord hebben door de kenners onder jullie die hun kennis willen delen aan de groentjes in de shetlander-wereld :)

Ik ben een ex haflinger bereider :+ (helaas verkocht wegens niet mogen rijden met rug |( na 19jaar!)

Ik ben dus op zoek naar een shetlander van rond de 1 meter.

Maar nu zit ik met vragen:

De wei ligt 1 huis verder dan mijn huis.
Er staat een stalletje op en het stuk is 75 m lang x 15 meter breed.
Rond het stalletje wil ik een stuk "uitlaat paddock" maken zodat de shet s'avonds niet kan grazen.
Zoiezo doe ik aan strookbegrazing.

1:maar een vraag ivm de weide afspanning.
Als je vlak voor de wei staat heb je links een haag en palen (en daarachter nog draad) langs die kant zou hij echt niet weg kunnen (want ik heb me laten vertellen dat het uitbrekers zijn?)
Voor wil ik een stuk écht draad zetten en links van de wei wil ik 4 touwen spannen (op 20 - 40 - 60 - 100 meter)
Zou dat voldoende zijn om hem "in de wei te houden"? Ik kan geen stroom zette voorlopig omdat ik geen batterij machine heb, en ze duurder zijn dan de pony. Ik heb wel een gallager stroom machine maar die gaat op netstroom en ja, een huis verder een kabel trekken zou wat zot zijn. + aan de straatkant komt het beginstuk van de wei uit langs een half open bebouwing dus dat is vlak aan de muur.

2: hooi
Mijn twee haflingers aten een bussel hooi per dag in de winter, hoeveel zou een shetlander aan hooi (mogen) eten?
Mijn haflingers stonden ook van 7u s'morgens tot 17u s'avonds in de graswei en gingen dan tot 00:00 +- in een zandpaddock voor ik ze binnen zette.

3: Ik voel me wat ongemakkelijk bij het idee dat ze geen "voeder" bij krijgen, daar ik in een dierenwinkel werk en ook een heuse paardenafdeling heb ik grote navaag gedaan bij de voedernutrion managers van Pavo en Cavalors (versele-laga ook wel anidis genoemd) De tegenhangers zijn: Pavo: nature's best (weinig suiker en zetmeel) Care 4 life een vrij dure kruidenvoeding die hoefbevange, insuline resistentie en dergelijke tegengaat. Of cavalor: Strucomix pony, waarbij je een mooie hoeveelheid kunt geven zonder dat ze extra aankomen, of de Strucomix sensitive een beetje de tegenhanger van de care 4 life: voor hoefbevangen, huidirritatie, insulineresistentie en om dikke paarden geleidelijk te doen afvallen (weight controle)

Ook wil ik ze zemelen bijgeven maar hoeveel mogen ze ervan hebben.

Ik ben gewend mijn haflingers 400 gram strucomix original x cavalor tradition 02 te geven(gemengd) en dan een "tipje" gerst - spelt- en zemelen erbij te doen én een dopje lijnzaadbrokken
maar als ik het hier zo lees zou de pony praktisch omvallen van de vetheid?

vraag 4: ik wil de shet voorlopig zolang het ongeleerd is en niet veelvuldig de weg op komt niet beslaan, om de hoeveel tijd laten jullie de smid komen om te bekappen? Mijn haflingers krijgen elke 8 weken ongeveer nieuwe ijzers dus heb ik qua enkel bekappen geen flauw idee, slijten jullie ze ook wel gewoon door op de weg te stappen of gaan jullie echt zeer regelmatig bekappen? Ik heb de vragen gesteld aan de shetlandermensen waarbij ik ging kijken en de meeste deden het maar 2x per jaar

Ik hoop dat jullie me graag willen helpen.

mvg
Sabrina

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:35

Ik zal een poging wagen.

1. Die van mij blijven geen van allen staan achter draad waar geen stroom op staat. Ik heb 5 lagen boven elkaar, op 15, 30, 50, 70 en 90. Daar kruipen ze gerust tussendoor. Je kunt ook kijken naar tweedehands stroomklokken. Kost wel wat, maar een pony onder een auto kost emotioneel meer!
2. Mijn 3 Shetlanders krijgen samen per dag een half baaltje (klein baaltje). Dat is zo'n 2 plakken per pony. Maar ik voer ze wel een handje biks per dag bij. Het is wel even kijken hoe de shet het erop doet, de een heeft meer nodig dan de ander.
3. Als je shet geen zwaar werk verricht, hoef je hem helemaal niks bij te voeren. Sowieso zou ik dat in de zomer niet doen. Dan zijn gras en een goede liksteen ruim voldoende. In de winter kun je ze wel een handje gewone basisbrok bijgeven. Mijn merrie, IR en gevoelig voor HB, geef ik Havens Coolmix.
Als je alles wilt geven wat jij opnoemt, kun je er inderdaad van op aan dat de meeste pony's enorm vet worden. Een shet is heel sober, die worden zowat dik van de lucht.
4. Hoefsmid komt hier voor de shetten ongeveer 2x per jaar. Ze komen aardig veel op de weg, waar hun hoefjes heel netjes afslijten. Voor je aan ijzers begint, zou ik eerst even kijken of het niet gewoon zonder kan. Scheelt kosten en het is ook beter voor de hoeven!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:49

