Ik ben een ex haflinger bereider
(helaas verkocht wegens niet mogen rijden met rug
na 19jaar!)Ik ben dus op zoek naar een shetlander van rond de 1 meter.
Maar nu zit ik met vragen:
De wei ligt 1 huis verder dan mijn huis.
Er staat een stalletje op en het stuk is 75 m lang x 15 meter breed.
Rond het stalletje wil ik een stuk "uitlaat paddock" maken zodat de shet s'avonds niet kan grazen.
Zoiezo doe ik aan strookbegrazing.
1:maar een vraag ivm de weide afspanning.
Als je vlak voor de wei staat heb je links een haag en palen (en daarachter nog draad) langs die kant zou hij echt niet weg kunnen (want ik heb me laten vertellen dat het uitbrekers zijn?)
Voor wil ik een stuk écht draad zetten en links van de wei wil ik 4 touwen spannen (op 20 - 40 - 60 - 100 meter)
Zou dat voldoende zijn om hem "in de wei te houden"? Ik kan geen stroom zette voorlopig omdat ik geen batterij machine heb, en ze duurder zijn dan de pony. Ik heb wel een gallager stroom machine maar die gaat op netstroom en ja, een huis verder een kabel trekken zou wat zot zijn. + aan de straatkant komt het beginstuk van de wei uit langs een half open bebouwing dus dat is vlak aan de muur.
2: hooi
Mijn twee haflingers aten een bussel hooi per dag in de winter, hoeveel zou een shetlander aan hooi (mogen) eten?
Mijn haflingers stonden ook van 7u s'morgens tot 17u s'avonds in de graswei en gingen dan tot 00:00 +- in een zandpaddock voor ik ze binnen zette.
3: Ik voel me wat ongemakkelijk bij het idee dat ze geen "voeder" bij krijgen, daar ik in een dierenwinkel werk en ook een heuse paardenafdeling heb ik grote navaag gedaan bij de voedernutrion managers van Pavo en Cavalors (versele-laga ook wel anidis genoemd) De tegenhangers zijn: Pavo: nature's best (weinig suiker en zetmeel) Care 4 life een vrij dure kruidenvoeding die hoefbevange, insuline resistentie en dergelijke tegengaat. Of cavalor: Strucomix pony, waarbij je een mooie hoeveelheid kunt geven zonder dat ze extra aankomen, of de Strucomix sensitive een beetje de tegenhanger van de care 4 life: voor hoefbevangen, huidirritatie, insulineresistentie en om dikke paarden geleidelijk te doen afvallen (weight controle)
Ook wil ik ze zemelen bijgeven maar hoeveel mogen ze ervan hebben.
Ik ben gewend mijn haflingers 400 gram strucomix original x cavalor tradition 02 te geven(gemengd) en dan een "tipje" gerst - spelt- en zemelen erbij te doen én een dopje lijnzaadbrokken
maar als ik het hier zo lees zou de pony praktisch omvallen van de vetheid?
vraag 4: ik wil de shet voorlopig zolang het ongeleerd is en niet veelvuldig de weg op komt niet beslaan, om de hoeveel tijd laten jullie de smid komen om te bekappen? Mijn haflingers krijgen elke 8 weken ongeveer nieuwe ijzers dus heb ik qua enkel bekappen geen flauw idee, slijten jullie ze ook wel gewoon door op de weg te stappen of gaan jullie echt zeer regelmatig bekappen? Ik heb de vragen gesteld aan de shetlandermensen waarbij ik ging kijken en de meeste deden het maar 2x per jaar
Ik hoop dat jullie me graag willen helpen.
mvg
Sabrina