Shetter schreef:
Ik ben een ex haflinger bereider

:+ Mag toch hopen dat je een haflinger berijder bedoeld. No offence hoor, een paardenbiefstukje is erg lekker, maar zo zonde om 't paard op te vreten en te bereiden waar je normaal gesproken zelf op rijdt :(:)

1. Bedoel je met touwen, stroomlint? Je zegt dat je voorlopig geen stroom op 't draad kan zetten. Vrees dat je je shet dan niet lang binnen de wei kan houden. Hoe braaf ze ook zijn, en zelfs pony's die normaal gesproken nóoit uitbreken, hebben toch altijd snel in de gaten wanneer er geen stroom op 't draad staat. Dan is het een koud kunstje om er zo onderdoor te raggen, of er zelfs gewoon dwars doorheen te gaan. Op de knietjes, hoofd en hals onder het onderste lint drukken, en floeps weg zijn ze.

2. Hooi. Ligt er helemaal aan hoe deze shet op conditie is. Als ze redelijk dik/vet is, pas dan heel erg op. Bovendien zit er nu nog maar weinig in het gras aan vitaminen en mineralen en andere benodigdheden. Wel zijn de fructaanwaardes vaak een stuk hoger, met name als het vriest of heeft gevroren. Hou dat goed in de gaten. De éne pony is sneller gevoelig voor hoefbevangenheid dan de ander, maar shetten zijn tenslotte wel koudbloeden en kunnen erg sober worden gehouden, normaal gesproken.

3. Alsjeblieft géén Pavo Nature's Best. Hebben die van ons in het verleden ook gehad. En dat is pure misleiding. Want het is niet laag in suikers én zetmeel, er staat op: 'laag in suiker'. Maar, als je even verder kijkt, dan zie je dat het suiker weleenswaar laag is, maar het zetmeel héel hoog. En het gaat juist om suiker + zetmeel samen. Als je dan persé Pavo wil (ik ben er absoluut geen fan van) dan zou je idd Care4Life kunnen proberen, dat schijnt een stuk beter te zijn en daar hebben ze volgens mij éindelijk die misleiding eens weggelaten. Begin ook absoluut niet aan de Pavo Summerfit koeken. Want ook die bevatten héeeel veel suiker + zetmeel, ervaring is zelfs (niet alleen bij mij, maar bij veel meer mensen) dat pony's die nooit klachten hebben qua zomerexceem, daar ineens heel erg van gaan jeuken o.a.
Care4Life en andere voeders die speciaal bedoeld zijn voor IR, IR gevoelige paarden, HB paarden en HB gevoelige paarden, gaan die klachten niet letterlijk tegen! Het bevat een hoop minder suiker + zetmeel dus kan er bij helpen en is voor sommige paarden héel belangrijk.

Mijn shetten die nu echt dik zijn, krijgen al een tijdje de Safe and Sound van Dodson & Horrell.

4. hoefverzorging. Ijzers zijn meestal onnodig. Helemaal als je er toch niet flink mee werkt. En dan nog; shetten hebben vaak van zichzelf sterke hoeven, en dan kan je het ook nog trainen door de training over de weg wat meer op te voeren. Mijn shetmerrie heeft ruim 10 jaar héel veel en heel intensief voor de wagen gestaan, we reden daarbij ook veel asfalt. En vrijwel nooit op ijzers gestaan. Ze heeft in de laatste paar jaar wel eens ijzers voor gehad, maar dat was nodig toen ze echt te kort was bekapt (pony was nog niet van mij, en eigenaar vond een echte hoefsmid onzin).
Mijn shetruintje die ik inmiddels heb verkocht, werkte weinig tot niet maar ging wel vaak mee wandelen, werd gelongeerd in de wei etc. en die stond zo goed op z'n hoefjes dat ik hem wel iedere keer door de smid liet controleren, maar in de ruim 4 jaar dat ik hem heb gehad, hoefde hij daadwerkelijk maar 1x bekapt te worden.
Wanneer het tijd is voor de smid is lastig te zeggen. Kijk het zelf een beetje aan, hou in de gaten dat de boel netjes groeit, dat pony mooi en correct op z'n hoefjes staat en dat ze niet te lang worden.

Edit: Je hebt het over een shet kopen, een weitje vlak bij huis, omheining, voer en hoefsmid. Allemaal prima, maar ik lees helemaal nergens over een soortgenoot als vriendje voor de pony????

Aslanovitch

Re: Enkele vragen voor de kenners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 23:17

Merci voor het antwoorden, het valt allemaal goed overeen met het idee dat ik al had

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:14

Even qua het ontsnappen; niet elke shet is van het ontsnappen! Mijn shet zou als hij wil zo onder het hek door kunnen lopen om naar de voertonnen etc te gaan maar hij is nog vrij weinig ontsnapt. De keren dat hij is ontsnapt had dat met andere dingen te maken (opgejaagd worden en in een hoek gejaagd om dan te gaan slaan.. Vind het dan ook niet zo gek dat hij onder het hek door ging).
Ik ken genoeg shetjes die ontsnappen maar ik ken ook shetjes die gewoon netjes achter het hek blijven.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:21

Daar heb je gelijk in, maar ik zou toch liever het zekere voor het onzekere nemen.